Hahaha moest hier wel even om lachen. Mijn vader was ook zo iemand die nooit iets deed omdat hij het niet kon. Maar nu m'n ouders gescheiden zijn (alweer 11 jaar hoor) kookt hij wel ineens, en doet beter de was dan mijn moeder, mijn zus en ik bij elkaar en maakt schoon. Dus als het echt moet kan iedereen het, maar ik vind het toch wel fijn dat ze deze vaardigheden van huis uit meekrijgen.
Grappig... ik wilde zeggen: mijn kinderen hebben geen vaste taken. Vervolgens lees ik dit rijtje en de bovenste dingen waren echt dat ik dacht: dat vind ik geen meehelpen, dat is gewoon je eigen zooi opruimen... Maar goed, hier ruimen ze dus hun eigen zooi op, (dus: jas aan kapstok, schoenen opruimen, vieze was in de wasmand, gebruikt servies naar de keuken brengen, eigen speelgoed opruimen). Daarnaast helpen ze op vrijwillige basis wel met tafel dekken, stofzuigen/vegen, de was, stoffen, koken. Ze hebben daarin nog geen vaste taken.
Nu doen wij zelf ook niet veel in het huishouden (hebben een schoonmaakster), maar mijn kinderen helpen soms mee. Zeker niet als taak, maar om ze er bij te betrekken. Als ik stofzuig, mogen ze ook een paar vierkante meter doen. Als ik ga wassen, mogen ze de was in de machine doen en op de knopjes drukken. Laatst mochten ze helpen bij het opmaken van ons bed. Mochten ze de punten vanhet hoeslaken en overtrek vasthouden en er aan trekken. Opruimen doen we wel samen en soms doen ze het ook helemaal zelf. Dan ga ik bijvoorbeeld de keuken opruimen en dan moeten zij het speelgoed doen.
Zoontje van 6 dekt elke dag de tafel muv maandag, dan heeft hij laat zwemles dus dan doe ik het terwijl zn vader hem van zwemles ophaalt. Hij helpt ook wel es met de afwas, soms uitzichzelf en soms omdat wij het vragen. Zn kamer opruimen doet hij ook zelf en schoonmaken vind hij leuk dus helpt hij ook mee. Ik vind het belangrijk dat hij dit soort dingen leert, dat niet alles vanzelf gaat.
Hier moeten ze ook dingen .. Kamer zelf bijhouden Schoenen netjes in de gang Jassen ophangen ( ze hebben er een handje van om alles in de gang te gooien 😤 Kleding in de wasmand Speelgoed opruimen.. Ze mogen Tafel dekken Helpen met koken Stofzuigen Tafel afruimen Vaatwasser in/uit ruimen Mijn zoon van 3 wilt niks 😂 moet hij zijn eigen speelgoed opruimen doet hij dat huilend ook zijn schoenen jas en schooltas opruimen .. Altijd huilend en denkt echt dat hij zielig is 😂 Zoon van8 en 4 jaar zeggen altijd meteen ..' Ja maar daar heb ik niet mee gespeeld ' waarop ik zeg ik draag jullie kleding ook niet maar was en strijk het elke dag voor jullie en dan ruimen ze het op .. Ondanks dat ze er zelf niet mee hebben gespeeld De jongste hoeft nog niet is 15 maanden maar doet wel zijn speelgoed in de speelgoed kist of ik gooi het er in en hij haalt het er weer uit ach is lief bedoelt van hem
Oudste zijn kamer op ruimen zijn bed af halen en op maken. Wel hulp met hoes!! Prullenbak legen kamer krijgt tegenwoordig van mij ook een nat doekje mee. sokken ondergoed kleding bekers alles mag hij zelf op ruimen.!!! Helpt met afwassen kookt regelmatig nu mee tafel dekken opruimen. vorige keer moest hij wc schoonmaken meneer weigert de bril om hoog te doen en ik weiger om in zijn plas te gaan zitten!! Dochter kleding naar de wasmand helpen afruimen en dekken van tafel. Bord naar keuken jas schoenen in de gang tas binnen brengen. En mag vrijwillig de afwas mee helpen en op haar manier mee helpen met de was op vouwen of wat dan ook. Speelgoed ruimen we samen op maar gaat terug in de bakken ect ect. Dus ja ze helpen alle bij mee. Ben gekke henkie niet!!
Echte taken hebben ze nog niet (6 en 4) maar ik wil wel dat ze hun eigen vuile was naar de wasmachine brengen en hun rotzooi opruimen. Waar ze graag meehelpen: tafel dekken, vuile vaat naar keuken brengen, sokken uitzoeken en handdoeken opvouwen, mama/papa de knijpers aangeven bij het was ophangen, honden uitlaten en honden voeren.
Hier met 4,5 en 3 is het nog heel vrijblijvend. Eigenlijk alleen als ze willen. En soms even een bekertje naar de keuken brengen, eigen kleren in de wasmand doen, een stapeltje schone was in de kast leggen e.d. Natuurlijk moeten ze wel hun eigen spullen (helpen) opruimen. Maar in de toekomst gaat het zeker meer gebeuren: helpen tafel dekken en vast nog meer..!