Kinderen kamer delen op vakantie- oudste heeft meer slaap nodig dan jongste...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door humptydumpty, 16 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Over twee weken gaan wij op vakantie en ik zit toch een beetje met mn handen in het haar mbt hoe we het slapen gaan aanpakken. Tot nu toe hebben we op vakantie altijd gezorgd voor aparte kamers voor de kinderen, maar voor de aankomende vakantie hebben we maanden geleden heel optimistisch toch maar twee kamers geboekt. ;) De meiden delen een kamer met twee bedden en wij hebben onze eigen kamer.

Nu is het probleem dat onze jongste van 20 maanden minder slaap nodig heeft dan haar grote zus van ruim 4,5. Grote zus heeft 's nachts echt ruim 12 uur nodig en liever nog 13 uur. Komt ze hier niet aan dan merk je dit overdag terug in haar gedrag (veel zeuren, klieren, snel boos, ruzie zoeken, etc.). Onze jongste slaapt 's nachts hooguit 10 uur en overdag 1 a 1,5 uur. Voor haar is dit echt genoeg en ze gedijt er prima op. Thuis slapen de meiden behoorlijk ver uit elkaar. In het verleden lagen hun slaapkamers dichter bij elkaar, maar omdat de jongste de oudste dan wakker houdt en maakt hebben we dit veranderd. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit op vakantie in goede banen kan leiden.

In de ideale wereld lossen we het op door de oudste een middagslaapje te laten doen, maar ze ziet me al aankomen. Ze gaat al richting de 5 en zit hier natuurlijk niet op te wachten. Een andere oplossing is dat we het opsplitsen en we ieder met een kind slapen, maar mn man en ik hebben de vakantie samen eigenlijk ook wel gewoon nodig. Thuis zijn we altijd druk en om op vakantie dan niet samen te slapen is natuurlijk helemaal niet leuk. Ik zat ook al te denken aan oordopjes voor de oudste, maar dat is ook weer zo wat. Ik weet ook niet of dat wel zo goed is voor haar oortjes en haar kennende gaat ze dan flink zeuren over dat ze niet lekker zitten, etc.

Kent iemand dit probleem. Zo ja, hoe hebben jullie het opgelost?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Gaat je oudste eerder naarbed? Dan de jongste bij jullie op de kamer houden tot haar bedtijd, eventueel bij jullie in een kinderbedje in slaap laten vallen en dan kinderbedje verhuizen als ze slaapt.

3. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Is het geen optie om de jongste bijvoorbeeld op jullie kamer te laten slapen en als jullie naar bed gaan slapend overleggen in de andere kamer.
    Of de een eerder naar bed en de ander naar bed als de eerste slaapt?

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Jongste in campingbed op jullie kamer.

5. Mir82

Mir82 Actief lid

19 dec 2011
    159
    28
    28
    Hier sliepen ze vorig jaar beiden in een aparte kamer in en wanneer wij naar bed gingen legden we de jongste over.
    De jongste is gewend dat we bij haar zijn tot ze in slaap valt dus het ging gewoon niet om ze samen neer te leggen en de deur dicht te doen ;)

Maar deze oplossing werkte prima en zo zullen we het wrs komende zomer ook weer doen.

6. Aries

Aries Niet meer actief

Of als ze eerder wakker is, afspreken dat ze dan nog even bij jullie komt tot grote zus is uitgeslapen?

7. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

De jongste op tijd uit bed vissen en naar jullie kamer halen. Dan hebben jullie de rest van de nacht nog privacy.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou de jongste in een campingbed op jullie kamer doen.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier zijn we met onze bijna 5-jarige naar griekenland en die sliep gewoon’s middags.
    Want op vakantie is het anders... En dan mocht ze’s avonds langer opblijven.

eErste dag leverde dat enig protest op.. Maar daarna was het eigenlijk helemaal geen punt.
    Halverwege de vakantie was onze trouwdag en toen was ze zo moe.. Dat we dr niet uit bed kregen rond etenstijd...
    Romantisch diner voor 2 op een koud en winderig balkonnetje met wijn en biscuitjes (wel een diner dat je niet snel vergeet :) )
    Ik had het met fleecetrui aan nog steeds koud :)
    Lekker hoor zo’n zeewindje.

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

Kun je geen campingbedje in de woonkamer zetten? Dat doen wij op vakantie vaak als we geen extra kamer erbij boeken...

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.052
    6.789
    113
    zuid-holland zuid
    Zijn het echt 2 aparte hotelkamers met een gang ertussen? Of is het meer een appartement met 2 aparte slaapkamers?
    Als het echt 2 aparte hotelkamers zijn zou ik toch 1 volwassene per kamer doen, ik zou mijn 2 en 5 jarigen niet graag alleen in een hotelkamer laten. Of misschien met de babyfoon erbij.

Mijn ervaring is verder dat op vakantie alles anders is; mijn oudste krijgt ook minder slaap in de nacht, maar dan valt hij in de auto een keer in slaap. Mijn jongste zoontje heeft deze vakantie ineens al z'n middagdutjes overgeslagen; hij wou liever vakantie vieren! En daardoor sliep hij s nachts ineens ook langer en beter .
    Wij hadden deze vakantie een huisje met 2 slaapkamers en die bleken allebei een twee persoonsbed te hebben, dus mijn kinderen hebben zelfs samen in 1 bed geslapen. En dat ging uiteindelijk ook goed na 1 avondje wennen

12. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Wij doen het zo: oudste slaapt dan altijd bij ons in bed of op luchtmatras naast ons bed en de jongste slaapt in de 2de kamer.
    Bij ons is het probleem net omgekeerd: oudste is met geen stokken in bed te krijgen en jongste slaapt al om 19.30h. En ze wordt van het minste geluid (bv deur die opent) wakker.

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Kan de jongste niet gewoon later in dezelfde kamer in bed gelegd worden? Als je zegt dat ze stil moet zijn?

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou het eerst gewoon proberen, ik maakte me er eerst ook zorgen om maar mn oudste slaapt gewoon door de jongste heen, die moet uiteraard wel stil zijn als hij wakker wordt en niet zn zus klieren. Maar als dat niet lukt, zou ik dus gewoon de jongste bij jullie laten slapen.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.275
    7.320
    113
    Vrouw
    Brabant
    Misschien kan je de jongste haar middagslaapje laten overslaan?
    Ik zou ze gewoon bij elkaar leggen en kijken hoe het gaat. Als het niet werkt bij jullie op de kamer in een campingbedje.

16. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Het zijn niet echt twee kamers, maar twee slaapkamers met een dun schuifwandje ertussen vermoed ik (kan het niet goed zien op de foto's). De woonkamer is met een doorgang zonder deur verbonden aan de grootste slaapkamer en biedt dus weinig geluidsisolatie ten opzcihte van beiden slaapkamers. Jongste in een babybedje bij ons of in de woonkamer zou inderdaad ook nog kunnen. Ik slaap liever alleen met mn man op de kamer, maar het is natuurlijk wel beter dan een super chagerijninge grote zus, alleen denk ik dat het nog steeds wel gehorig is.

Kleine zus 's ochtends bij ons in bed of op onze kamer zoet houden, kunnen we natuurlijk sowieso wel proberen. Maar ik vrees dat hetdus vrij gehorig zal zijn en het volumeknopje van kleine zus is nog wel eens zoek ;). Rustig bij ons op bed zitten zal er in ieder geval niet bij zijn, dat wordt stoeien, springen en rouwdouwen.

Kleine zus later naar bed laten gaan, zullen we ook sowieso doen en hoeft denk ik ngeen probleem te vormen. Op zich ben ik niet zo bang voor de avonden. Grote zus slaapt makkelijk in en stoort zich er niet aan dat kleine zus pas later naar bed hoeft. Dat gebeurt thuis ook en dat weet ze. Het venijn zal hem voornamelijk in de ochtenden zitten. Mits kleine zus niet pas om 22.00 naar bed gaat (wat mn man en ik wat minder gezellig vinden...), wordt ze meestal rond 6.00u wakker. Dat is ruimschoots te vroeg voor grote zus, maar als zij per ongeluk wakker wordt weet ik zeker dat ze er ook uit wil en in ieder geval niet meer in slaap zal vallen. Helemaal als ze hoort dat kleine zus het gezellig heeft en dat is meestal niet zo goed te verbergen ;) . Een schuifwandje zal daarbij waarschijnlijk ook niet helpen.

Ergens hoop ik inderdaad ook dat ik grote zus kan overhalen om in ieder geval af en toe een (na)middag dutje te doen. De één na laatste vakantie was er een redelijk tijdsverschil en toen is het me wel gelukt, maar hielp de jetlag wel mee. Ze zeurde toen al wel dat ze te oud was voor een middagslaapje, maar met het argument dat ze dan langer op mocht blijven koos ze uiteindelijk wel eieren voor haar geld. Ik zal in ieder geval zeggen dat het heel normaal is dat meisjes van bijna 5 op vakantie nog even dutten als ze lang op willen blijven... We gaan trouwens ook naar Griekenland toevallig. Misschien helpt de warmte ook wel mee.

Pffff, als het niet goed gaat. Verander ik voor de zomervakantie denk ik toch maar weer terug naar twee aparte hotelkamers. Dat deden we tot nu toe altijd en dan is het veel minder gehorig. Alleen leek het idee van allemaal enigzins bij elkaar en mn man en ik wat privacy me juist zo fijn. Ooit moet dat toch weer kunnen zou je zeggen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!!

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.275
    7.320
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat je ook zou kunnen doen als de jongste vroeg wakker wordt, dat een van jullie met haar naar buiten gaat, stukje wandelen ofzo. En dan omstebeurt zodat de ander kan uitslapen ;)

18. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.315
    1.468
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bij ons is het ook zo dat de jongste veel minder slaap nodig heeft en vaak al om 06.00 wakker is. Bij elkaar slapen is dus geen optie omdat de jongste de oudste dan wakker maakt. Eerder hadden we altijd een appartement met 3 slaapkamers maar dat is toch een stuk duurder dan 2. Nu slapen wij om en om bij de kinderen. Het is maar voor 2 weken en zij vinden het leuk. Wij slapen de ene nacht wat korter en de andere wat langer. Ging prima en we gaan het dit jaar weer doen.

19. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.842
    7.475
    113
    hier slapen de jongsten van 4 en 1 altijd op 1 kamer. maar de jongste ligt zo nog een uur tot twee uur te kletsen, terwijl de middelste meteen in slaap valt mits ze in een stille omgeving is. ze gaan op hetzelfde moment naar bed. Jongste gaat dan altijd in zijn eigen bed en de middelste in ons bed. als wij naar bed gaan leggen we haar in haar eigen bed. Dat werkt hier prima.

Deel Deze Pagina