Kinderen op school in hitte.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nana Mouskouri, 19 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Wij, altijd. Helaas. Zou graag iemand extra als achtervang hebben, maar dat is niet anders. Maar dat maakt het soms wel erg lastig.
     
  2. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hier zijn ze dus ook al klaar met cito's

    En dan nog, als je dat in de ochtend doet is er niets aan de hand. Sla je twee vliegen in 1 klap. En gewoon je toetsen kunnen doen en genieten van het tropenrooster
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat is het punt toch? Ouders zijn altijd verantwoordelijk. Als morgen de leerkracht ziek is en er is geen vervanging, dan ben jij verantwoordelijk; niet school, niet de bso, niet opa en oma... dus dan moet je zelf zorgen voor die achtervang. Hier komt soms een klasgenootje in dat soort situaties, was gewoon een kwestie van vragen voor zijn moeder ;)
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja, dat snap ik ook wel, maar niet alle kinderen kun je zomaar bij iemand onderbrengen.
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat ze bedoelt hoe je die uren wil compenseren. De uren compenseren in de herfst kan niet want is een ander schooljaar. En al zou het hetzelfde schooljaar doen, wil je de schooltijden dan een week lang verlengen ofzo? Uren inhalen gaat echt niet zo makkelijk. Wij hadden dit jaar niet eens studiedagen omdat ze anders in de knoei kwamen met de uren.
     
  6. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zou dan bijvoorbeeld studiedagen skippen of verkorten. Dus in plaats van een hele dag studiedag een halve dag? Bijvoorbeeld. Of inderdaad misschien iedere week 1/2 dag(en) een uur langer door gaan? Tegenwoordig mogen scholen ook zelf de mei en voorjaarsvakantie indelen ( kan ook om andere gaan maar ik weet dat je als school bepaalde vakanties zelf mag indelen ) nou dan hou je daar een dag vanaf bijvoorbeeld. Er zijn zoveel mogelijkheden hoe je je uren terug zou kunnen halen.

    Maar in het geval van eerder stoppen zouden ze er dus ook voor kunnen kiezen om dan ook een uur eerder te beginnen, op die manier heb je meteen dat uurtje weer terug.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben ze een buffertje, en anders schuift compensatie door naar het jaar erop. De vakantieplanning en studiedagen zijn hier voor '17/'18 nog niet goedgekeurd, dus daar kan gewoon nog compensatie in worden verwerkt naast die buffer als dat nodig is.
    Maar hier maken ze met tropenrooster dus gewoon hetzelfde aantal uren; geen compensatie nodig :)
     
  8. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Volgens mij kunnen ze gedurende het schooljaar weinig meer aan de studiedagen veranderen omdat er dan verschillende cursussen voor de docenten zijn ingeroosterd. Dat is wat ik bij ons op school tenminste hoor.

    Hier gaat groep 3 en 4 vanmiddag een watermiddag houden. Zij zitten in een apart gebouw en de docenten van dit gebouw hadden dat dinsdagmiddag bedacht. Erg leuke spontane actie dus met veel enthousiaste kinderen en ouders om te helpen (met oa badjes opzetten en afbreken, watertanden maken, etc).
     
  9. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dan zouden ze voor ze dit soort cursussen in gaan delen altijd 1 dag '' vrij '' kunnen houden in geval van dit soort situaties. Je kan dan die ene '' vrije '' dag terug geven en je hebt weer je uren terug.

    Waar een wil is is en weg zeg ik altijd maar.

    En een tropenrooster hoeft niet altijd meteen te betekenen dat kinderen eerder naar huis moeten, aanpassingen in een rooster en in de lessen kan al heel veel verschil uitmaken.
     
  10. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    In de herfst extra naar school
     
  11. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik ga echt niet nog een uur eerder werken. Ben nu al om half 8 in mijn klas.
    Uur langer ook niet. Trekken de kleuters echt niet.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier vonden de juffen en meesters het anders een prima idee om de schooldag om 8 uur te beginnen vanwege tropenrooster. Helaas is het hier niet in gegaan.
    Zelf gaan zij dan niet om 12 uur of 13 uur naar huis. Maar het feit dat je lekker op een rustiger tempo alleen in je klas bent ipv de hele middag met 25 8/9 jarigen dat scheelt al een hele hoop aldus de juf van mijn dochter.
     
    Debaky en Athina vinden dit leuk.
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik leer nog steeds af en toe iets nieuws op dit forum. Een tropenrooster zowaar... Ik heb in België nog nooit een school haar uren weten aanpassen omwille van het weer. Lijkt me ook echt onhaalbaar om opeens andere uren te hebben... Hoe regel je dat in godsnaam met je werk?
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Overal is een oplossing voor. Veel ouders hebben na school ook opvang. Dus vraag opa/oma, gastouder of ze eerder op kunnen halen. Hier zijn er ook genoeg ouders die wel thuis zijn, dus die kinderen worden sowieso opgehaald. Voor de kinderen waarbij het echt echt onmogelijk is regelen de meeste scholen de opvang. Maar als als 3/4 van de klas opgehaald is dan scheelt het al zoveel in die hete klaslokalen.
     
  15. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    8 uur vind ik prima, maar een uur eerder is hier dus al inloop om 10 voor half 8. Zou dan om 5 over 7 er moeten zijn. Je komt toch meestal eerder om de laatste dingen te doen. Dan zou ik half 7/kwart voor 7 er moeten zijn.
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier begonnen ze nu om 8u (normaal 8.30). Vroeger lijkt mij ook lastig.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Al beginnen meer beroepen zo vroeg, kinderopvang e.d. die beginnen ook half 7 of 7 uur en werken dan ook tot uur of half 6.
     
    Athina vindt dit leuk.
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werd dat door school gewoon prima opgevangen hoor, de meeste kinderen konden wel eerder naar huis/grootouders/oppas, en die paar die dat niet konden, werden gewoon tot de reguliere eindtijd op school opgevangen. Maar dat scheelt enorm in warmte én die kinderen konden gewoon lekker in de mediatheek zitten (= koeler dan de lokalen) of in de gymzaal (= ook veel koeler), of buiten spelen met water... Prima toch?
     
    Debaky vindt dit leuk.
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar dan zijn die kinderen dus extra lang op school? Ik hoor hier op het forum al zo vaak dat ophalen voor de lunch noodzakelijk is omdat een dag anders te lang duurt (wat dus in België nauwelijks gebeurt), maar dan is het plots wel ok om nog uren langer op school te zitten?

    Nu ja, het verschil zit 'm ongetwijfeld in het feit dat Nederlandse mama's vaker thuis zijn en hun kinderen dus vroeger kunnen gaan halen. Maar ik had er echt nog nooit van gehoord :)
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    De kinderen die voor de lunch opgehaald worden kunnen dus ook eerder van school gehaald worden. Dus niet alle kinderen maken zo'n lange dag. Maar als die kinderen na de lesuren in het tropenrooster lekker met water kunnen spelen scheelt dat al een hoop denk ik.

    Maar het is idd een verschil in denken tussen NL en BE. Bedenken hoe fijn het voor de kinderen is of hoe moet ik dat met mn werk doen?
    Ik hoef mij daar gelukkig niet druk om te maken. Daar hebben wij van te voren ook goed overnagedacht, wat daar de opties voor waren.
     
    Debaky vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina