Kinderen op school in hitte.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nana Mouskouri, 19 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nana Mouskouri

Nana Mouskouri Actief lid

9 mei 2017
    122
    30
    28
    Vrouw
    Nou niets overdreven aan hoor. De temperaturen in de klassen lopen op tot 40 graden. Net een brief meegekregen, kinderen zijn de middagen vrij. Zijn vanochtend veel kindjes niet lekker geworden in de lokalen waarvan een paar tot overgeven toe. En voor de kinderen waarvan de ouders werken word een passende oplossing gezocht.

DastyQueen en Dodo29 vinden dit leuk.
  2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik vind het makkelijk gezegd 'iedereen heeft het warm' maar ik denk dat er wel degelijk verschil zit tussen scholen. Sommigen gebouwen zijn veel warmer dan anderen. Oude gebouwen of juist met een slechte klimaatbeheersing (als die er natuurlijk al is!) . Zit je een oud gebouw met zwart plat dak, dan kan het ongezond warm worden en kan ik me voorstellen dat als je kind zo bezweet en mogelijk futloos thuis komt, dat je hem/haar thuishoud. Hier in de klassen staan watertapjes en mag/moet er onbeperkt gedronken worden. Ook worden ouders gestimuleerd hun kinderen in te smeren en zonnebrand mee te geven. Ik verwacht hier op woensdag of donderdag nog wel een watermiddag voor de hele school. In het verleden werd er dan met de brandweer samengewerkt die alle badjes kwam vullen...(ook bij de naastgelegen scholen) . Ideaal.

Dodo29 vindt dit leuk.
  3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    fijn dat ze meegedacht hebben! En dat je het zelf niet op hoeft te lossen!

4. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Meestal komen scholen zelf ook wel met extra oplossingen voor kinderen die niet eerder naar huis kunnen. Ik heb liever dat mn kind op school rustig aan kan doen ipv dat hij les heeft in die hitte.

Maar in duitsland is dat sowieso allemaal makkelijker te regelen. In dat opzicht (opvang van/voor kinderen) is Nederland echt een achtergebleven land.

5. Nana Mouskouri

Nana Mouskouri Actief lid

9 mei 2017
    122
    30
    28
    Vrouw
    Ja indd! Dit is een hele oude school, volgend jaar word de nieuwe school geopend dus dan zal het vast stukken beter zijn. En dat van de brandweer dat klopt, deden ze bij ons vroeger ook was super!

DastyQueen vindt dit leuk.
  6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier valt het in het gebouw wel mee, ze drinken extra water, spelen niet in de volle zon; in de schaduw hebben ze bij de kleuters een waterbak staan met bootjes enzo. Gaat prima. En toch ouders die meteen een tropenrooster eisen... zit ik zelf niet op te wachten eigenlijk; dan begint de dag eerder, maar liggen mijn dochters echt niet eerder in bed 's avonds, dus dat betekent dat ze dan minder slaap krijgen.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Lekker voor de werkende ouders.

Hopsatee vindt dit leuk.
  8. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind dat het dan ook anders wordt; als er dus kinderen gaan omvallen dan moet er een andere oplossing komen, dat is niet gezond. Goed dat de school daar dan ook anticipeert. Mijn kinderen zitten in een net gerenoveerde school waar dus alles prima geregeld is. Nog steeds warm natuurlijk, maar geen kinderen die echt niet goed worden. Lekker naar school gaan dan!

9. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    tja...daar op school is het warm, op mijn werk heb ik ook geen airco en thuis is net zo warm als in de school...
    ik mag hopen inderdaad dat ze ervoor zorgen dat de kinderen extra veel drinken met deze temperaturen, maar moet eerlijkheidsbehalve bekennen dat ik het beleid niet ken bij hittegolven. Zal zo eens zoeken op de website of ik iets kan vinden en anders pleeg ik even een telefoontje.

als het zodanig heet is (40 graden!) dan kan ik me voorstellen dat kinderen daar letterlijk ziek van worden. bizar trouwens hoor 40 graden...

bij onze basisschool hebben ze sowieso zonwering, maar ook dat is niet zaligmakend natuurlijk, en verder hoop ik inderdaad dat ze extra drinken aangeboden krijgen.

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Schoolklimaat kan echt belabberd zijn. Ik geef mijn kinderen een flesje water mee, dat mogen ze op hun tafel zetten en de hele dag door drinken en bijvullen. Verder hebben ze een ventilator, maar ik zat er vandaag nog aan te denken om morgen mijn jongste dochter een ventilator mee te geven naar school. Ik heb altijd meerdere van die dingen, dus even wat extra verkoeling in de klas kan geen kwaad.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier is het ook erg warm...ben benieuwd hoe het morgen zal gaan. Mijn kinderen hebben het gelukkig niet snel warm. Maar met die hitte in een klas zitten is wel vervelend.

Morgen gaat mijn zoon denk ik niet sporten om 3 uur in de warme zaal. Liever een keer lekker in het zwembad achter huis.

12. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Mijn dochter heeft een waterdag. De kleuterspeelplaats (is een groot stuk natuur) ligt grotendeels in de schaduw. Ze hebben een waterpomp en sproeiers. Dus lekker met zwembroek aan naar school.

Het hangt inderdaad erg van het schoolgebouw en de speelplaats af. Een betonnen plaats vol in de zon lijkt me ook niet heel lekker. De

13. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Hier dus. Ik woon in Portugal en het is momenteel (al een tijdje) zo´n 35 graden. Ze spelen gewoon in de pauze buiten met een pet. Ze hebben altijd water mee naar school en de ramen en deuren aan de schaduwkant staan open. Maar daarom hebben ze hier ook ruim 3 maanden zomervakantie, omdat het in hoogzomer niet te doen is.
    Nu moet ik er wel bij zeggen dat de warmte hier prettiger aanvoelt als in NL. Boven de 22 graden in NL is het al snel klef en niet uit te houden.

14. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ik vind het wat overdreven om ze thuis te houden eerlijk gezegd. Als er een hittegolf komt ga je ze dan anderh

15. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Ik woon in België en daar heeft iedereen standaard een eigen beker op school waar ze water uit krijgen. En met dit warme weer zal dat vaker zijn.
    Ook hebben ze waterspektakel buiten onder een grote overkapping staan.
    Ze hebben ook tafels en stoelen daar staan en gaan regelmatig buiten lesgeven.
    Heb me ook nooit zorgen hoeven te maken of ze wel goed inspelen op het hete weer.
    En nu ik dit zo lees van andere dan verbaasd het me dat er scholen zijn die niet weten hoe hier op in te spelen.
    Nu is het wel zo dat dit de laatste twee weken zijn voor de schoolvakantie. Deze duurt hier nl twee maanden.

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ben het hier helemaal mee eens. Hier ook een warme school, maar hoe vaak is het nu echt warm hier? Zou ze daarom niet gaan thuishouden, kinderen kunnen wel tegen een stootje. Goed drinken en lekker luchtig kleden.

Hier doen ze af en toe wel spelletjes met water, maar niet standaard. Er zijn wel veel schaduwrijke plekjes, onder bomen op het gras, waar gespeeld kan worden. Ik geloof dat ze die plekken wat vaker opzoeken. Maar de klassen zijn inderdaad ook erg warm.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Te lang naar school? Met continurooster zijn de meesten toch rond 14.30 wel thuis?

Ik woon in België en hier gaan de kinderen naar school tot 15.20 uur. Ik zou les tot 11.30 uur echt raar vinden eerlijk gezegd, dan zouden ze ook heel vroeg moeten beginnen (zoals in echt warme landen).

18. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Nou als ik lees dat bij ts de temperatuur oploopt tot 40! Graden....dat is echt ongezond heet. Daar wordt je echt ziek van. Goed dat de school de kinderen dan vrij geeft.

Hier zijn ze gewoon naar school. In de klassen is airco, dus over het algemeen is het binnen gewoon lekker.
    Mijn zoontje van 5 is nu in zijn zwembroek naar school. Lekker met water spelen.
    Ik heb hem goed ingesmeerd. Dan kan hij er wel even tegen. Hij is ook superblond en blank. Na schooltijd weer opnieuw smeren.

19. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Het systeem hier is sowieso echt heel anders. Sowieso ivm Nederland en al helemaal met België. Kinderen beginnen met 6 jaar en tot 10 jaar is dan de 'basisschool'. De meeste basisscholen hebben gewoon les tot ong. 13.30. Daarna bieden veel scholen naschoolse opvang tot 16.00. Tot 6 jaar heb je sowieso weinig mogelijkheden tot opvang. Kindergarten is tot max. 14.00. Er is een mogelijkheid dat ze tot 16.00 kunnen blijven maar dan moeten beide ouders fulltime werken.. Maar dit is wel heel erg offtopic.

20. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Onze school had een al een studiedag , kwam dus goed uit

We wilden naar het zwembad maar de oudste van tien is erg aan het spugen en diarree. Kan geen slok binnen houden

Heel naar met de hitte

Deel Deze Pagina