Peuter en baby - hoe doen jullie dat met spelen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sassie25, 7 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Dames,

Hoe doen jullie hetbspelen op de grond met een peuter en een baby? En dan voornamelijk als jij er zelf niet bij bent?

Onze zoon is drie en onze dochter bijna 11 maanden. Mevrouw laat zich niet zo gemakkelijk in de box zetten. Waarom zou je ook in de box gaan als je door de hele huiskamer zo ontzettend veel leuk speelgoed ziet ;)

En daar zit hem dus iets waarvan ik niet zo goed weet hoe ik het moet oplossen: het speelgoed van onze zoon voor onze kleine meid. Ik noem bijvoorbeeld: een houten brio treinbaan met hele leuke kleine poppetjes die per se in het treintje moeten ook al moet je dwars door de tunnel en viaducten heen. Een heel gaaf duplo huis met toren gebouwd door zoonlief zelf die heeeeel leuk is om om te gooien. Metalen autootjes met kleine wieltjes waar je lekker op kunt sabbelen. Potloden kun je mee (proberen) te kleuren en papier is heerlijk om te scheuren en te kreukelen en op te eten :)

Als ik er bij zit is het geen probleem dan kan ik haar afleiden en haar bezig houden en kan zoonlief gewoon doorgaan met spelen. Maar als ik er niet bij zit dan gaat onze dochter dus continu naar al die dingen en kan zoonlief niet verder met zn spel waardoor hij boos wordt enz enz.

Onze zoon mag ook boven spelen op zn eigen kamer maar het is echt een gezelschapsdier en speelt het liefste gewoon daar waar ik ben.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Kleien, verven, knippen, lijmen en met de stiften doen we als onze dochter slaapt. Maar dan de rest ....

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Aan de eetkamertafel?

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hebben beneden een knutsel/speeltafel (hoog). Maar T gaat meestal op zn kamer spelen.

4. adi

adi Niet meer actief

Op de momenten dat jij er niet bij zit zou ik ze beide laten spelen met speelgoed dat geen kwaad kan bij een baby. Er komt nu een fase dat je oudste niet leren om speelgoed en ruimte ( ook op de grond) te delen met zijn zus. Dus dingen verzinnen die voor beide leuk zijn. Bijv dat hij autootjes wegduwt en dat de jongste er achteraan kruipt om ze te halen en Davenport dingen.
    ik denk dat ze beide nog moeten leren om met elkaar aan te spelen.

5. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    Wij hebben het opgelost door priegelspul op haar kamer (playmobil) en babyproof speelgoed beneden. Samen speelden ze bijv met de little people.
    Samen spelen en delen moeten ze beiden nog leren,maar hier ging dat wel soepel, al was het ook wel eens lastig als je bijv alle poppetjes op een rij wil zetten en je broer gooit het steeds om. Grote zus kan wel erg goed delen. En het gaat ook geleidelijk. Eerst was broer al tevreden als ie iets kreeg, daarna werd ie kieskeuriger. Nu spelen ze echt lief samen hele verhalen.

6. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    als de jongste op bed ligt mag de oudste spelen met het speelgoed wat gevaarlijk is voor de jongste.. en met kleien aan tafel zetten

7. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Oudste speelt met strijkkralen en playmobil enzo op de eettafel. Binnen bereik van jongste staat alles wat geen kwaad kan voor hem. Jongste sloopt idd wel eens een bouwwerk, maar dat kan wel weer herbouwd worden.

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

inderdaad te klein spul op eetkamertafel of eigen kamer en dat mocht alleen op de grond als de kleine in bed lag.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Die periode was gewoon afzien. Jongste kon overal bij waar oudste bij kon, maar daar was hij niet altijd van gediend. Bouwwerken omgooien, en natuurlijk waren sommige dingen ook gewoon gevaarlijk voor jongste.

Wat een beetje werkte:
    - haar afleiden door haar iets anders aan te reiken
    - hem aan de eettafel laten spelen
    - hij kon natuurlijk zijn eigen spel spelen tijdens haar slaapjes. alleen ging zij met 1 jaar op dezelfde tijden slapen als hij, maar tot die tijd werkte dat nog.

Dit is gewoon een moeilijke fase. Een jaar later ging het al een stuk beter en nu is het eigenlijk nooit meer een probleem. Behalve dat ze ruzie maken als ze allebei tegelijk hetzelfde willen...

10. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hier gaat t nu ook al makkelijker. Als dochter knutselt, zet ik zoon ook aan tafel met klei en vormpjes of tekenspul, zo hebben ze het best naar hun zin :)

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

En anders heeft de jongste toch soms even pech en dan toch in de box. Soms moet jij ook even wat doen en alle autotjes enz ook weghalen is ook sneu.

Deel Deze Pagina