Melloncollie, ik ben het met je eens. Ik denk dat een vader en moeder in het begin inderdaad een veel grotere rol kunnen ( en misschien wel moeten) spelen. Ik zie dat ook zo. Ik leer haar nu de dingen die ik belangrijk vind. Fatsoen, zingen, vrolijk zijn of juist niet. Zoveel leuke dingen die je samen met je kind kunt ontdekken. Dan ga ik haar nog niet al elke dag naar school brengen. Ik vind een dag PSZ wel genoeg.
Ja, ik vond het vroeger ook niks, maar als je kind er nu zelf om vraagt dan vind ik dat het allicht te proberen is. Tenzij het gewoon niet kan om wat voor reden dan ook. Edit: bosi, ik vind het zelf ook enorm leuk om dingetjes met haar te doen en dingetjes te leren, dus dat speelt ook wel een rol. Ik kan me alleen zo vreselijk kwaad maken om pogingen van de overheid om zulke kleine kinderen al in een keurslijf te drukken. Zo komt het echt op me over. Dus ik reageer daarom vrij pittig.
Nou ik denk persoonlijk dat dit een soort van peuterspeelzaal idee zal zijn, een soort van voorschoolse. Ze zullen misschien op speelse wijze al leren wat naar school gaan precies inhoud en kennis maken met leerkrachten. Ik vind dit helemaal geen slecht idee. Mits het niet verplicht is en ook niet elke dag. Maar ik vind het wel goed om alvast kennis te laten maken binnen een schoolgebouw en leraren en andere vertrouwde gezichten op doen zodat de overstap met 4 jaar wat minder moeilijk zal zijn. En ook voor ouders is het makkelijker om hun kinderen in 1 gebouw weg te kunnen brengen ipv naar 3 verschillende locaties (dus 1 naar het kdv, 1 naar peuterspeelzaal, 1 naar school). Mijn dochter verhuisd straks met haar school naar een brede school waar alle instanties (ouder-kindzorg, peuterspeelzaal, kdv, naschoolse, basisschool, buurtcentra's e.d.) in 1 gebouw gevestigd zitten en ik ben hier persoonlijk heel erg blij mee!
Ik ben heel benieuwd hoe ze dit plan gaan invullen. Hier in Frankrijk gaan de kids vanaf 3 jaar naar school en de leerplicht is vanaf 6 jaar. Mijn jongste gaat dan ook gewoon met drie naar school. Er zijn bedjes voor de kids die nog slapen, wordt veel gespeeld en spelenderwijs leren ze ook nog erg veel. Ik las bij iemand een voorbeeld, dat het kindje al zoveel kan zeggen op 2 jarige leeftijd. Door een ouder broertje, psz etc. Mijn jongste heeft twee oudere zussen maar praten doet hij niet. En hij is toch al twee jaar oud. Ik maak me vooral niet druk. Hij heeft twee zussen die hem alles voor kauwen waarom dan gaan praten? Voor Marijn zou school een goede oefening zijn om te gaan praten.
Nou ik zou het echt niet fijn vinden al dit zou gebeuren. Vind het veel belangrijker dat ze op die leeftijd nog veel thuis zijn. Ze moet in hun leventje al zo veel leren dus waarom moet dat toch allemaal zo snel
Ja dat keurslijf vind ik dus ook vervelend. Ze kunnen zich nog hun hele leven ontwikkelen. Er moet al zoveel. Ik vraag me soms weleens af of we nu leven voor de maatschappij of voor onszelf.
Wij hoorden het vanmorgen idd op de radio! Mijn vriend zei, als ze dat gaan verplichten houd ik ze minstens 2 jaar lang 'ziek' thuis! Whaha! Nou nee, ik vind het nou niet dat het verplicht ofzo moet worden, maar hoe ik het begreep was het meer soort van kinderopvang alleen dan in de basisschool. Zie alleen zelf het nut er niet van in, mensen die op een kdv of creche werken hebben toch ook hun diploma's. Maar oke, maak me er nog niet zo druk om. Eerst maar eens zien en verder horen en dan geloven !
ik zou het fijn vinden , maar dan inderdaad gewoon de peuterspeelzaal idee , dat ze halve dagen heen gaan , gewoon lekker spelen , ik vind soms beetje sneu dat hij hele dag soms geen kindtje ziet ,of met andere kindtje kan spelen ,ik speel dan met hem maar voor hem zou een kindtje van zijn leeftijd toch gezelliger zijn maar misschien is vanaf 3 jaar wel betere idee is ,dan zijn ze echt beetje aan toe
Ach dat komt er toch niet. Al geloof ik wel dat er 1 instelling zal komen voor basisschool, voor- en naschoolse opvang en sport. Dat vind ik een goede ontwikkeling aangezien veel kinderen/ouders al van alle 3 gebruik maken en het voor het kind wel prettig is als het samenkomt tot 1 plek. Maar dan wel optioneel denk ik... Ik zou mijn kind niet iedere dag tot bijv. 6 uur op zo'n plek willen hebben. Overigens heb je hier in de stad al een soort van "preschool". Ik geloof dat het voor kinderen vanaf 3 jaar is die een paar dagdelen per week daar naartoe gaan en daarna doorstromen naar de basisschool. Die preschool is ook verbonden met 1 school en die kinderen krijgen dus ook voorrang. Ah ja mijn zoontje gaat al 3 dagen naar de opvang dus het zal me een worst wezen Al vind ik 3 dagen wel echt de max.
mijn dochtertje gaat 3 dagen per week naar het kdv, ik merk wel dat ze dat heel leuk vindt. ik weet niet om hoeveel dagen in de week het zou gaan als ze vanaf 2 jaar naar school zouden gaan in de toekomst maar ik vind het voor een kindje tot 4 jaar wel teveel als het al echte schooltijden zouden zijn. ook vind ik dat de ouders moeten kunnen kiezen, vanaf 4 jaar naar school of vanaf 2 jaar. ik zou het namelijk niet echt op prijs stellen als het verplicht wordt, maar ach, we hebben het over 2015, dan is het hele plan alweer onderste boven en binnenste buiten gekeerd en misschien al van de baan.
Net zoals in Japan. Daar leren kindjes met 2 al schrijven, lezen en rekenen. Volle dagen zie ik echt niet zitten. Ik wil ook nog van dr genieten.
Vind dat het neit verplicht moet en kan worden, ouder is nog altijd de baas over het kind zeker als het zo klein is. Wel ben ik zwaar voorstander van het vroeg aanleren van vb. talen bij kinderen. En zal hier dan ook zelf actief mee om gaan. Ik woon hier tegenover 3 basisscholen maar echt geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat deze kleine daar straks heen gaat. Ik vind het reguliere onderwijs niet meer wat het is geweest en hoop dan ook het soort onderwijs te vinden wat bij ons zal passen.
Vraag me af waarom je (als ze dit gaan verplichten) nog aan kinderen zou beginnen dan? Je ziet ze toch niet meer zo. Taal achterstand? Dat doen de ouders dan zelf! Heb 3 kinderen en alle drie hebben ze geen taal achterstand gehad. Ondanks dat ik in den beginne vrij weinig contact had met anderen omdat ik van Eindhoven naar Leiderdorp verhuist was en niet veel mensen kende daar. En dat kwam simpel weg omdat ik met ze NEDERLANDS praat! Dat is DE oplossing voor taalachterstand. Heel simpel gewoon PRATEN! Ik sta af en toe versteld van de ouders die ik zie die n kind/baby die n beetje miept oid compleet negeren en er een speen in ploppen. HALLOOO dit is een levend iets geen pop. En het is een mens en dus kan het je verstaan! JAH niet als je het eerste jaar van zn leven dr niet tegen praat! Hoe denkt men anders dat kinderen praten leren? Sommige mensen ook...Wel praten tegen planten maar je baby "verstaat het toch nog niet" Dus hoef je er niks tegen te zeggen. En als je er veel tegen praat zeggen ze misschien zelf de woorden nog niet of niet goed maar verstaan ze al veel meer als wij door hebben! En dan komt praten ook vanzelf wel goed. Om over buitelandse mensen die ALLEEN hun moers taal tegen kinderen praten nog maar te zwijgen... Aan de eene kant vind ik dit n puik idee mits de kinderen dan kunnen sporten EN andere ontwikkeling er ook bij komt kijken zoals kunst en muziek (mij had je als kind echt niet blij gemaakt met voetbal maar ziels gelukkig met n handwerk of hobby clubje bvb) En het niet nog eens extra gaat kosten want dan zijn de meeste kinderen met een achterstand weer niet geholpen. Aan de andere kant zie ik ook veel problemen als je kind zich niet happy voelt op die school of met n aantal kinderen. Want er word op sommige scholen nog steeds weinig tot niets gedaan tegen pesten bvb! Een juf van een kleuterschool (euh...groep 1) zei eens tegen me "op deze leeftijd word er nog niet gepest hoor!" Yeah right! Kwam zeker niet in de boeken voor ofzo? En als ze dan naar n andere school gaan? Zit die dan toch op dezelfde plek? Want dat zie ik nu hier in het dorp gebeuren. Een zogenaamde "brede school". Kind is niet gelukkig op school want word gepest. School doet er niks aan. Kind dan maar naar andere school. Maarja die school zit bij de andere school in het gebouw dus komt kind nog steeds de pesters tegen! bijvoorbeeld dan heh. Verder houd ik zo ontzettend NIET van massa productie als het om mensen gaat....
Hier in Duitsland gaan kinderen vanaf 3 jaar naar Kindergarten, ook een soort school. En ach, mijn kind moet 3-talig worden opgevoed. Een achterstand in Duits heeft hij dan sowieso wel. Ik maak me er niet druk om.
Precies, die massaproductie vind ik gewoon ook niets! Ik heb zelf op een middelbare school gezeten met meer dan 1000 leerlingen en ik was toendertijd echt niet happy maar niemand v/d leraren die iets oppikt ofzo. Dan kan je zeggen goh, dan trek je toch zelf je bek open maar dat was het 'm nou juist: ik durfde dat niet. Ben vervolgens gaan studeren op een Hogeschool met 10 000 studenten en toen was ik al wel een stuk zelfstandiger, maar het is gewoon niet altijd even handig. Dus nee, mijn persoonlijke ervaring spreekt hier ook en daarom ben ik tegen dit soort massale dingen. En taal, ja, ik kan er nog een voorbeeld van geven: mijn vriend sprak tot zijn 3e jaar alleen maar Poolse terwijl hij gewoon in NL woonde. Totdat zijn Nederlandse vader zei: en nu ga je Nederlands met dat kind praten want hij moet straks naar school! En mijn vriend heeft echt geen taalachterstand opgelopen hoor, gewoon netjes het VWO doorlopen en nu is hij ingenieur. Ik sprak op mijn 3e jaar zo duidelijk Nederlands, zulke mooie zinnen voor mijn leeftijd dat iedereen er verbaasd over was. En ik ben toch ook tot 2,5 jaar altijd bij mama thuis geweest.... Elk verhaal is anders!
En wat er ook nog bijkomt, is dat de kindjes ook halve dagen naar school mogen als een hele dag te veel is. Dat hangt van kind tot kind af en ik vind dat wel een tof systeem.
Ja ach wat betreft die taal is het toch helemaal krom. Ik heb nederlands geleerd van mn ouders (nouja brabants dan Maar abn draai ik mn hand ook niet voor om als schrijf taal) En kon op mn 9e Engels en Duits verstaan en lezen. Waarom? Nou gewoon omdat ze vroegah de tekenfilms niet allemaal stuk voor stuk na synchroniseerden! Dan moest je wel! Ik keek ook vaak naar de duitse tv want ik verstond het toch (en die hadden echt leuke(re) dingen hoor. Sendung mit dem maus bvb en voor de wat ouderen leuven zhan)! En hier in huis worden de tekenfilms en gewone films in het engels gekeken zodat die aapies van mij ook engels leren VOOR ze op school moeten. En we luisteren ook duitse muziek (ramstein, knorkator, etc) met als gevolg dat de heren nu ook al redelijk Duits verstaan. Heb toevallig net t eerste raport van mn oudste van het VO binnen. Nederlands, Duits en Engels allemaal meer als een 7. En dat voor n jochie met een achterstand op n aantal dingen. Niet omdat hij niet kan maar omdat hij op n speciale school moest ivm zn PDD-NOS problematiek en ze daar niet ingesteld waren op kinderen die kunnen leren ondanks hun andere problematiek (men moest bvb van het rugzakje van mijn zoon avi 9 boeken kopen want die hadden ze niet!) School is ook niet heilig makent!