Vanaf welke leeftijd ging jouw kleintje naar het kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door baby90, 27 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Hoe oud was jouw kindje toen het voor het eerst naar het kdv ging? En hoelang? Beviel het?
    Mijn dochter is nu net 8 maanden en ik zorg fulltime voor haar. Ik volg een thuisstudie waar ik eigenlijk nauwelijks tijd voor heb en daarbij probeer ik voor mezelf een business vanuit huis op te bouwen op de momenten dat ik tijd heb.

Mijn dochter slaapt zeer slecht, zowel snachts als overdag. Ik ben gesloopt en gestrest. Word boos om de kleinste dingen en ik kan niets meer hebben. Ze vraagt enorm veel aandacht en is snel hysterisch. Ik ben zó ontzettend moe..

Nu lees ik verschillende dingen op internet over het zo jong brengen naar een kdv als je de mogelijkheid hebt om thuis te blijven.
    Het zou niet goed zijn voor de hechting.. het stressniveau is te hoog..
    Ik twijfel of ik mijn dochter voor 2 ochtenden van zo'n 3,5 uur naar het kdv breng. Dit zou mij denk ik een hoop rust geven. Hopelijk ben ik dan minder gestrest en dus een betere moeder..

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Aan de ene kant voel ik me hierover enorm schuldig, want ik heb de mogelijkheid om thuis te blijven en dat hebben veel moeders niet.
    Bovendoen heeft mijn moeder altijd fulltime voor ons gezorgd en mijn zus deed ook fulltime de zorg voor haar zoontje..
    Hoe kijken jullie hier tegen aan?

2. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Mijn zoontje ging al naar het kdv toen hij 3 maanden oud was en gelijk voor 4 hele dagen.
    Hij is nu 2 en er is helemaal niks mis met onze band en de hechting is gewoon goed.
    Ik zou mij er dan ook niet schuldig om voelen hoor, voor haar is het toch ook leuk om in contact te komen met andere kindjes?
    En grote kans dat ze het net als mijn zoontje daar onwijs naar haar zin gaat krijgen.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter ging vanaf 3 maand drie dagen per week naar de onthaalmoeder en twee dagen naar de grootouders. Ze is nu drie jaar en half en perfect gehecht.

Kijk, als je thuis wílt blijven voor je kind, moet je dat vooral doen. Maar ik word zo triest van die stellingen hoe slecht het toch wel voor je kind is om hem of haar verschillende opvoeders te bieden in het leven. Ik vind het alleen een verrijking voor haar leven.

4. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    #4 baby90, 27 jan 2016
    Laatst bewerkt: 27 jan 2016
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Het lijkt mij aan de ene kant ook echt wel goed voor haar. Lekker spelen met andere kindjes en ook een beetje los komen van mij, want het enigste wat ze wilt is mama. Daarbij kijkt ze altijd vol verwondering naar andere kindjes en gaat ze lachen naar die kindjes:)

Mijn zus zegt dus dat ze een kind nooit naar het kdv doet voor het kan praten, want stel dat.. en het is zielig.. kinderen hebben hun moeder nodig.. blabla (ik vind het niet zielig, maar gewoon een keuze!). Door dat constant te horen ga ik ook weer twijfelen. Maar aan de andere kant zou t mij een hoop rust geven waardoor ik minder gestrest bent, dus ook een betere moeder voor haar:) hoop ik.

5. Veera

Veera Niet meer actief

Vanaf 9 maanden dus sinds kort. Ik had de mogelijkheid te stoppen met mijn baantje maar heb ik niet gedaan. Juist gekozen voor het kdv en de voordelen daarvan. Dochter vindt het daar heel leuk, speelt met andere kindjes en eet en slaapt er ook prima. Ze gaat er twee ochtenden per week heen tot 13:00.
    Voor kleintjes, het eerste half jaar, is een kdv inderdaad eigenlijk niet zo goed voor een baby. Die is dan beter af thuis bij papa en mama. Maarja dat is voor genoeg mensen geen optie ;)

O, houd er wel rekening mee dat als je niet werkt je het zelf moet betalen en het is flink duur

6. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Bedankt voor je reactie!
    Zelf betalen? Mijn man keek van de week en las dat als we onze dochter 50 uur per maand zouden brengen, wij 17 euro per maand bij zouden moeten betalen.
    Is het niet zo dat als je studeert je er ook recht op hebt?
    Ik volg wel een thuisstudie, maar hij is klassikaal en bedoeld als fulltime..

7. Veera

Veera Niet meer actief

Hmm, dat weet ik niet precies. Ik doe ook een thuisstudie maar dan helemaal thuis. Volgens mij gaat het alleen om studies waar je studiefinanciering voor kan ontvangen maar dat zou je dan idd ff moeten uitzoeken op de site. :(
    17 euro lijkt me trouwens errug weinig zeg, wij hebben een laag inkomen en voor zelfde uren per maand bijna 50eu zelf betalen.
    Die calculator van de belastingdienst klopt ook niet, bedrag kwam paar tientjes hoger uit.

8. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ons zoontje gaat al vanaf dat hij 4 maanden is 2 dagen per week naar de opvang. Dat gaat prima. Wel met periodes van huilen bij het wegbrengen (maar dat doet hij ook bij oma) naar bijv deze week dat hij bijna het lokaal in rende en niet meer naar mij omkeek haha.

Hij is een vrolijk mannetje dat goed slaapt en eet ook op de opvang en lekker gaat in zijn ontwikkeling. Hij is goed gehecht aan papa en mama....nee ik zie eigenlijk niets raars aan hem :)

Ik zou eens op een KDV gaan kijken en zien hoe het voor je voelt. En dan bij een goed gevoel proberen.

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste ging vanaf 9 weken 1 dag per week.
    De middelste vanaf 7 maanden, 2 dagen per week.
    De jongste vanaf ruim een jaar, eerst 2, nu 3 dagen per week.

Vanaf een jaar begint het echt wel leuk te worden voor de kinderen, omdat ze dan zelf wat meer interactie kunnen hebben. Mijn jongste heeft het er nu geweldig naar zijn zin, zelfs al gaat hij veel vaker dan de andere twee (of misschien juist wel daarom). Wennen gaat wel makkelijker als ze er meer dan 1x per week komen, omdat het dan niet elke keer weer zo nieuw en anders is.

Hoewel ik mijn oudste er zelf al met 9 weken heen bracht, stond ik daar niet helemaal achter en diep in mijn hart vind ik nog steeds een kinderdagverblijf geen plek voor babies. Maar ja, soms kan het niet anders, er moet ook brood op de plank he, en ze gaan er niet dood aan, al is het misschien niet ideaal.

10. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Onze jongste is bijna 15 maanden en gaat volgende week voor het eerst. Heb er ontzettend buikpijn van. Bij de oudste twee hebben we het steeds zo kunnen regelen dat er altijd één van ons thuis was plus één dag in de week oma. Dat gaat nu niet meer en bij dit kdv mag je niet één dag afnemen, dus hij gaat twee dagen. Ik zie er als een berg tegenop...

11. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Vrijdag hebben wij een intake gesprek :) Ik keek er eerst tegenop, maar mijn dochter wilde meteen alle kindjes knuffelen, dus ik ben al gerust gesteld.
    Zelf ben ik wel blij dat ze, niet naar het kdv hoefde voordat ze 1 was, maar ik snap dat dit vaak niet mogelijk is. Ik denk dat het echt leuk voor ze wordt als ze wat meer kunnen, maar met 8 maanden kunnen ze al best veel!

Overigens kun je op internet uitrekenen of je wel of geen toeslag krijgt ivm je opleiding.

12. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Ze zijn alle drie vanaf 6 maanden gegaan, voor 3 dagen per week. De eerste maanden vond ik ze echt nog te klein, maar na een half jaar is dat hele kwetsbare er in mijn ogen een beetje af. Ze hebben het er altijd fantastisch naar hun zin! Andere kindjes, ander speelgoed, leidsters die houden van knutselen :). En ik denk dat het voor jou ook wel zo fijn is. Met een kleintje om je heen kan je toch nooit fulltime studeren? Wel de kosten even goed checken want voor mijn gevoel is het wel een stukje duurder.

13. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Onze dochter gaat sinds ze 12 weken was 1 dag per week naar kdv. Ze vindt het super leuk, begint altijd te lachen zodra ze de kindjes en de leidsters ziet, wil meteen met ze knuffelen! Krijg ook altijd leuke foto's toegestuurd via een beveiligd systeem, super leuk om te zien wat te doen!

Als jij er rust van krijgt, zou ik het lekker doen. Je studie is ook belangrijk!

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier gaat hij sinds hij 4 maanden is 1-2 dagen per week naar de gastouder en 1 dag per week naar oma.
    Bij de gastouder moest hij in het begin erg wennen aan alle geluiden en drukte om hem heen, maar ik heb hem maar 1x eerder op hoeven halen, omdat het gewoon echt niet meer ging. En dit kwam ook een beetje omdat ze bij de buren van de gastouder aan het klussen waren en hij erg slecht tegen onverwachte harde geluiden kon als baby zijnde.
    Verder heeft hij het er vanaf het begin erg naar z'n zin. Er zijn inderdaad dagen dat hij even huilt als ik wegga. Maar dat doet hij ook als ik een boodschap ga doen en hij even bij papa moet blijven. Voor ik de straat uit ben is het alweer over. Er zijn ook dagen dat hij mij de deur uitduwt, zo van dag mama, ga nou maar. En naar huis gaan is tegenwoordig ook een strijd. :D

Ik ben van mening dat het voor kinderen goed is om met andere kinderen in een omgeving te zijn en uiteindelijk ook met andere kinderen samen te leren spelen. Zoontje is hier de eerste en weinig kinderen in vriendenkring en ook nog weinig neefjes/ nichtjes dus ik wilde echt dat hij naar KDV of GO ging. Uiteindelijk dus voor gastouder gekozen.
    Ik denk dat het juist goed is om soms even tijd voor jezelf te hebben, even op adem te komen.
    Ik werk in de zorg en dus onregelmatig en als ik een week wat minder werk, breng ik mijn zoontje nog steeds 1 dag gewoon naar de gastouder. Hij heeft het er super naar z'n zin en ik heb even een dagje voor mezelf. En de ene keer ga ik dan als een gek het hele huis soppen en doen. De andere keer hang ik bijna de hele dag op de bank of neem ik heerlijk de tijd om uitgebreid te douchen.
    Juist de tijd voor jezelf helpt je om er daarna weer tegenaan te gaan. Hier nu een drukke en ondernemende dreumes en ik merk gewoon dat ik er weer beter tegen kan na zo'n dag. Ik dingen veel positiever bekijk en veel meer geduld heb.
    Ik ben daarom ook nog steeds erg gehecht aan zijn middagdutje, kan ik even tot rust komen om er daarna weer helemaal voor hem te zijn.

15. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Er zijn altijd mensen die de mening van je zus delen en er zijn ook mensen die juist vinden dat het kdv goed is voor een kind. Je zal nooit iedereen tevreden kunnen houden, dus daarom vind ik dat je altijd gewoon de keuze moet maken wat voor jou zelf het beste voelt.

16. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Zoontje ging vanaf 9 weken 2 dagen naar de kinderopvang. Geen moeite mee gehad om hem weg te brengen, maar die eerste maanden hebben ze naar mijn idee niks aan de opvang, maar het was bij ons gewoon noodzakelijk ivm werk. Ik denk dat het echt leuk voor ze wordt als ze zich kunnen voortbewegen en echt contact maken met andere kinderen.

Overigens vind ik thuis werken/studeren met een kind om je heen echt geen optie. De eerste maanden wellicht wel, maar daarna vragen ze gewoon meer aandacht en kom ik iig niet aan werken toe.

17. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Mijn zoontje ging vanaf 12 weken naar een GO. Eerst een middagje 'wennen' gedaan.. ging mama naar de kapper :p .. ging vanaf het eerste moment prima, hij heeft het er nog steeds erg naar zijn zin

18. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Met bijna 6 maanden ging baby naar t kdv ze vond het fantastisch. Nooit geen dagje gehuild oid. Lekker doen dus als je het prettig vindt!

19. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hier vanaf 23 maanden, onze oudste is ook nooit naar een kdv geweest (wel psz). Ik heb er serieus weken slecht van geslapen dat ik mijn jongste wel naar het kdv moest brengen, maar ja ouderschapsverlof was op.

Hij heeft het er geweldig naar z'n zin. Zit er nu 3 maanden en vraagt vrijwel iedere dag of hij naar "school" mag. Reden voor ons om zelfs een tweede dag af te gaan nemen.

Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat ik het helemaal slecht zou trekken als hij er als baby al naartoe gemoeten had. Baby's hebben in mijn ogen namelijk vrij weinig aan het kdv. Voor een peuter of kleuter is het echt een verrijking. Lekker knutselen en met ander kindjes spelen.

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn beiden dochters zijn met 3 maanden gaan wennen en met 4 maanden echt gegaan (3 dagen per week). Ik moet eerlijk zeggen dat ik die eerste 3 maanden heel moeilijk vond. Een jonge baby heeft nog niet zo veel aan een kdv natuurlijk en is liever bij mama.

Vanaf een maand of 6 a 7 begonnen ze het duidelijk steeds leuker te vinden en vanaf een maand of 10 is het echt feest. Mn oudste gaat nu natuurlijk allang niet meer, maar kijkt er nog steeds met veel plezier op terug en gaat heel vaak nog even mee met zusje naar haar oude groep om alle leidsters te zien en te knuffelen. Ze heeft het nog steeds over hoe leuk ze het daar altijd vond en ze heeft ook veel vriendschappen eraan over gehouden. Haar beste vriendinnetje uit de babygroep "kent" ze al vanaf dat ze 3 maanden waren en ze spelen nog steeds zo'n beetje om de dag bij elkaar.

De jongste is nu 16 maand en rent 's ochtends gewoon de groep op :). Het is heel duidelijk dat ze het er nu top vindt.

Ik denk dat jouw kindje in principe een goede leeftijd heeft om te gaan. Wil je er gebruik van maken dan zou ik liever niet veel langer wachten. Hoe ouder ze is, hoe langer ze waarschijnlijk zal moeten wennen. Ik denk dat je op deze leeftijd er ook al snel vanuit moet gaan dat ze echt wel een maandje nodig heeft om te wennen met minstends twee dagen per week gaan en met maar één dag nog langer.

Deel Deze Pagina