Kinderen op school in hitte.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nana Mouskouri, 19 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee maar de kinderen die opgehaald worden, hebben dus al een korte dag. Diegenen die moeten overblijven, zijn dus volgens Nederlandse normen al de pineut... En moeten dan opeens nóg langer blijven.

    Anyway, ik denk dat de problemen overschat worden. Mijn dochter heeft het heerlijk gehad op school, ze hebben ijsblokken gekapt, hun fietsen vandaag uitgebreid gewassen, ze is twee keer ingesmeerd en ze heeft haar drinkbus drie keer bijgevuld. Allemaal goed dus :D
     
  2. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Hier in de omgeving kwart voor 8. Opvang heeft vaak vroege en late dienst. En opvang vind ik wel weer net even wat anders en sta je niet alleen.
    Ja maar die hadden al die tijden dus dat wisten ze ;)
    Ik vind om 6 uur opstaan al vroeg genoeg.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik weet niet hoe je erbij komt dat die de "pineut" zijn? Mijn kinderen blijven met het grootste plezier 1x per week over, en heel soms 2x.
    Maar 5 dagen per week zou iig de oudste niet trekken.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Niet alleen nee maar wel met veel jongere kinderen he. Baby's en peuters, dat kan ook niet alleen.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Uit reacties die ik hier al op het forum gelezen heb. Dat kinderen die rust tijdens de lunch echt nodig hebben. Je zegt het zelf ook net, dat dat nodig is.Ik vind dat zelf niet, maar het is alleszins wel de teneur in topics over overblijven.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik zeg dat mijn kind dat nodig heeft. Een schooldag van half 9 tot 15.15 is voor haar al heel pittig, ook als ze tussen de middag thuis luncht.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier is vandaag tot een uur of 1 gewerkt. Lezen werd -afwisselend- door veel klassen buiten in de schaduw gedaan. Klas van mijn oudste heeft ook buiten in de schaduw geluncht. Gym verviel in de middag en vanaf 13.00 uur mochten ze met waterpistolen etc buiten. In principe zou de brandweer komen om bij ons en de buurschool de badjes water te vullen, maar helaas moesten die uitrukken en dus afbellen. Maar ach; een tuinslang werkt ook nog steeds. In de ochtend heb ik het vriezertje op school wel volgestopt met water ijsjes voor de klassen van mijn kinderen (2 middenbouw klassen) en de 3e klas van hetzelfde niveau (vond het ook zo sneu voor hen anders) en de juffen. Scheelt toch weer wat.
    In de klas zelf was het echt snikheet..
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat 'extra lang op school' betekent hier dus 30 minuten langer dan normaal; geen enorm verschil. Hier ken ik geen kinderen die opgehaald worden voor de lunch of die de dagen te lang vinden.

    Hier worden dus kinderen gehaald door grootouders, gastouder, andere oppas... niet per se hun moeder he ;)
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dan lees je wat je wil lezen hoor, ik ken die kinderen niet. Natuurlijk is mijn oudste wel moe na een drukke dag met school, maar met overblijven is ze echt niet 'de pineut'. Ik vind jouw toon heel vreemd en oordelend, voor mij is het beeld dat jij schetst van overblijven/tropenrooster/NLse scholen echt onbekend.
     
  10. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Waar een wil is is een weg.
     
  11. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Hier vandaag in de middag waterpret op het schoolplein... Nou ja...pret?! vooral de kleuters stonden te blauwbekken dus ze waren heel snel weer binnen!
     
  12. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik ben zo iemand die inderdaad denkt dat het goed is voor een kind om ( indien mogelijk ) thuis te lunchen, die break tussen alle schoolse activiteiten is gewoon super goed. Ik merk het aan beide kinderen van mij, die vinden het heerlijk om even te relaxen tussendoor. Ze vinden het ook prima als ze zouden moeten overblijven maar ze geven ze aan het fijner te vinden om thuis te zijn.

    Kinderen moeten tegenwoordig zo ontzettend veel kunnen al vanaf jonge leeftijd, het is van 08:30 tot 15:15 alleen maar hard werken en leren. Dus dat uurtje even uit her schoolgebouw zijn is gewoon goed voor ze. Maar ieder kind is anders, denk dat je dit ook per kind moer bekijken
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ken het concept van een tropenrooster dus niet, ik ben het alleen maar aan het ontdekken in dit topic. En ik was dat beeld aan het matchen met de gang van zaken in Belgische scholen, en dat dat hier dus niet evident zou zijn volgens mij. Maar het lijkt me dus ook niet echt nodig, de hitte lijkt me niet zo dramatisch dat leerkrachten er geen antwoord op kunnen verzinnen.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is de hitte dus dramatisch genoeg een tropenrooster in te voeren ;) Niet alleen op scholen, ook bij diverse bedrijven.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik weet niet waar jij woont maar zelfs met ijswater was blauwbekken niet gelukt hier. Het was echt afgrijselijk dramatisch warm hier. Op straat lopend brandde je gewoon weg! Bijna 35 graden.
     
  16. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar waarom zou dat niet evident zijn dan op Belgische scholen? Ik bedoel, kunnen Belgische kinderen wel normaal functioneren dan als het 40 graden in de klas lokaaltjes is? Hier kunnen heel veel mensen dat niet ( niet alleen kinderen maar ook volwassenen ) en dan is het tropenrooster een zeer goed alternatief. Een aanpassing in het lesrooster is dan toch juist wel evident? Het was hier de afgelopen week dus wel degelijk dramatische met de temperaturen dat het nodig was om dit soort aanpassingen toe te passen.
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Blijkbaar kunnen ze dat wel, of zijn onze scholen beter geïsoleerd want ik heb er dus nog nooit van gehoord. En zoals ik eerder zei: het is ook vooral niet evident omdat ouders en grootouders hier veel meer werken dan in Nederland, dus er niet meteen opvang voorhanden is dan. En de meeste werkgevers zijn nu eenmaal niet flexibel genoeg om daarin mee te gaan.
     
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dus als kinderen en docenten onwel worden in een klas waar het veel te heet is, is er ook geen opvang? Die docent kan dan de rest van de klas ook niet opvangen natuurlijk.
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is dan wel even een andere situatie dan een week lang vroeger stoppen....

    En opnieuw: nog nooit meegemaakt. Niet toen ik op school zat. Niet nu.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nee, toen ik op school zat was het ook maar zelden 36 graden in juni (eigenlijk nooit). Maar hier gebeurde dat nú dus wel, genoeg reden om preventief in te grijpen.
     

Deel Deze Pagina