Kinderen testen ja of nee?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Willemijntje19, 1 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Dat stukje over schuld ben ik het geheel met je eens. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat heel schadelijk kan zijn voor een kind.

2. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Wij testen onszelf wel en de kinderen ook. Maar houden hun dit ook echt niet voor hoor. En ook nooit gedaan. Hebben ze ook nooit gedacht gelukkig! Ken ook geen mensen gelukkig die dit doen!

Willemijntje19 en Trirani vinden dit leuk.
  3. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Heel goed!
    Wij testen de kinderen ook, maar vertellen er altijd bij dat het gewoon even moet van school, maar niet omdat er anders mensen heel ziek kunnen worden. Ik had als kind een chronisch zieke moeder en bepaalde mensen in mijn omgeving zeiden dat ik met mijn verkoudheid erg gevaarlijk was voor mijn moeder en dat ze er door kon overlijden (dit zei mijn moeder zelf niet hoor). Dit heeft heel veel met mij gedaan als kind en nu nog en daardoor vind ik deze Corona jaren ook heel moeilijk.

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Bij verdachte klachten wordt er hier getest, bij iedereen.
    Wij hebben zo in de zomer toch weer onverwacht een nieuwe corona-infectie bij dochter opgespoord (5 mnd na de vorige). We hebben toen andere gezinsleden weggehouden bij dochter en zo ben alleen ik opnieuw besmet, ipv het hele gezin.

Ik vind het ook niet netjes tov collega's, school, familie, vrienden e.d. om ze eventueel bloot te stellen, terwijl ik met test had kunnen weten of corona was, ook al is de kans klein.

Shay25 en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.006
    14.668
    113
    Vrouw
    Ik begrijp je en dat is ook wel iets wat ik lastig vind, maar aan de andere kant... Mijn jongste zoon van 6 had vorig schooljaar een snotneus. In de periode dat ze dan pas naar school mochten na een negatieve test. Dus ik test hem: bingo! Toen heb ik hem natuurlijk thuis gehouden. Hij bleef 1,5 week snotteren!:eek:
    Hij was verder kiplekker, totaal niet ziek. We hebben thuis het een en ander aan schoolwerk gedaan, maar het voelde echt zo stom om hem alleen vanwege die snotneus (die toevallig corona was) thuis te moeten houden.
    Daar pas ik nu dus voor. Dus bij een snotneus wordt hier echt niet getest en gaan we gewoon naar school en werk.

Clairemin en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  6. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    En het dubbele is.. in de beslisboom staat dat kinderen onder de 3 met verkoudheidsklachten (zonder koorts uiteraard) wel naar de opvang/psz mogen.
    Desondanks testte ik uit schuldgevoel mijn zoontje in het begin toch soms even voordat hij naar de psz ging als hij verkouden was, maar daar ben ik nu mee opgehouden, hij vindt het echt vervelend en is overigens constant verkouden sinds de psz weer begonnen is na de zomervakantie.
    Ik vind het dan dubbel dat ik dan eigenlijk mijn kleuter in groep 1 met dezelfde verkoudheid moet testen. Zij heeft ass en heeft ook moeite met testen. Overigens vorig jaar altijd keurig bij elke verkoudheid naar de ggd geweest ivm soort medisch dagverblijf waar ze op zat.

Ik heb t volgende op internet gevonden:
    Voor kinderen van 0 tot en met 3 jaar geldt een uitzondering: zij mogen zonder te testen met verkoudheidsklachten naar de kinderopvang.*

* Voor een kind dat naar de kinderopvang (dagopvang en gastouderopvang 0 t/m 3 jaar) gaat, gelden de regels voor kinderen 0 t/m 3 jaar ongeacht de leeftijd.

Overwegingen
    Het thuisblijf- en testbeleid voor kinderen is anders dan voor adolescenten en volwassenen. Bij jonge kinderen verloopt COVID-19 meestal niet ernstig. Hun rol in de transmissie van SARS-CoV-2 lijkt beperkt te zijn en zij hebben een andere epidemiologie van luchtweginfecties zoals COVID-19 (zie Kinderen en COVID-19).

jammer dat dit niet voor alle basisschool kinderen geldt. Die kinderen zijn in mijn optiek vaak verkouden.

Zxcvb vindt dit leuk.
  7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Daarbij is dus de snottebellen en de hoestjes die thuis moeten blijven het probleem qua personeelstekort en weet ik het. Is toch belachelijk dat als er geen vervanging is en juf zit kiplekker met alleen wat snot thuis, de klas dagen thuis zit? Of er dan niemand is om de oudere te verzorgen? Of dat soort dingen. Met allerlei andere virussen doen we dat toch ook niet? Die ook gevaarlijk kunnen zijn voor een kwetsbare?

hummeltje5, nelta, mutskuh en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Precies. En daarom moeten we ophouden met testen en quarantaines. Hele probleem is dan opgelost. Niet continu school missen, geen personeelstekort meer. Natuurlijk zullen er nog wel enkele kwetsbaren in het ziekenhuis komen, maar dat is met influenza en andere virussen niet anders. Tijd dat we weer helemaal normaal gaan doen. Ziek is ziek en dan wil je ook thuis blijven en anders gewoon je ding doen.
    En laten we dat hele testen, helemaal voor de kinderen, helemaal niet normaal gaan maken. Kinderen moeten gewoon onbezorgd naar school kunnen gaan. En niet dat als ze ‘s ochtends verkouden wakker worden of een hoestje hebben, in de stress schieten en huilend vragen of ze nu wel naar school mogen en of ze een stokje in hun neus moeten. (En al huilen ze niet, deze abnormale situatie doet (onbewust misschien) echt wel met de kinderen/tieners etc).
    Gelukkig zijn ze hier alle drie vorige week gewoon verkouden naar school geweest, zonder problemen. Dit kan toch niet zo doorgaan de rest van ons leven?!
    Wij doen gewoon zoals 3 jaar geleden, terug naar het oude normaal.

hummeltje5, sannever, liefkleintje en 11 anderen vinden dit leuk.
  9. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Nou ik zat daar dus over na te denken. Maar mocht die qr code en alles terugkomen, zou ik denk toch graag dat herstelbewijs willen dat een tijdje geldig is. Als dat kan voorkomen dat ik nog eens moet prikken:roflmao:

mausi vindt dit leuk.
  10. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Niet bij een verkoudheid, verder afhankelijk van klachten. Wij hebben de afgelopen 2 jaar uberhaupt zelden getest (de rest 1 keer thuis test, ik 2 keer thuis test met hetzelfde virus ivm werk). Gister wel mn dochtertje een thuis test afgenomen ivm flinke koorts en hoofdpijn, gewoon om het uit te sluiten en alvast maatregelen voor werk te kunnen treffen mocht het wel covid zijn. Was het niet en koorts gelukkig weg intussen dus morgen gewoon naar de opvang en mama gewoon naar werk

11. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Precies, daarom hier laatst wel met het hele gezin bij de ggd getest. Wij gaan de kinderen niet vaccineren. Nu in elk geval weer even een herstelbewijs, mocht dit onverhoopt weer nodig zijn.

Lisa280887 vindt dit leuk.
  12. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.361
    30.652
    113
    Vrouw
    Ik kan de gedachtegang helemaal volgen. Maar blijf wel nog aan de voorzichtige kant. Want, wat als het niet 'enkele' kwetsbaren zijn, maar weer ziekenhuizen zo vol dat andere zorg weer uitgesteld moet worden?
    Dat is een beetje mijn angst. Covid-golf gecombineerd met influenza- golf? Kan onze zorg dat aan?
    En ik las alweer berichten dat het drukker wordt in verschillende ziekenhuizen. En nu is nog aan het begin van een golf. En er is nog geen influenzagolf.

Antwoord hierop zal ook echt uit Den Haag moeten komen. Flink investeren in de zorg. En dan met name in personeel!!!
    Maar goed.... heel veel vertrouwen dat dat ooit gaat gebeuren heb ik niet :cry:

En juist om te voorkomen dat juffen thuis komen te zitten met corona test ik wel de kinderen. Niet de hele tijd hoor. Bij klachten icm met mogelijk contact of bij heftige klachten. Jongste krijgt sowieso geen stok meer in zijn neus. Daar wordt hij te hysterisch van. Dus dat is al een minder betrouwbare sabbeltest. Maar goed.
    Ik testte mezelf ook voor ik naar teamuitje ging met lichte verkoudheid en enkele dagen ervoor druk theaterbezoek.

olleke, Jo79, cowgirl80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    Man heeft contact gehad met iemand en kreeg zelf klachten. Getest en positief. Middelste knapte net weer op van zijn verkoudheid. De dag van positieve test man werd hij weer zieker. Enorm hoesten, snot en wederom koorts. Ik heb hem niet getest. Ik ga ervan uit dat hij het ook heeft. Hij knapt nu weer wat op gelukkig.

De oudste werd niet zieker die heb ik daarom ook niet opnieuw getest. En de baby ga ik no way testen.

Willemijntje19 vindt dit leuk.
  14. Liduroya

Liduroya Lid

14 sep 2022
    41
    14
    8
    Wij testen hier in huis niet, wij zelf niet en ook onze kinderen niet.

15. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik weet eigenlijk niet of ik het nog ''standaard'' zou doen.
    Gelukkig -even afkloppen, want normaal gesproken was het allang raak geweest nu-, zijn ze al heeeeel lang niet verkouden geweest.
    Maar testen doe ik sowieso niet zo gauw meer, eigenlijk al niet meer vanaf het moment dat het via de beslisboom al niet meer hoefde (de keren dat wij het bij de hand hebben gehad dan, geldt natuurlijk niet altijd voor iedereen).
    M'n gevoel zegt sowieso: enkel verkouden? Niet testen.
    Enige wanneer ik het nog wel doe of zou doen is a. wanneer de beslisboom aangeeft dat het nodig is, b. wanneer de beslisboom zegt van niet, maar m'n gevoel zegt dat ik het fijner vind om het toch even te weten, al was het maar voor de gezondheid van een ander die we gaan bezoeken.

Willemijntje19 vindt dit leuk.
  16. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Ik heb H wel getest en hij testte idd positief wat te verwachten was toen. En zou zo volgende keer weer doen

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Is natuurlijk fijn voor je zoon dat hij zich goed voelt en alleen een snotneus heeft. Maar juist met een snotneus kun je natuurlijk wel razend snel anderen besmetten. Hij veegt zijn neus aan af en pakt met zijn handen allerlei dingen vast en raakt mensen aan.

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij testen wel bij klachten (verkouden, hoesten etc) Niet bij elk kuchje of nies natuurlijk. Koorts vind ik geen goede graadmeter. Je hoeft helemaal geen koorts te hebben bij corona. Mijn zoon en ik hebben allebei alleen verkoudheidsklachten, keelpijn, hoesten en hoofdpijn.

Vraag voor degene die niet testen: blijven jullie dan wel thuis bij verkoudheid etc en hou je je kinderen thuis bij verkoudheid of andere ziektes?

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.006
    14.668
    113
    Vrouw
    Klopt, maar ik ga mijn kind dus niet zomaar meer thuis houden bij een, voor hem, simpele verkoudheid. Het klopt dat hij dan anderen kan besmetten, maar ik vind dat in dit stadium het niet normaal meer is om een kind zo lang thuis te houden met zoiets als een snotneus.

Willemijntje19, liefkleintje, nelta en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.006
    14.668
    113
    Vrouw
    Als mijn kind ziek is, dan blijft het thuis. Ikzelf en de anderen in ons gezin ook. Maar met een verkoudheid blijven we niet thuis. School en werk etc gaat dan gewoon door. Mogelijk zou ik een verjaardag skippen als ik erg verkouden ben.

Spectre en Liekje81 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina