Kinderen op school in hitte.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nana Mouskouri, 19 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Ik kan me anders herinneren dat jij zei (in een ander topic) dat jullie scholen kinderen na schooltijd standaard opvangen in België tot een uur of 16 (of was het 17) en dat er geen vaste eindtijden zijn waarop je je kind op moet halen. Je vond het nog gek dat dit in Nld wel zo was... Hoe kan het eerder stoppen met de les dan een probleem zijn? Lijkt mij juist heel makkelijk te realiseren. Gewoon eerder stoppen met de les, uit de warme klaslokalen en lekker naar buiten met de kinderen. Het gaat er niet om dat ze eerder thuis zijn, het gaat erom dat ze minder uren in een te warm lokaal zitten werken. Ik snap ook niet waarom een werkgever daar flexibel in mee moet gaan. Die heeft daar dan niks mee te maken.

    Overigens vind ik een tropenrooster alleen maar noodzakelijk als het binnenklimaat echt niet goed is, dus dat zal per school/situatie bekeken moeten worden. Maar om nou te zeggen dat Belgische kinderen wel heel goed tegen 40 graden in een lokaal kunnen, is onzin. Zijn dezelfde kinderen hoor. Belgen zijn echt geen supermensen hoor ;)
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat bedoel ik net! Dat het zo gek is dat dat in Nederland zo ingeburgerd is, terwijl dat hier niet bestaat. En dat ik dus niet snap waar het verschil dan ligt, want het klimaat is toch hetzelfde en onze kinderen ook. Ik word blijkbaar een beetje verkeerd begrepen hier. Of ik druk me verkeerd uit, dat kan ook. Het is warm voor iedereen :)

    En wat die opvang betreft. Ik dacht dat tropenrooster betekent dat de school gewoon vroeger sluit. Dát zou dus moeilijk gaan, en dáár zou een werkgever dan wel flexibel moeten zijn zodat ouders ook vroeger kunnen stoppen om hun kinderen te gaan halen.

    Maar begrijp ik het dan goed dat de lessen bij jullie gewoon als vanouds doorgaan? Als je zegt dat het toch goed is als iedereen dan naar buiten kan. Nee, dat is hier dus niet zo. Ik heb deze week leerlingen onder de bomen zien les krijgen, in de turnzaal, buiten in de schaduw...
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    #303 Shakes, 23 jun 2017
    Laatst bewerkt: 23 jun 2017
    Echt? Ik herinner me nog veelHete dagen.

    Maar misschien is dat ook weer gekleurd :)
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik herinner me hetere dagen in juli/augustus, tijdens de vakantie. Ik geloof dat het in NL de afgelopen 100 jaar maar 1x richting die 36 graden is gegaan in juni.
     
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Haha, oké ik snap jou nu ook meer. Ik geloof dat het hier wat meer bekendheid heeft, maar niet per sé meer ingeburgerd is hoor. Ik denk dat de meeste scholen hier aanpassingen doen om het gewoon leefbaar te houden. Dus waterflesjes op tafel, meer naar buiten, rustiger aan doen. Als ik kijk naar de school van mijn kinderen delen ze de gymles bv anders in. Ze gaan vaker naar het strand (wij wonen aan een plas) en ze passen hun lessen binnen ook wel aan.

    Tropenrooster lijkt mij ook echt alleen maar nodig als het binnen niet meer houdbaar is en andere aanpassingen niet voldoen. Een binnenstad school zal minder naar buiten kunnen, want dat is niet veilig. Schoolpleinen zonder schaduw schiet ook niet veel op etc.

    En dan nog zal de school met een tropenrooster kinderen opvangen die niet eerder opgehaald kunnen worden. Maar ik moet bekennen dat ik daar vanuit ga en het niet zeker weet. (Want dat zou anders inderdaad wel lastig worden voor sommige ouders). Ik kan me zo voorstellen dat een aantal leerkrachten met die kinderen iets verkoelends kunnen gaan doen totdat het wel tijd is. Dat is altijd nog prettiger en makkelijker dan 30 kinderen in een lokaal aan het werk zetten of een hele school tegelijk naar buiten. Dat laatste kan hier niet eens, zitten drie scholen in één gebouw, dat wordt heeel druk op het plein. Maar goed, wij hebben hier ook geen tropenrooster nodig gehad.
     
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.953
    15.258
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou we hebben het weer gehad, de tropenroosters zijn weer opgedoekt.
    De jongste van 4 jaar heeft zowel dinsdag als donderdag een leuke dag gehad ondanks dat ze op school moest blijven ivm dat ik moest werken. Nu bleef zowat de hele klas op school op een enkeling na waarvan de ouders toevallig niet net allebei op die dagen werken.
    Leuke dingen gedaan, de brandweer is geweest en heeft met grote slangen 1 groot waterfeest georganiseerd, ijsjes gegeten, met waterpistolen en badjes in de weer geweest, zo dik ingesmeerd dat ze wit zag en 's avond moe en voldaan in haar bedje gedoken. Ik had door haar thuis te houden haar eigenlijk gewoon een leuke dag ontnomen, ik kan er niet aan tippen ;)
    De oudste vandaag zijn laatste toetsen want die heeft ook flink zitten zweten op het VO en boven op zijn kamertje, nog 2 weekjes school en dan eindelijk 6 weken lekker vrij ( althans de kinderen ;)
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is een tropenrooster niet ingeburgerd trouwens hoor, dit is de tweede keer dat onze school het heeft in 25 jaar tijd ;)
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ah. Omdat het een officiële naam heeft, en gezien de reacties in dit topic, ging ik ervan uit dat het een beetje standaard was. Kijk, wéér bijgeleerd :)
     
  9. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Was het maar standaard dan zouden scholen verplicht bij bepaalde temperaturen een tropenrooster inlasten. En zoals al vaker is gezegd, een tropenrooster wilt niet meteen zeggen dat kinderen eerder naar huis moeten, een tropenrooster kan ook gewoon aanpassing van de lessen betekenen.

    Nu mogen scholen het zelf bepalen of ze het doen of niet
     
  10. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het is net zoiets als ijsvrij - iedereen kent het... en ieder kind hoopt er op als het het ooit 1x meegemaakt heeft (gewoon omdat het zo bijzonder is) ;) - maar het komt maar zelden voor...
     
  11. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ach ja....ik zou liever binnen zitten dan buiten spelen in de zon:)

    Deuren en ramen tegenover elkaar open, lekker rustig werken en bezweet thuis komen. Ik zie het probleem niet.:rolleyes:
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nee, dan snap je het probleem ook gewoon niet :D
     
  13. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik heb van de week heerlijk met mijn kleuters, en de andere kleuterklassen, met water gespeeld. Waarom niet? Het is het leukste wat er is!

    Voor die tijd heb ik alle kinderen goed ingesmeerd en er is er niet 1 verbrand...
     
  14. liefdotje

    liefdotje Niet meer actief

    Onze dochter had maandag schoolreis en dinsdag/woensdag waren ze vrij.
    Donderdag tropen rooster (08.00/12.30) en vrijdag ook een halve dag zoals altijd echt een heerlijke week :)
    Onze school is echt heel warm vandaag was het nog 28 graden in haar klas.
     

Deel Deze Pagina