Kinderen slapen op één kamer: Hoe krijg je ze stil?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mrs Hair, 29 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Onze kinderen van 6 en 4 slapen op één kamer, en élke avond is het weer raak. In plaats van te gaan slapen, gaan ze kletsen en maken ze elkaar helemaal druk. We hebben geen ruimte om ze op aparte kamers te leggen, en ik word er inmiddels echt hélemaal gek van...

    Iemand suggesties?
     
  2. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Eerst de jongste naar bed brengen en als hij slaapt de ander? Verder heb ik helaas geen tips voor je, maar zo doen wij het vaak als we een weekendje weg zijn. De jongens slapen dan vaak op 1 kamer en als ze tegelijk gaan is het altijd keten. Dit werkt hier goed!
     
  3. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Inderdaad, op verschillende tijden naar bed?

    Of is er misschien af te spreken dat ze eerder naar bed gaan, maar dan nog een kwartiertje mogen rommelen. Of de bedden zo neerzetten dat ze niet direct contact hebben vanaf hun slaapplek?
     
  4. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    @ Maryloes: Op zich een goed idee, maar de jongste heeft sowieso een half uur nodig om in slaap te komen. En dan wordt het verschil te groot, de oudste heeft haar slaap hard nodig (in groep 4)... Eigenlijk zou zij het beste eerst naar bed gaan.. Als zij met rust wordt gelaten slaapt ze met 5 minuten. Maar je begrijpt, dat is geen optie ;)

    @ deepfreeze: Dat is wellicht een idee... Gewoon echt de afspraak maken dat ze nog een kwartiertje mogen rommelen, en dan naar de kamer om te melden dat het kwartier voorbij is... Die ga ik morgen eens proberen!
     
  5. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Want ze liggen in een stapelbed, dus ze zien elkaar toch al niet.
     
  6. Mowtom

    Mowtom Fanatiek lid

    22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Wat ik op mijn werk altijd doe als de kinderen liggen te stieren in bed (ik werk op een kdv) dan pak ik mijn stoeltje en zet ik die in de slaapkamer erbij en schrijf ik de schriftjes. Misschien als je er dus bij gaat zitten en niks zeggen, zelf iets doen en hooguit sssst zeggen als de kinderen gaan kletsen. Bij mij op het werk slapen de kinderen vaak dan al binnen 5 minuten.
     
  7. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    @ Mowtom dat is ook een goeie... Zou dat ook werken bij oudere kinderen?
     
  8. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Lastig! Slapen ze al vanaf het begin bij elkaar? En wanneer is dit dan begonnen? Ik ben benieuwd omdat onze jongens ook bij elkaar slapen, maar die zijn natuurlijk nog erg jong. ;)
     
  9. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Nou, ze slapen sinds december vorig jaar bij elkaar op de kamer. Het gekl**t is begonnen sinds Liesbeth geboren is. Toen waren ze zo hieperdepiep, dat het hele avondritueel eraan ging. En op de één of andere manier krijgen we het niet opnieuw op de rit... En ze hebben het zó nodig, vooral de middelste is 's middags echt bekaf...

    Maar goed, ik heb hier al een paar mooie tips gekregen... We gaan er gewoon mee verder.
     
  10. hardloper

    hardloper Niet meer actief

    hoe gaat ie?
    heb verder ook geen tips hoor, hier hielp ook alleen mopperen en op de gang zitten en bij elk piepje ssst zeggen. op de kamer werkte hier niet, dan bleven ze alsmaar langer wakker;)
    Goede plek om je achterstallig leeswerk eens te doen:D
     
  11. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    misschien kun je het kindje dat onder in het stapelbed ligt in jullie bed in slaap laten vallen en dan in haar/zijn eigen bed leggen als jullie naar bed gaan. dan vallen ze niet op de zelfde kamer in slaap en houden ze elkaar ook niet wakker....
    en dan na een poosje weer proberen hoe het gaat....
     
  12. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    pppf lastig zeg, ik zou er zoiezo nooit voor kiezen om kinderen op 1 kamer te slapen alleen al om deze reden maar ook meer persoonlijke.

    Dat van dat kwartiertje klinkt op zich logisch, hier mogen ze ook al wel even een boekje lezen of iets voor 10/15 minuten en dan slapen (meestal halen ze dat geeneens haha)

    Ik kan me voorstellen dat je er gek van word..
     
  13. Magickwings

    Magickwings Bekend lid

    22 aug 2006
    714
    0
    0
    Tja, soms kan het niet anders en valt er weinig te kiezen...

    TS, wij hebben hier hetzelfde probleem ook gehad.
    Omdat wij niet de hele tijd wilde mopperen op ze, omdat het 'naar bed gaan' zo iets negatiefs kan worden, hebben we het even op zijn beloop gelaten.
    Afgesproken dat als ze niet moe genoeg zijn om te slapen, ze best nog even mogen lezen en kletsen oid, maar ze moeten wel in bed blijven.
    Ze krijgen ook een boekje mee naar bed (ook hier een stapelbed) en de jongste wil soms een speeltje. Ook goed.

    De eerste dagen werd het erg laat (feesten met toestemming, joehoeoeo!), maar ze werden natuurlijk ook steeds moeier .
    Na een paar dagen werd het vanzelf weer vroeger dat ze in slaap vielen en intussen kunnen ze zich heel goed afsluiten voor de ander.

    Ik hoor geregeld dat een van de twee al slaapt, terwijl de ander nog een kwartiertje een feestje viert :D

    Ik weet natuurlijk niet of het bij jullie zou werken, maar hier heeft loslaten dus wel geholpen
     
  14. Magickwings

    Magickwings Bekend lid

    22 aug 2006
    714
    0
    0
    Even helemaal off topic hoor (solly), maar samen slapen heeft ook heel goede kanten.
    Ze hebben het in ieder geval reuze gezellig:

    vannacht werden we ineens wakker van vreemde geluiden uit de kinderkamer.
    Zaten ze samen in 1 bed, Dianthe was gitaar aan het spelen en Raphaël was aan het zingen.
    En dat om 04.00 uur 's nachts.
    Niet de bedoeling, maar wel heel cute en eigenlijk ook grappig.
    (gelukkig slapen ze weer direct als we ze hun eigen bed weer in bonjouren)

    En vanochtend vond ik ze weer samen in Raf zijn bed... ze lagen lekker tegen elkaar te slapen, Dianthes arm helemaal om Raf heen.
    Nou, dan smelt ik hoor! :)
     
  15. vonnie73

    vonnie73 Fanatiek lid

    22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Hier ook drie meiden. De oudste twee hebben altijd samen geslapen maar de oudste had last van een sprongetje (pré pubertijd) en toen hadden we besloten om de jongste twee bij elkaar te laten slapen. De 6 jarige begreep dat ze haar mond moest houden en dat de jongste dan vanzelf in slaap valt. Ook zij mochten eerst een kwartiertje kletsen. Het werkt hier goed. Maar ook hier is het af en toe nog feest boven. Soms gaat de 6 jarige eerst naar bed omdat zij haar slaap het hardst nodig heeft. Ze heeft dan niets te willen.
    Succes.
     

Deel Deze Pagina