Kind 2 jaar eet niets anders dan potjes en pap

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Helena88, 12 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Helena88

Helena88 Actief lid

12 feb 2015
    272
    40
    28
    Hallo allemaal,

Ik schrijf dit berichtje namens mijn vriendin. Haar zoontje van 2 jaar eet al vanaf dat hij begon met eten alleen uit potjes. Dat is op zich tot een bepaalde leeftijd prima, maar hij eet niets anders. We hebben het idee dat hij niet kan kauwen. Hij kokhalst als hij wat anders of iets groters in zijn mond krijgt. Als ze hem een boterham geeft dan eet hij alleen hele kleine hapjes (halve centimeter) en zuigt hij daarop voordat hij het slikt. Hij eet zelfs fruit uit potjes. Mijn dochter van 15 maanden eet meer en eet gewoon normaal met de pot mee. Mijn vriendin heeft van alles geprobeerd. Ze heeft gewoon eten in het potje gedaan, maar hij merkt dat en wil het dan niet. Is dit bij iemand herkenbaar? Ik denk dat ze beter naar de dokter of logopedie kan gaan. Wat denken jullie?

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.678
    113
    Als ze denkt dat hij niet kan kauwen is een logopediste wel een noodzaak. Eerst maar eens naar de huisarts lijkt mij, had al veel eerder moeten gebeuren.

3. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit.
    Geen ervaring mee maar klinkt niet goed in ieder geval.

4. Helena88

Helena88 Actief lid

12 feb 2015
    272
    40
    28
    Eerlijk gezegd heb ik het haar een jaar geleden al gezegd, omdat ik het toen al raar vond dat hij geen grotere stukken kon eten. Aan de andere kant wilde ik me niet te veel bemoeien, want ik was nog maar net moeder. Maar ik vind haar een onzekere moeder. Ik moest gisteren even oppassen en het viel me toen op dat mijn dochter zonder probleem een (geschilde) komkommer kan eten en hij likte er alleen maar aan. Daarna een boterham geprobeerd en toen maakte ik me dus wel even zorgen dus ga ik haar er nu bij helpen.

5. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Ik zou eerst eens naar de dokter gaan en kijken of er geen keel amandelen in de weg zitten. Hoor je dit ook nog wel eens. Of misschien iets anders medisch?

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hierbij kan het cb doorverwijzen naar bijvoorbeeld een logopedist die de mondmotoriek kan onderzoeken. Het kan natuurlijk zijn dat er een onderliggende oorzaak is waardoor hij moeite heeft met grover eten en kauwen, maar soms is het ook gebrek aan oefening waardoor die spierontwikkeling achterblijft.

7. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.131
    1.830
    113
    Fysio Prelogopedie heet het.
    onze dochter wilde geen eten (potjes tot8 maand )
    zij ging mee kijken hoe ad ze spuugt ze het uit etc.
    ook naar de spierspanning in de kaak.
    na 8 maanden waren we het zat alle medische was uitgesloten.
    toen kreeg ze een bord bonen aardappelen en appelmoes geprakt en vers binnen 5 min op.
    conclusie ze luste geen potjes.

volgens mij heb je ook geen verwijzing nodig.
    even zoek3n dus miss is zijn spiertjes niet goed of weet deze andere dingen te eten om te leren kauwen.
    drinkt hij nog fles. En als ze vers maakt en pureerd tot pak eet hij het dan ook niet.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou heel snel prelogopedie opstarten.

Toen onze jongste zoon geen brood wou eten en onder zijn groeilijn kwam hebben we dit ook gedaan, maar hij was toen nog veel jonger (8 maanden?).
    Heeft ze dit nooit aangekaart bij het cb?

Bij babys is het juist belangrijk om uiterlijk met 10 maanden stukjes aan te bieden. Juist om zoiets te voorkomen...

9. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Hmm ik vind dit wel zorgelijk bij 2 jaar hoor! Vanaf 1 jaar at ons zoontje gewoon met de pot mee. Daarvoor altijd vers gekookt en gepureerd steeds meer grof, brood gegeven, stukken fruit...dat ging soms even wat lastig (tot 1 jaar) maar altijd zo blijven aanbieden ze moeten het toch leren.

Het lijkt mij lastig om bij 2 jaar dit tij nog te keren. Ik zou zeker professionele hulp gaan inschakelen nu om hier begeleiding in te krijgen want eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe je dit nu moet oplossen. Er kan immers iets medisch aan de hand zijn dus ''gewoon geen potjes meer geven'' gaat waarschijnlijk niet werken.

Eerst kijken of er een medische oorzaak is dus!

10. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    De mondmotoriek die je nodig hebt om te kauwen, is ook de mondmotoriek die je nodig hebt om te gaan praten, dat is de kort door de bocht versie die wij van de logopediste hebben gehoord.

Dus hoe is zijn spraak?

11. Theedoek

Theedoek Actief lid

5 jul 2016
    380
    8
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Zou afspraak maken huisarts. Hij verwijst je wel door

Deel Deze Pagina