Mijn tweeling ligt sinds hun geboorte samen op een kamer. De eerste week bij me, daarna samen in 1 ledikant en vervolgens ieder in hun eigen ledikant die naast elkaar stonden. Twee maanden geleden hebben we de ledikanten flink uit elkaar geschoven omdat een van beide bij zijn broertje in bed kroop (voorheen was dat lastiger met slaapzak), en zijn broertje daar niet van gediend was. Ze genieten enorm van samen op de kamer liggen. Het geeft gezelligheid, veiligheid en geborgenheid. Omdat hun ritmes redelijk gelijk opgaan, komen ze ook prima aan hun rust toe en ze gaan vrijwel altijd meteen slapen. Misschien ook omdat slapen hier ook redelijk op verzoek gaat en altijd is gegaan. Er is dus ook nooit slaaptraining nodig geweest, en ze slapen meestal door elkaars lawaai heen. Zelf heb ik ook ervaring met samen met mijn broer op één kamer slapen. Wij sliepen vanaf geboorte niet samen, en mijn moeder heeft er jaren vaak uit gemoeten voor ons (we schelen 1 jaar en 10 maanden). Op gegeven moment ging mijn moeder het anders proberen: wij mochten op één kamer, waardoor we ons minder snel bang zouden voelen. En vanaf dat moment zou ze ons ook minder snel komen troosten 's nachts. Mijn moeder heeft ons beide vanaf de eerste nacht dat we samen sliepen niet één keer meer hoeven troosten. We sliepen vanaf de eerste nacht samen op een kamer door en dat is zo gebleven. Wel hadden we ieder onze eigen speel- en overdag kamer. Dit omdat er anders wel snel ruzie zou komen. Succes met beslissen/proberen wat werkt. Ik ben in ieder geval voorstander, maar het zal per duo verschillen
Als hier ooit een tweede komt krijgen ze beiden hun eigen kamer maar mochten ze dan samen willen slapen dan mag dat zo lang er maar voldoende geslapen wordt... Maar voor nu is dat nog niet aan de orde aangezien Jesse nog maar 4,5 maand is...
Dat ligt zo aan hoe je kinderen zijn denk ik. Ik las iets over politieagentje spelen.....ik denk dat het even een kwestie kan zijn van wennen maar op een gegeven moment zijn ze het wel gewend denk ik zo? Hier gaan de twee meiden ook bij elkaar op de kamer als er een derde gaat komen....ik denk dat het juist leuk is! Als we weekendjes weggaan mogen ze bij elkaar slapen en dat vinden ze allebei super! Ze schelen 2 jaar dus dan gaat het ook wel kwa bedtijden. Mijn oudste vraagt vaker of ze niet bij elkaar mogen slapen..en trouwens of ze nu wel of niet op een kamer slapen...de jongste wordt altijd als eerste wakker en dan begint de oudste ook gelijk te kletsen in bed dus ja....veel verschil zal het dan niet zijn hhahaha.. Mij lijkt het juist leuk voor hun band samen!
denk je dan niet dat dit meer geldt voor als ze ouder zijn? Nu slapen ze er echt allen en spelen doen ze gewoon onder.....misschien als ze richting de tienerjaren lopen dat ze vaker alleen op de kamer willen zijn maar als ze nog zo jong zijn is dat toch nog niet?
Ik denk dat het helemaal afhankelijk van de situatie is. Als 1 van de kinderen vaak bang wakker wordt lijkt het me bv. niet echt een optie, ook als ze allemaal totaal andere bedtijden hebben, noem maar op. Mijn zus en ik hebben toen we klein waren een tijdje een kamer gedeeld, later hadden we beide een aparte kamer maar we gingen regelmatig bij elkaar 'logeren', haha. Vonden we zo gezellig! Alleen ik denk dat wanneer we altijd bij elkaar zouden slapen de lol er wel vanaf was geweest.
Onze 2 oudste slapen al vanaf de geboorte van de 2e op 1 kamer. Niet vanwege ruimte gebrek, maar vanwege het feit, dat ik het onzin vond een 2e babykamer te kopen. Nu zijn we ondertussen 3 jaar verder en hebben ze een andere kamer... met stapelbed. Ze slapen samen beter, dan apart. Ze gaan gelijk naar bed om 19.00 uur, meestal slapen ze meteen, anders is het om 19.30 toch echt wel stil.
ik had ook altijd zoiets dat kinderen een eigen kamer moeten hebben. bij ons is het leeftijdsverschil bijna 5 jaar. dus bij ons was bij elkaar slapen geen optie, totdat de jongste nooit wilde slapen en de hele boel bij elkaar gilde, we zijn blijven tobben omdat ik vasthield aan allebei een eigen kamer. Totdat het echt niet meer ging en iemand de tip gaf , leg ze eens bij elkaar. Vanaf dat moment nooit geen last meer gehad, had ik echt jaren eerder moeten doen. De slaapkamer van de jongste wordt straks de puberkamer en daar kan dan huiswerk en dergelijke gemaakt worden. Dus ik kies niet voor leuk , en ook niet voor plaatsgebrek , maar ik kies voor DOEN
Hier gaan ze straks bij elkaar op de kamer. We hebben maar 2 slaapkamers dus het moet ook wel. Ze krijgen voor s avonds steeds meer hetzelfde ritme dus ik denk dat ze snel bij elkaar komen. Emma wil het ook erg graag. Ze vraagt vaak wanneer Julia bij haar komt slapen op hun kamertje.
Wij hebben ook maar 2 slaapkamers, maar wel 2 hele grote. Als er bij ons een tweede kindje komt hebben we ook de optie om van 2 grote kamers 3 kleintjes te maken. Maar ja, verkooptechnisch is dat niet zo gunstig voor je huis denk ik.. dus ik zou eerst wel proberen om 2 kindjes op 1 kamer te leggen. Maar mijn zoontje is pas na 1,5 jaar gaan doorslapen en slaapt nu nog steeds heel erg licht. Dus ik ben wel benieuwd hoe dat zou gaan met een tweede kindje
Hier slapen de meiden sinds 6 maanden ook samen en ze vinden het heerlijk. Ze slapen beide tegelijk. En ze worden samen wakker ook. Nooit problemen gehad, nooit politieagentje gespeeld. En op zolder hebben we nog 2 slaapkamers waarvan 1 omgebouwd tot speelkamer. Dus als een van de kids alleen wilt zijn kunnen ze op zolder spelen. Maar ze zijn nu nog liever bij mama in de buurt. Als een van de meiden mij straks zegt dat ze haar eigen kamer wilt, is dat zo gepiept.
Hier slapen ze sinds een maand samen en dat gaat erg goed. Zoon wilde niet slapen `s avonds en was dan zo boos dat hij elke avond spuugde en dan weer in bed kon en bed konden verschonen. Dochter sliep al 2 jaar bij ons in een campingbed/ledikantje, wilde ook echt niet alleen op haar kamer slapen. En nu slapen ze `s avonds bijna meteen, geen gespuug geen gehuil. maar 2 lieve slapende kinderen. En als de een eerder wakker is dan de ander slaapt de ander gewoon verder. Als ze willen kunnen ze morgen weer apart slapen, maar ik denk dat dit nog wel even zo blijft.
Wij gaan het op vakantie de eerste keer proberen!! Komende maandag vertrekken we, ben dus erg benieuwd. Mij lijkt het wel gezellig.
ik heb tot ik op kamers ging, met mijn zus op 1 kamer geslapen. Ik heb een eigen kamer wel altijd als een gemis ervaren.
In Indonesie hadden ze allebei hun eigen kamer...tot ik een keer terug kwam van boodschappen...hadden ze met veel moeite een loodzwaar bed (was ik best kwaad over, gevaarlijk) van de ene naar de andere kamer gezeuld: kijk mama, nou hebben we hier veel meer ruimte om te spelen, en daar is het slapen gezelliger... De kamer met de bedden is nu ook studeerkamer geworden, en de speelkamer is gewoon lekker een kamer om te rommelen en te spelen.
ik heb de meeste tijd met mijn zusje op 1 kMer geslapen. was leuk en gezellig. daardoor ook een goeie band met mijn zusje. mijn jongens liggen ook op 1kamer door laats gebrek ma ze doen het prima zo. ik ben opzich wel voor ma als de kids elkaar wakker houde is de lol er wel vanaf.
Ik ga het ook eens proberen denk ik. Dochter is altijd al wat bangig geweest 's nachts en de jongste zit nu ook in een lastige fase met veel huilen 's nachts. Misschien vinden ze het wel heel fijn om bij elkaar te slapen. En zo niet of wordt er teveel gespeeld, dan kunnen ze altijd nog weer op hun eigen kamer. Ik durf het alleen nog niet zo goed aan, geen idee waarom niet
Volgensmij heb ik vroeger nooit alleen geslapen. Eerst bij mijn ouders en daarna met mijn zus in een stapelbed. Mijn eerste eigen kamer was toen ik 13 was. Ik ben er ook wel eens over aan het denken, dat mochten wij nog een kindje krijgen, of we ze dan samen op 1 kamer laten slapen. Maar ik kan toch niks beslissen todat ik nog een kindje heb. Het is helemaal afhankelijk van de kinderen. Hun karakter, hun omgang met elkaar, hoe vast ze slapen, de slaapritmes enz. Ik vindt het zelf wel een fijn en veiliger idee als ze samen komen te slapen.
Ze hebben hun eigen kamer, maar 'logeren' graag bij elkaar. Zo lief Mag alleen in het weekend, want het wordt dan nog wel eens wat later, maar ze slapen dan ook lekker lang uit. En ze hebben gigantisch veel lol. Leuk toch? Ik zou het ook geen probleem vinden als het ivm ruimtegebrek zou zijn hoor. Als het niet anders is, is het niet anders.
Hmm, ja dat zou idd kunnen. Waar ik een beetje bang voor ben is dat ze gaan liggen keten. En dan met name mijn zoontje die erg vroeg wakker wordt 's ochtends en dan zijn zus dus ook wakker maakt. Zij slaapt licht en gaat echt niet meer slapen als haar broertje om half 6 's ochtends wakker wordt.. Dat is dus een beetje de angst waardoor ik het niet goed aandurf. Aan de andere kant zou het me ook niet verbazen als ze juist beter slapen omdat ze samen zijn. Ik zal het eens met mijn man overleggen en misschien dit weekend toch proberen.