Kleuter slaapt slecht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bloem2310, 20 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Hoi allemaal,

Mijn dochter van 4,5 is altijd een goede slaper geweest.
    Echter sinds enkele weken zijn de nachten drama. Ze roept me gerust 7x per nacht, dan is ze haar knuffel kwijt, deken ligt niet goed, dorst, te licht of te donker, of ze moet ineens drie keer achter elkaar plassen.
    Ook heeft ze veel nachtmerries waarbij ik haar natuurlijk uitgebreid troost en dan weer weg ga.
    Alleen als ze me roept voor andere dingen om 3 uur, dan weer 4 uur etc, ben ik uiteindelijk niet meer zo blij.

Op het begin kon ik er wel mee omgaan (het is een fase, het is een fase) maar ik begin nu zelf wel flink wat slaaptekort te krijgen en word daar niet blij van.
    Iemand tips wat ik hier mee kan?

2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.243
    113
    Is er onlangs iets verandert in haar leventje? Heeft ze iets meegemaakt? Of is er iets aan de hand? Kan positief of negatief zijn.

3. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Ze begint volgende maand met school, dat is natuurlijk best spannend.
    Ook is de relatie tussen mij en mijn moeder niet geweldig, maar daar zijn we hard aan aan het werken....

4. Artemis88

Artemis88 Niet meer actief

Kan aan heel veel dingen liggen. De zomervakantie, school over een maandje of inderdaad de spanning aanvoelen thuis. Je zou voor bet slapengaan een checklist af kunnen gaan met /plassen/ligt je deken goed/knuffel bij de hand/slokje drinken. Of laat haar in een schriftje samen met jou benoemen hoe de dag was, wat ging er goed, wat vond je leuk, wat vond je lastig, wat was niet leuk, een complimentje voor iets van vandaag.
    Dat kan helpen om die hoofdjes leeg te maken en rustig in slaap te vallen. Soms blijven ze maar piekeren he

5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.243
    113
    Jullie zijn heel close toch? Met z’n drietjes? Als er 2 van de 3 ruzie hebben (of niet goed of anders gaat) dan heeft dat effect op de 3e. En in dit geval is de 3e een klein kind dus die begrijpt daar niets van. Ze heeft geen controle, kan niet relativeren. Maar ze voelt het misschien wel en uit het snachts in het zoeken naar bevestiging en aandacht.

begrijpt ze dat ze strakjes naar school gaat? En wat dat betekent? Dat kan zeker ook meespelen. School is een hele grote verandering waar sommige kindjes al heel lang naar uitkijken. Kan zijn dat ze snachts opzoek gaat naar stabiliteit en zekerheid want school is ook heel spannend.

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Hier is t sinds de kerst zo met een 3 jarige. Die slaaptrainer pinguin helpt wel iets maar is nog niet de redding.

Hier krijgt ze steevast een licht vochtig doekje mee voor eventuele "auws" en een fles water. (philips avaat rietjesbeker lekt nauwelijks en die zet ze keurig terug op dr plankje) Die zijn alvast getackeld. Ze is nog niet nachtzindelijk, is nu ook nog niet relevant en er speelt zoveel op t moment dat dat zowel voor haar als ons onnodig belastend is. Enkele nachten brengt ze wel een luier met een plasje en wil ze een schone luier, prima.

Nachtmerries komen en gaan, gezien de situatie waar we in zitten snappen we dat ook wel. Er ligt een matras naast haar bed dus dan gaan we er maar naast liggen als ze panisch wakker geworden is.

Stickers waren hier nog geen succes. Een sticker omdat je zo goed in je bed bent blijven liggen de afgelopen nacht is iets te ver voor een 3 jarige, maar allicht kan dat bij de jouwe wel.

Deel Deze Pagina