ik zal mijn kinderen iig nooit met een mes laten spelen.. een mes is nodig bij het eten.. en voor de rest hoeven mijn kinderen geen mes vast te hebben.. ik hoop maar voor alle ouders die de kinderen lekker met messen laten spelen, dat er nooit iets ergs gebeurd !
Helemaal mee eens. Ik had me er ook niet mee bemoeid, ja, waarschijnlijk een opmerking gemaakt in de trant van 'mogen jullie dat wel', en als ik echt niet gerust was de vader aangesproken. Hij zegt toch ook dat het niet oke was dat ze bij de caravan weg waren gegaan? Dat betekent dat hij er heus over nadenkt dat het niet verantwoord is andere kinderen in de buurt te laten van die messen. Wij vonden het heerlijk in de tuin te mogen 'klussen' met plankjes, echte spijkers en een hamer, ik was toen ook 11 of 12 en mijn broertje nog veel jonger. Denk dat mijn ouders ook raar op hadden gekeken als een overbezorgde moeder ze had aangesproken op hun 'onverantwoorde gedrag' en dan nog dreigen met de politie!
Laten spelen en spelen zijn twee compleet verschillende dingen.. natuurlijk staat het jou vrij om je kind geen mes te geven om mee te spelen (lijkt me heel verstandig) maar ik hoop dat je je zult realiseren dat ook jouw zoon (en misschien ook dochter) met zaken zullen spelen waar jij het misschien niet mee eens bent. Dat is heel normaal voor kinderen en ze kunnen maar beter leren hoe daar mee om te gaan. Vuurtjes stoken, een fluit snijden, speren maken etc etc.. zijn dingen die bij een avontuurlijk, ondernemend kind horen. Enne.... meestal gaat het uitstekend met al die kinderen die onder toezicht met messen spelen.. het gaat juist mis bij de kinderen die te beschermd worden. Wat vind je er eigenlijk van dat er hier wordt gezegd dat dreigen geen manier van doen is? (even nieuwsgierig)
Elk jongetje vind messen interressant. En jongetjes (en meisjes) van die leeftijd kunnen daar echt wel mee omgaan en zijn echt mega-voorzichtig (mijn ervaring dan). Mijn zoon van 10 kan niet wachten tot het hier weer kermis is. Hij is al een jaar vastbesloten een zippo te gaan winnen! Maar ik ben het wel met je eens dat die spelletjes wel onder toezicht nog moeten gebeuren. Hier in de schuur wordt heel wat afgeklooid hoor met boren,figuurzagen,hamers en ook beitels en messen. En o ja:als ie die zippo wint,blijft ie natuurlijk wel leeg.Maar alleen al het idee dat ie zo'n ding in zn zak heeft!
Zoals de vader al aangaf was het ook niet de bedoeling dat ze daarmee in de speeltuin liepen. Ze hadden bij de caravan moeten blijven, maar hebben dat niet gedaan. Of kinderen nu wel of niet met messen mogen spelen vind ik nog altijd aan de ouders. Ik weet bijna zeker dat mijn kinderen dat met 8 jaar ook wel mogen, want ik deed het vroeger zelf ook. Maakte ik altijd leuke dingen uit hout, dus erg creatief. Alleen dat mocht wel alleen bij huis zodat er nog enigzins toezicht was. Ik maak uit het verhaal op dat dat hier ook zo was, alleen hebben deze kinderen niet geluisterd en hebben ze de messen meegenomen naar de speeltuin. Ik had de kinderen er op aangesproken of hun ouders wel wisten dat ze daar met met messen liepen en was dat samen met hun even naar hun ouders toegelopen om dat na te vragen. Maar ik had het niet afgepakt of gedreigt met de politie, kom op het zijn kinderen, geen criminelen.
Op zich vind ik het niet zo heel vreemd hoor dat je als 8-jarige een mes hebt. Ik sneed destijds al poppetjes uit hout met een zwitserse zakmes die ik van mijn opa had gekregen. Verder knutselde ik ook vaak op de werkbank van mijn vader met figuurzaag, en hamerde ik erop los. Maar goed, op zich vind ik het wel goed dat je zo meedenkt / meeleeft.
Ik zie mijn broertje van 8 toch echt niet met een mes over straat lopen, vind dat echt belachelijk. Als we over een tijdje lezen dat er 2 kinderen ruzie hadden en dat het ene jongetje van 8 het andere jongetje van 8 met een mes heeft gestoken, roepen we allemaal weer dat het echt te belachelijk voor woorden is dat 'zulke jonge kinderen met messen over straat gaan', en vragen we ons af 'waar het heen gaat met de wereld'
Erg hoor dat ze dat mogen. Ongelukjes zitten in een klein hoekje. Ze zullen maar net vallen met dat mes, gatver.
Een mes in de speeltuin? Dit is een van de spellen die wij vroeger (ik weet vrij zeker nog op de basisschool) speelden: landjeveroveren! De beschrijving is van Wikipedia Mesvariant Bij de variant in het zand wordt een cirkel in het (harde) zand getekend. Vervolgens worden vanuit het middelpunt lijnen getrokken die de cirkel verdelen in evenveel stukken als er deelnemers zijn; deze stukken zijn van gelijke grootte. Deelnemers werpen hun mes een voor een in een vlak van de tegenstander. Een lijn wordt getrokken door de snijlijn van het mes, en het zo gewonnen gebied wordt bij het eigen vlak gevoegd. Het doel van het spel is een zo groot mogelijk gebied te veroveren. Wie aan het einde van het spel - dat kan op elk moment zijn - een zo groot mogelijk gebied heeft is winnaar. Het is niet altijd duidelijk te zien wat het grootste deel is en wie dan de winnaar is. Voor wie zijn kinderen "nooit met een mes gaat laten spelen", op welke leeftijd vinden jullie wel dat een kind er klaar voor is om, bijvoorbeeld, een pieper te schillen, vlees klein te snijden, iets te snijden van dik karton, een doos open te snijden, een touw door te snijden, en al die andere dagelijkse dingen met een mes? Mag je kind nooit een punt aan een stok gaan proberen te slijpen op een leeftijd dat ze er belangstelling voor hebben? En om in dezelfde categorie te blijven: wil je je kind ook weghouden van hete strijkbouten, ovens en gasfornuizen? (ook die kon ik al uitstekend hanteren en bedienen toen ik een jaar of tien was)
Ja, en dan kunnen we ook wel alle zandbakken opdoeken want met een schop kan je elkaar ook de hersens inslaan. Het kan altijd fout aflopen als kinderen elkaar om wat voor reden dan ook aanvallen. Dat heeft niets te maken met wel of niet met een mes of een hamer mogen spelen. Het mes of de hamer lokt zulk gedrag niet uit. Sociale en psychische oorzaken doen dat.
precies! Als zou er maar een kleine kans zijn dat er wat gebeurt, ook een kleine kans is nog steeds een kans, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat er nou net op dat moment ongelukken mee gebeuren.
Met messen "spelen" gebeurt op die leeftijd onder toezicht. Als er kinderen van mij rond die leeftijd in een speeltuin hangen met een mes dan zeg ik dankje tegen de moeder die hun die messen af neemt. MAAR wel als ze nadien bij mij komt om dit te vertellen! Die jongetjes kunnen namelijk rond die leeftijd heel goed praten en dus vertellen waar zij wonen. Hoe ik dit weet? Omdat mijn 2 apen ooit bedreigd zijn door een jochie met een mes. Hij vond zich heel stoer en wilde de baas spelen over mijn jongens alleen mijn jongens hadden hier niet zo'n zin in. Dus toen probeerde hij zo maar zijn zin te krijgen. Hij mocht er ook mee spelen onder toezicht. Alleen vond hij zelf dat hij het ook mee de speeltuin in mocht nemen. Ik ben nadat ik dit hoorde van mijn zoons met hen terug gegaan naar de speeltuin en dat joch bij de arm genomen en we zijn met zijn alle even gezellig bij zijn moeder langs geweest. En om even kort te zijn: She was not amused at the boy! Ze bedankte me voor het terug brengen van hem EN haar mans mes. En het joch mocht fijn een weekje binnen blijven. Leren spelen met dit soort dingen hoort erbij. En is inderdaad beter als verbieden en maar hopen dat ze ook luisteren (doen ze niet! Geloof me maar!) En uiteindelijk er achter komen dat ze niet geluisterd hebben en er ongelukken gebeurt zijn. Uiteindelijk hebben ze toch dat ding een keer mee of een variant er op. En dan is het beter als ze geleerd hebben hoe ze met 10 vingers thuis komen
Ik vind het ook super dat je de messen hebt afgepakt. Je eigen kind kon daar al niet meer spelen. Logisch dat je man wegging daar, voor je het weet hangt je eigen kind aan dat mes.
Die goede oude tijd * smelt * Mijn ouders hebben echt heel wat gehad met mij. Ik was een " jongens "-meisje en klom ook in bomen , maakte hutjes , at wilde bramen enz. Tegenwoordig mogen op sommige scholen de kinderen zelfs geen speelgoedzwaard of pistool met canaval mee naar school nemen. Belachelijk gewoon !
Eens. Een kind van 8 kan nog niet inschatten wat voor schade hij kan aanrichten met zo'n mesje, hij ziet het alleen maar als een spel. Idiote ouders inderdaad.
Nou ik snap je wel hoor vind het keigoed, verantwoordelijk en betrokken!! Waren maar meer mensen zo als mijn kids dat waren had ik je bedankt , maar me wel geschaamd voor mm kids...