Tja... en al die meldingen van kindermishandelingen en uithuisplaatsingen... Zijn dat dan alleen maar zwartekousenkerkgangers?? Sorry dat ik cynisch wordt hoor, maar laten we reeel blijven. Ik heb het idee dat jullie een beeld hebben van 'ons' dat wij luisteren naar 17e eeuws uitspraken. Dat wij klakkeloos aannemen van een dominee dat wij onze kinderen moeten 'afranselen..' Wel vreemd dat er in de meeste grote gezinnen van ons geen uithuisplaatsingen plaatsvinden en dat ook het AMK niet gebeld hoeft te worden...
We mogen hier trouwens niet eens inhoudelijk discussiëren over geloof. Dus ook niet met een omweg. Wat mij betreft zijn echt niet alle christenen hetzelfde. Ik denk dat het gros wat ik ken het niet eens zijn met de uitspraken van deze dominee. Ik denk ook dat het gros wat ik ken, zo binnen het gezin niet met elkaar om gaat. Maar je kunt er lang of kort over kletsen om af te zwakken wat deze man bedoeld. De bewoording die hij gebruikt vraagt om weerstand en niet omdat hij het over 'opvoeden' heeft. Want er is niks mis met je kind onderwijzen, maar er is wel wat mis mee als je dat op zo'n manier doet dat je je macht en kracht gaat inzetten om je kind te laten doen wat jij als ouder goed vind.
Eliza sorry maar naar mijn idee reageer je behoorlijk overtrokken.. Kwekijzer geeft aan dat degene die in deze dominee geloven en dus achter hem staan geloven dat zij gelijk hebben en de rest niet.. Ik woon trouwens in een stad met alleen maar 'zwartekouzen' en sorry, maar JA, hoeveel shit wij niet over ons heen hebben gehad omdat wij gingen samen wonen zonder te trouwen en ook nog eens zwanger raakte zonder getrouwd te zijn.. Hier worden lezingen gegeven over het feit dat de duivel in K3 en Jan Smit zit etc. Dus ja hier is dat vooroordeel zeker van toepassing.. Niet allemaal hoor, maar dat zijn de mensen die of niet geloven, of niet streng geloven.. Maar de grote meerderheid denkt hier echt zo..
Maar Roeltje dat is toch logisch als je gelooft? Als je niet zeker weet of het zo is kun je wel ophouden!
Enne over K3en jan Smit, als je naar de Bijbel wilt leven en je legt daar die versjes naast zie je dat ze er vaak haaks op staan, dat is het. Heb het zelf ook wel geluistert maar elke puber is dwars Inmiddels heb ik mn eigen mening. En ja die is gevormd door mn opvoeding maar dat zal bij iedereen zo zijn.
Geloven doe je in God en niet in een dominee... Geloven is niet een kwestie van gelijk hebben en de rest niet.... Er bestaat geen stad met alleen maar zwarte kousen inwoners... Jammer dat je problemen gehad hebt met je eigen keuze om samen te gaan wonen en zwanger te worden. Daar heeft een ander zich niet mee te bemoeien, zwarte kous of niet... k3 en jan smit, daar verdiep ik me absoluut niet in... Zo zie je maar zwarte kousen kan je niet over 1 kam scheren!
Maar die dominee vertaald de boodschap van God wel voor de mensen. Dat maakt hem wel 'machtig' en dat is een hele kwetsbare positie waarvan ik vind dat hij er heel zorgvuldig mee om moet springen. En in dit geval vind ik dus dat er sprake is van een dominee die een beetje dom is. Want als jij wil dat mensen naar je boodschap luisteren, dan moet je wel weten hoe je het zegt. Vervolgens zegt hij dat zijn boodschap een beetje anders is dan wat wij allemaal concluderen, tja, dan had hij het dus zorgvuldiger moeten formuleren en wie weet, zouden de mensen er dan wel naar luisteren. Dan heeft hij zijn doel bereikt ook nog, nu heeft hij zijn doel gemist. Zwarte kous of niet, ik kijk zo niet eens, ik kijk naar mensen met een geloof en de ene heeft daar een sterke idee in als de ander. Ook binnen het geloof zijn weer 1000en1 verschillende meningen over hoe het zit. Het is ook niet voor niets dat er zoveel kerken zijn. Maar ik heb eerlijk gezegd een hekel aan zo'n woord. Het klinkt als een scheldwoord.
Pas dr op hoor, want je ontlokt nu uitspraken! Ik zal me inhouden! Moderator: SLOT graag! Verregaande discussies over geloof of politiek mogen toch niet?
Ik vind het al zoiets om iets te citeren uit een 17e eeuws boek, ha ha. Maar goed, de bijbel is natuurlijk ook niet actueel,