Kinderen leren vuurwerk afsteken

Discussie in 'De lounge' gestart door Neko85, 31 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik vind het in ieder geval heel goed dat je je kids in de buurt hebt en ze in de gaten kunt houden.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Dit lijkt mij voor die leeftijdscategorie DE manier om het te doen!!! Hartstikke goed.

En wat een debiel die vent:$

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ben het met je eens hoor. En ik vind het een prima leeftijd om lekker zelf op pad te gaan met vuurwerk.
    Ik vind dat niet gevaarlijk, mits je gewoon rotjes en gillende keukenmeiden gebruikt. En geen zwaarder of illegaal vuurwerk. Want daar gaan vingertjes van kapot.
    Brilletje op, oude kleren aan en lekker de hele dag knallen. Voor veel jongens is er niets mooiers dan dat ( en meiden, want zo was ik vroeger zelf ook ).

Wat ik hier lees, vind ik ontzettend betuttelend en overdreven voorzichtig. En ik wil die mensen veel succes wensen met het binnenhouden van je kinderen als ze erg graag vuurwerk af steken haha. Arme kinderen.
    Ik zou ze dan ook maar niet laten fietsen of steppen buiten voor hun plezier, want daar gebeuren verschrikkelijke ongelukken mee.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Tja ik vind vuurwerk nu eenmaal niets voor kinderen, maar het is iets wat wel in onze cultuur voorkomt dus is het fijn als ouders in ieder geval de moeite nemen hun kinderen te leren hoe ze hiermee mee om te moeten gaan.

Hier lopen ze gewoon met hele curverbakken over straat. Op zich vind ik het wel een goed idee (beter dan een tasje) maar die bakken zitten ook nog eens bomvol. Ze zijn alleen op straat (leeftijd van 5 tot ongeveer 11 jaar) de rotjes worden aangestoken en het liefst daarna goed hard weg getrapt zodat niemand weet waar het ding terecht gaat komen. En schijnbaar is er 1 van de vaders zo lief geweest om een lanceerbuis te maken voor de pijlen. Alleen jammer dat de hoek zo is dat de pijlen over je dak scheren.

Kortom wij zitten lekker binnen, heb lekkere dingen gebakken voor onze high tea/diner vanavond en vanavond gaan we achter de ramen heerlijk kijken naar alle mooie kleuren in de lucht.

5. tuc

tuc Niet meer actief

De reden is mij duidelijk, maar ik weet ook hoe 12 jarigen redeneren: niks fout gedaan, maar papa en mama vertrouwen mij alsnog niet. En ik denk dat de problemen dan alleen maar groter worden. Want die weten dus op voorhand dat ze op 31-12 niet buiten mogen en zieken dus op 29 of 30-12 een vriendje die al wel met vuurwerk naar buiten mag. Stiekem natuurlijk en dan heb je er helemaal geen zicht meer op. Ik zou hier nog eens goed over nadenken en straks in schatten wat voor kind jij hebt.

6. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.

Zo'n wet is niet bedoeld om een doodsaaie oudjaarsnacht te hebben, de wet is voor veiligheid. Vuurwerk wordt dan gemeentelijk afgestoken op een bepaalde locatie. Dus vuurwerk blijft, alleen geen gedoe op straat meer, en alle ongelukken die ermee gebeuren door mensen die er een zooitje van maken. Het zou je kind maar zijn, of jijzelf die slachtoffer wordt van een randdebiel.

Er moeten grenzen zijn. Net als met veiligheid op de weg etc. Als iedereen maar mag doen wat die wilt doen, nja, dat snap je wel.

Of ze moeten een verbod doen voor kinderen onder de 18 jaar ofzo. Of alleen onder begeleiding van een volwassene ofzo. Dat zou al een hoop schelen. Viel mij net op straat wel op dat het vooral de jongeren zijn die onnozel doen.

Kinderen onder de 12 jaar mogen ook niet alleen in de lift zonder volwassene, maar ze mogen wel met een zooi gevaarlijk vuurwerk rondlopen. Ik snap de logica niet hiervan.

7. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Dit dus!

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik woon in 1 van de grootste gemeentes van Nederland, beslaat ruim 800 vierkante kilometer en 69 plaatsen.
    Algemene vuurwerkshow, oké. Maar wie gaat dat betalen? Ik in ieder geval niet, want als ik geld uit geef aan vuurwerk dan wil ik dat zelf af kunnen steken. Wie betaald, bepaald.
    En gaat er in ieder dorp een show worden gehouden? Hoe zit dat met vervoer? Ongetwijfeld zullen er debielen zijn die bezopen in de auto stappen om het te zien. Wat zijn de gevolgen daar van? Wie gaat dat controleren?
    Hoe gaan ouders dat doen met hun kinderen, of ouderen, of gehandicapten. Hoe wordt de handhaving geregeld, openbare dronkenschap. Et cetera.

Ouders, voedt je kinderen goed op. Voorlichting, help ze, laat ze zien hoe ze moeten afsteken en wat absoluut niet kan. Net als alles in het leven (fietsen, zelf naar school, buitenspelen, noem maar op ). En meer kan je niet doen. Verbieden werkt alleen maar averechts.

9. EMAnders

EMAnders Lid

22 sep 2012
    65
    0
    6
    We hebben zonen in de leeftijd 9-12 en die mogen geen vuurwerk afsteken. Ze zitten er totaal niet mee. Er is nooit sprake van geweest dat ze het ooit zouden mogen doen, misschien dat dat scheelt.

Misschien zijn ze wel zielig in andermans ogen. Mogen geen vuurwerk afsteken, geen alcoholhoudende dranken drinken, niet roken en ze moeten altijd hun gordel om als ze meegaan in de auto.

Ik moet erbij zeggen dat de zogenaamde oudjaarstraditie in dit gezin niet zo heel erg leeft. Ik heb het niet meegekregen van mijn vader en ook bij mijn man thuis is 31 december niet meer dan de laatste dag van het jaar.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Lioness: Zolang je constant toezicht houdt op je kind zolang het vuurwerk afsteekt, vind ik het ook prima hoor! En op zo'n pleintje 'werkt' dat ook wel, denk ik. Bij ons zal dat -als we dan nog hier wonen- gewoon niet zo makkelijk gaan. Vandaar dat wij een andere keuze maken.
    En wat betreft vertrouwen: ik heb nu alweer een stuk of wat leerlingen rotjes over een schutting zien gooien. Die ouders vertrouwen hun kinderen ook. Toch doen ze iets wat gevaarlijk is. En waarschijnlijk tegen de afspraken met de ouders in. Niet omdat het rotjongetjes zijn ofzo. Maar ze overzien de risico's niet en doen onder groepsdruk gewoon andere dingen dan ze de avond ervoor met hun ouders bedacht hadden.

Overigens, in reactie op Aszz, je kunt door een rotje of een gillende keukenmeid ook gewond raken. Een gillende keukenmeid kan een oog kosten. Rotjes die tegen een vlakke hand komen, leveren inderdaad nauwelijks schade op. Datzelfde rotje in een gesloten vuist kan heel wat zenuwen en pezen in die hand ernstig beschadigen. Om nog maar te zwijgen over wat er kan gebeuren als meerdere rotjes aan elkaar geknoopt worden of ineen buis worden gestopt. (Want dat is bij veel tienerjongetjes ook nog eens de realiteit hè. Ze zijn vaak dol op dat soort wetenschappelijke experimenten.)

Volgens mij snapt iedereen waarom je een 12- of 14-jarige niet in een auto op de openbare weg gaat rijden. Dat heeft niks te maken met wantrouwen of straf of wat dan ook. Wij weten als volwassenen dat kinderen nog niet voldoende vooruit kunnen denken en bepaalde gevaren niet kunnen inschatten. Al zijn ze nog zo lief en goed opgevoed. Dat is trouwens gewoon een stukje biologie hoor, de hersenen zijn nog niet voldoende ontwikkeld. En het is onze taak en verantwoordelijkheid om kinderen èn de andere weggebruikers te behouden voor dit gevaar. Dus laten we ze geen auto's besturen. Ik vind vuurwerk niet veel anders dan dat. En natuurlijk gaat het 99 van de 100 keer goed. Maar ja, het zal maar net jouw kind zijn dat -door eigen toedoen of door een ander- een hand of oog verliest.

11. Maaik79

Maaik79 Actief lid

11 apr 2009
    466
    2
    18
    Zo he wat een discussie weer.

Ik ga ervanuit dat ik door mijn kind te gaan leren er verantwoordelijk mee om te gaan, ze het beter gaat doen dan wanneer ze stiekem dingen uit gaat proberen. Ze is nu pas vier. Dus steekt papa het vuurwerk af en kijkt madam vanachter het raam toe. En ja ook gisteravond wat.

Wat zijn hier toch een hoop koeien die vergeten zijn dat ze zelf ooit kalfjes waren. Ik vond vroeger vuurwerk ook erg leuk en kreeg van mijn ouders ook de goede uitleg om er op de goede manier mee bezig te zijn

12. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Tupp, ik begrijp de andere reacties eigenlijk ook wel hoor..
    Gisteravond overviel mij ook weer het gevoel van: als alles maar goed gaat, is hij nog niet te jong (bijna 12)..
    Maar nu ze weer pal voor de deur bezig zijn, kan ik het eigenlijk alleen maar leuk vinden.
    Er zijn ook jongens van 13-14-15 en ik moet zeggen dat die echt goed opletten wat er gebeurd, en zijn gelukkig niet van die rellers..
    Doordat de situatie hier nu zo is, heeft ons besluit ook gemakkelijker gemaakt, om er wel aan toe te geven.
    Het is echt een gezellige boel hier nu.

13. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Onze zoon van 10 jaar vind het prachtig, die steekt dus ook vuurwerk af, met bril, en veilig in onze achtertuin, zodat we het kunnen zien... Als je ze maar de juiste normen en waarden meegeeft, wat betreft vuurwerk, durf ik het wel aan bij hem...

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.293
    113
    Nederland
    Sluit ik me helemaal bij aan. Hier steken kinderen vanaf een jaar of 6 het vuurwerk zalf af, zonder een ouder erbij. Ik vind het te jong, maar dat terzijde!

Deel Deze Pagina