Sprookjes zijn al zo oud als de weg naar Rome, en het is niet voor niets dat de ontwikkeling van een kind verschillende fases kent. In een bepaalde fase wordt de fantasie en het inbeeldingsvermogen ontwikkeld, en sprookjes (of andere verhalen) zijn bedoeld dit te prikkelen. Stadia willen 'overslaan' in de ontwikkeling van kinderen is pas mishandeling. Overigens vind ik het een beetje appelen met peren vergelijken als je zegt dat kinderen van mormonen psychisch mishandeld worden omdat ze aan polygamie worden blootgesteld. Misschien is hun wereldbeeld en hun beeld van een familie afwijkend van dat van de meerderheid, maar dat betekent niet meteen dat het schadelijk is voor een opgroeiend kind.
Waarom dat dan niet? Harry Potter is sowieso voor wat oudere kinderen, niet voor de kleintjes. En je kunt oudere kinderen toch goed uitleggen wat het verschil is tussen fictie en werkelijkheid? Ik lees heel veel fantasy, deed ik al vanaf een jaar of 9 of zo. Maar ik geloof echt niet in de magie of andere werelden, zoals die in die boeken beschreven worden. Maar dan laat jij je kind dus ook geen Assepoester lezen? Of Doornroosje of de Kikkerkoning?
Het is dikke onzin. want het is gewoon beter voor de fantasie van een kind en de ontwikkeling. ik zie er totaal geen kinder mishandeling in ik neem aan dat je niet gaat zeggen van we gaan naar oma die heeft een huis van snoep
Hihi en dan ook nooit meer naar de Efteling zeker en alle Disneyfilms zijn ook not done want da's ook verzonnen natuurlijk (of gebaseerd op sprookjes, hahaha) Nee hoor, wat een gelul... Het ene sprookje is het andere niet, dus je kunt gewoon lekker zelf kiezen welke sprookjes jij geschikt vindt voor je kind. Er zijn er zoveel uit alle windstreken. Ik vind het heerlijk, al die verhalen!