Mijn oudste (6,5) moet van ons haar eigen spullen na gebruik opruimen, dus jassen en schoenen in de gangkast, vieze vaat op het aanrecht, kleding in de wasmand en kamer netjes houden. En verder natuurlijk haar speelgoed/knutselspullen opbergen. Verder wil ze zelf vaak komkommer snijden en zelf drinken pakken en ontbijt maken. Dat moet niet maar doet ze wel. Stofzuigen of tafel dekken moeten niet, maar vind ze leuk dus doet ze heel soms wel eens
Onze jongste zoon van 1,5 is zeer fanatiek met stofzuiger en swiffer. Of dat helpt is een ander verhaal. Verder komt hij ons halen als hij geknoeid heeft. We moeten hem nog leren om dan zelf even een doekje te pakken, zijn broer deed dat al wel rond deze leeftijd volgens mij. Hij wil ook graag helpen met het uitruimen van de vaatwasser, maar dat vind ik dan weer een minder goed idee. Ook zijn idee over 'helpen bij de was opvouwen' is erg anders dan het mijne, haha. Mooie leeftijd is dit. Grote broer van 4,5 moet zijn speelgoed opruimen. Ook jas, tas, schoenen ruimt hij zelf op. Maar dat vind ik eigenlijk vanzelfsprekend. Hij helpt soms met dingen zoals tafel dekken, boodschappen opruimen, tuin vegen. Hij stofzuigt ook graag en wil altijd helpen ramen lappen. Helpt ook niet echt, haha. De oudste ruimt eigen-geknoeid drinken op (eventueel met wat hulp), maar dat is niet vaak meer nodig. Verder richten we ons bij de oudste meer op dingen in het kader van 'zelfredzaamheid'. Hij moet zich zelf aan- en uitkleden (dat kan hij al een stuk langer trouwens, alleen de sokken waren tot voor kort nog lastig) Hij moet zelf tandenpoetsen (ik poets wel na), zelf afdrogen na het douchen. En hij leert nu boterhammen smeren. Verder kan hij inmiddels ook echt wat langere stukken fietsen, dus wel fietsen niet alleen meer om te oefenen en 'voor de leuk' maar echt om ergens naar toe te gaan. Binnenkort denk ik dat ik maar eens ga beginnen met veters strikken. Dat soort dingen vinden wij voor nu belangrijker dan huishoudelijke klusjes.
Ik verwacht wel van hem dat hij meehelpt, hij is 7. Sowieso eigen tas leegmaken, spullen bij de was. Bed afhalen, eigen spullen opruimen etc. Maar verder ook van alles, tafel dekken en afruimen. Dingen naar de keuken brengen. Container terugbrengen (als hij vol is dan vind ik het nog te zwaar voor hem) afval in de container gooien. Stofzuigen, meehelpen was opvouwen. Nu brengt hij voor mij de stofzuiger naar boven en doet vaak de was in de droger. Maar het is niet zo dat dit allemaal elke dag moet, hij heeft nog tijd genoeg om te spelen..
Mijn dochter doet al best veel. Wel op vrijwillige basis of in ruil voor een sticker. Volgens mij doet ze het vooral om de complimentjes. Ze kan helpen met afstoffen, ze ruimt haar speelgoed op, kan was verzamelen, onder begeleiding was sorteren en in de machine doen. Dan mag ze op het start knopje drukken, dat vind ze leuk. Als ik was ophang geeft zij me de knijpers aan. Ik noem de kleur en zij pakt de goede knijper. Ze brengt ook vaak afval voor me naar de prullenbak. Op de dagopvang helpt ze altijd met de vaatwasser en met dweilen. Kortom, ze is een goede hulp!
Ik hoefde vroeger helemaal niks te doen in t huishouden. Het mocht wel en ik vond t af en toe leuk maar ik heb een enorme schijthekel aan regeltjes en dingen die "moeten" dus mijn dochter hoeft straks ook niks in t huishouden te doen. Als ze t leuk vind mag ze altijd helpen natuurlijk Maar verder lekker spelen, ik heb een kindje niet genomen om in te huren als huishoudster. Resulteerde er wel in dat ik pas op mn 18e toen ik uit huis ging leerde koken/schoonmaken noem maar op, maar waarom zou t ook eerder hoeven?
Is er geen verschil tussen een 'huishoudster' en een 16jarige die hangend op de bank wacht totdat haar moeder achter haar kont opruimt en poetst? Ik zou me op die leeftijd werkelijk doodschamen als mijn moeder mijn kamer, beddengoed of de douche na mijn gebruik zou lopen schoonmaken.
Maar dan ben jij dus zelf de huishoudster als je kind straks 16 is en je nog haar vieze onderbroeken in de was moet doen?
Nou ja 16 is wel weer een totaal andere leeftijd, dat zie ik tegen die tijd wel weer. Maar dat ik geen verplichtingen ga opleggen wil niet zeggen dat ze niet gewoon uit respect voor elkaar met dingetjes mee wil helpen. Zolang ze kind is mag ze zich lekker onbezorgd bezig houden met het fijne van kind zijn. Nog tijd genoeg voor verantwoordelijkheden zoals het huishouden e.d.
Ik heb een kind gekregen en vind het mijn taak om haar zelfstandig te maken. Voor mij hoort het bij de opvoeding haar te leren dat het wel zo respectvol is om je eigen spullen op te ruimen. Als ze niet anders kent, zal ze het als normaal ervaren en niet als taak. Verder wordt hulp gewaardeerd, niet verplicht.
Goh, mijn zoon is pas 1,5 jaar dus die heeft sowieso nog geen klusjes. Maar als hij straks wat ouder is dan zal ik wel verwachten dat z'n kamer netjes houd, speelgoed/spullen zelf opruimt, borden/bekers in de keuken zetten. Natuurlijk mag hij mij ook helpen in huis maar ik ga niet met 5-6jaar verplichte klusjes opstellen. Misschien als hij ouder word.
Zelfstandig maken bestaat uit wel veel meer dan alleen t huishouden en daar hoef je ook nog niet per se mee te beginnen als ze 5 zijn. Je moet je hele leven nog zelfstandig zijn en verantwoording hebben. Je eigen spullen opruimen is ook weer wat anders dan afwassen, stofzuigen en noem maar op. Maar laat ieder zn ding doen
Hoezo is dat anders? Tijdens het poetsen ruim ik eerst op en ga dan stofzuigen, beide valt toch onder het huishouden? Als een 5jarige als taak krijgt om eigen speelgoed terug in de kast te zetten voordat ie aan iets anders begint is dat gewoon een stukje eigen verantwoordelijkheid in het huishouden. Net als je jas ophangen aan de kapstok en niet op de grond gooien zodat mama het opraapt en ophangt. En natuurlijk moet niemand ergens mee beginnen op kleuterleeftijd. Maar een 5jarige die geen les in zelfstandigheid krijgt en dus zich waarschijnlijk niet zelf kan aankleden, uitkleden, schoenen aandoen, broodsmeren enz, heeft zelfs op deze leeftijd een klein probleem op school. Zelfstandigheid begint met deze kleine stapjes, en is in mijn ogen een onlosmakelijk deel van de opvoeding. Als mijn kinderen later het huis uitgaan zonder dat ze geleerd hebben hoe ze volledig voor zichzelf kunnen zorgen (dus incl huishouden, wassen, strijken, koken voor meer mensen, omgaan met geld, plannen enz), zou ik dat persoonlijk een tekortkoming in mijn opvoeding vinden.
Hier nog niks maar hij is ook nog maar 2 Als hij zijn jas uit doet geeft hij de jas wel aan mij. We hebben nog geen lage kapstok Als ik hem een luier geef legt hij die op het tapijt. Als ik hem beneden eentje aandoe is dat gewoon op het tapijt Hij zet zijn leeg bekertje drinken op het aanrecht. Dit wil hij ook doen als er nog iets in zit maar dan ren ik toch achter hem aan anders krijgt hij een douche Als ik hem iets van kledij geef en zeg dat dat in het wasmachine mag gaat hij het in het wasmachine doen. Verder wil hij ook "helpen" dus met stofvegen krijgt hij ook een doekje. Met buiten keren wil hij ook een borsteltje
Same here! Met uitzondering van koken, dat vond ik eigenlijk altijd al leuk om te doen, dus thuis deed ik dat al vrij vaak. Een stofzuiger raakte ik nooit aan (en mijn ouders ook niet, dat deed de schoonmaakster). Bovendien, shoonmaken, wassen etc. is nou ook niet echt bepaald hogere wiskunde. Ik heb vaak genoeg in mijn studentenhuis even aan nieuwe huisgenoten uitgelegd hoe dat nou werkt zo'n wasmachine en in een minuut of 10 kom je echt een heel eind. Een stofzuiger heeft nog veel minder knoppen en ik schat mijn dochter wel zo hoog in dat ze dat straks zelf uit kan vogelen Ik geloof niet zo in al die taakjes en regeltjes. Ik vind het belangrijker dat ze als ze een jaar of 18 is eerst een tijd in een studentenhuis of op zichzelf gaat wonen. Dan kom je er echt wel achter wat je zelf nodig vindt en daar leer je naar mijn idee het meest van. Zo lang ze thuis woont is kind zijn en schoolwerk het belangrijkst.
Ik heb ook een enorme hekel aan regels en dingen die moeten, maar dat kun je nu eenmaal niet altijd vermijden (we worden niet allemaal eigen baas bijvoorbeeld) en dus vind ik het wel belangrijk om daarmee om te leren gaan. En waarom het eerder zou moeten? Simpel toch, omdat je samen een gezin vormt en je elkaar daarbij ondersteund. Ik kookte toen ik nog thuis woonde regelmatig, niet omdat het moest, maar omdat mijn ouders allebei werkten en ik wist dat ik hen daar een groot plezier mee deed.
Helemaal mee eens! Ik ben zelf ook opgevoed met zo weinig mogelijk regels, maar dat heeft mij niet op alle vlakken goed gedaan. Heb bijvoorbeeld nog steeds niet zo'n goed ritme in het huishouden terwijl vriendinnen van mij die wel regelmatig móesten helpen in het huishouden dat veel meer hebben. Daarbij heb ik inderdaad ook regelmatig dingen uit mezelf gedaan, met name koken omdat ik dat gewoon erg leuk vond (en nog steeds vind!). Maar ik vind inderdaad ook dat waar er 4/5 mensen leven, troep maken en noem het maar op er ook 4/5 mensen bijdragen aan het huishouden. Uiteraard ieder op z'n eigen niveau, van een 5-jarige kan je bv. niet verwachten dat ze gaan dweilen maar wél spelenderwijs eigen maken met bepaalde huishoudelijke klusjes. Ik probeer het ook op zo'n leuk mogelijke manier te brengen, zodat ze het niet als straf of saai gaan zien. Uiteraard naarmate ze ouder worden kunnen ze natuurlijk ook wat andere klusjes op zich nemen. En daarbij wil ik mijn kinderen niet zomaar in het diepe gooien dat ze, wanneer ze uit huis gaan, nog niet eens weten hoe ze moeten afwassen, stofzuigen of een ei bakken. Dat lijkt mij een enorm gemis als je op jezelf gaat wonen en niet eens weet hoe al die basisvaardigheden gaan, enkel en alleen omdat mama (en/of papa) het altijd maar deed, of zij overal een machine voor hadden die dat werk dan deed. Ook voor jezelf is het nooit weg wanneer je kind e.e.a kan in huis, je zal maar een tijdje ziek zijn bijvoorbeeld, of zowel jij en je partner... Als je kind dan dus niks kan in huis heb je een probleem. Ik vind dit soort dingen zelf in ieder geval even belangrijk als het aanleren van persoonlijke verzorging en zelfredzaamheid zoals ergens zelf naartoe kunnen fietsen. Sterker nog, leren hoe bepaalde huishoudelijke taken werken valt voor mijn gevoel onder zelfredzaamheid.
Vind t trouwens wel errug grappig dat je als kind al zou moeten leren stofzuigen. Is ook een zeer moeilijke vaardigheid natuurlijk
Jup babytje eerste prikjes.. Maar ik bedoel iedereen mag t toch gewoon anders doen. Ik heb liever dat ze mama graag helpt ipv zuchtend aan een verplichte taak begint. Wil niet zeggen dat ik alles achter haar kont ga opruimen hoor, ben zelf al niet zo'n poetsvrouw