Kinderen thuis bij bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nanoni, 30 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Wat fijn dat je het hebt kunnen regelen! Het is goed om plan te hebben, je weet immers echt niet hoe het loopt.

Wij hadden op zich mijn schoonouders geregeld, zij zouden in woonkamer wachten en zich bekommeren om de 2 oudsten, terwijl ik lag te bevallen.
    Bevalling begon in avond, kids lagen te slapen. Was al 2 keer (heel) snel bevallen, dus dachten dat 3e ook zo gepiept zou zijn :). Viel tegen. Schoot allemaal voor geen meter op en toen ik na uren weeën nog maar 2 cm had hebben we ze even naar huis gestuurd om dan toch nog even te slapen ;)... Rond 5 uur kwam VK om onderzoek te doen: krappe 3 cm (al meer dan 7 uur weeën ;)), maar weeën werden wel een stuk krachtiger en effectiever, dus kraamzorg werd gebeld. "Hoef je niet te haasten." zei VK, "Als je rond 6:30 uur er bent dan is het goed. Gaat niet zo snel." Dus wij ook dit tegen schoonouders gezegd.

En tja, opeens ging het wel heel snel om 6:00 uur werd meisje geboren. Met alleen VK en manlief erbij en de kids slapend in hun bedje.... De oudste is wakker geworden van mijn gegil (weeenstorm, ik was niet stil :)), maar is blijven liggen zonder te roepen. Alsof hij aanvoelde dat nu niet het moment was? (hij was toen 5 jaar, functionerend op peuterniveau) En hij vroeg later alleen maar of ik erg geschrokken was dat baby eruit kwam :D...

En om 6:30 uur kwam de kraamzorg (en mijn schoonouders) dus binnendruppelen, toen zaten wij al bijna weer aan beschuitje :p...

2. Nanoni

Nanoni Actief lid

9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo, da's pas een onverwachte wending! Het kan altijd anders lopen inderdaad ook al heb je het nog zo goed geregeld.

Maar ik vind het toch een hele opluchting en geruststelling dat we nu een meer ervaren iemand hebben om op te passen merk ik aan mezelf. Erg fijn!

Denk dat ik zonder jullie reacties dit niet had gedaan dus heel erg bedankt!

3. junior1

junior1 Bekend lid

21 feb 2010
    649
    1
    18
    Wat goed dat je opvang geregeld hebt. Ik ben 4 weken geleden overdag bevallen van de derde. Mijn oudste dochter was op school, maar mijn jongste thuis met mijn man. Dat werkte echt niet. De weeën kwamen niet goed op gang. Toen heb ik toch mijn moeder gebeld. Toen de jongste de deur uitliep, kwamen meteen de weeën sneller en was het verder zo gepiept. Toen kon ik pas loslaten en me volledig focussen op de bevalling.

4. whuz

whuz Bekend lid

20 okt 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje is net 2 als ik ga bevallen. Meeste vrouwen bevallen 's nachts dus ik hoop dat ze erdoor heen slaapt. Als ze wakker wordt bellen we mijn ouders die haar dan even ophalen.

Ik snap dat je zwager misschien niet betrouwbaar is, maar het lijkt mij een goed idee om hem toch te vragen. Dan kan hij desnoods met jouw kindjes beneden zitten en een filmpje kijken ofzo. Jouw man wil waarschijnlijk bij jou blijven. Zo kun je de kinderen thuis houden en ze hebben iemand die ze bezig houdt zodat ze niet bij jou hoeven zijn. En als je man af en toe bij ze kan kijken, lijkt het me dat je jouw zwager toch wel kan vertrouwen?

Hij kan dan ook eventueel bij ze blijven als je onverwachts naar het ziekenhuis moet. Het klinkt alsof hij je enige keuze is. Of heb je misschien een vriendin of buurvrouw die deze taak op zich zou willen nemen?

Ik hoop zelf stiekem dat mijn kindje erdoor heen slaapt en dat ze dan wakker wordt en er ineens een broertje is. Dat lijkt me minder stressvol voor haar dan midden in de nacht naar opa en oma.

5. whuz

whuz Bekend lid

20 okt 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    O, ik lees nu dat je het al opgelost hebt! Fijn dat die moeder op wil passen. Als ze er niks voor wil, kun je haar ook een keertje uitnodigen voor een lekkere kop koffie met extra lekkere taart oid om haar te bedanken. Of pas een keertje op haar kinderen als zij iets heeft. Juist hartstikke fijn om zo iemand te hebben om wederzijds je kinderen aan toe te kunnen vertrouwen zonder daar altijd iets terug voor te hoeven verwachten.

6. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik heb het tijdens de intake besproken met de kraamverzorgster omdat ik ook twijfelde wat te doen met dochter tijdens de bevalling. Zij adviseerde het volgende:
    Wanneer de bevalling overdag begint zelf mee zorgen dat de oudste ergens naartoe gaat, al is het maar dat je zelf mee een tasje klaar maakt voor haar. Dit kun je het beste al vrij snel doen als de bevalling begonnen is. Wanneer een kindje ziet dat mama pijn heeft kán het zijn dat ze zich erg ongerust gaat maken en / of dit de baby kwalijk gaat nemen.
    Wanneer het 's nachts begint en je kind slaapt normaalgesproken goed door dan alleen zorgen dat er iemand stand-by staat om thuis op te passen of je kind op te vangen.

Ik zou er dus erg goed over nadenken of je je dochter van 2,5 jaar bij je wil hebben als ze wakker wordt. Misschien zijn er buren die op kunnen passen?

7. jp87

jp87 Actief lid

26 okt 2011
    275
    22
    18
    Hier de vk gevraagd wat wijsheid is.
    Wanneer de bevalling snachts begint kunnen ze lekker blijven slapen.
    Mocht er wat zijn wakker worden of we moeten naar het zh dan kunnen ouders hier binnen 5 min. Zijn
    Overdag is er altijd wel.fam. in de buurt die op kunnen passen en waar ze bekend zijn en graag naar toe gaan. Dus hier zie ik gelukkig geen problemen wat de oppas betreft

8. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    #28 2mam2, 9 aug 2016
    Laatst bewerkt: 9 aug 2016
    Ik kan je niet adviseren vanuit ervaring maar het lijkt mij een erg slecht plan als ik eerlijk ben. Ten eerste voor jezelf en ten tweede voor de kinderen die hun moeder zo zien.
    Ik snap ook niet waarom je er vanuit gaat snachts te bevallen?
    Ik ven zelf 2x overdag bevallen, om half 11 sochtends en om half 4 smiddags. Ik zou er echt niet aan moeten denken mijn twee er nu bij de hebben en ik denk dat mijn kinderen ook in paniek zouden raken als ze mij zo zouden zien tijdens de bevalling.

Edit: zie al dat het geregeld is, mooi!:)

9. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Goed dat je toch iets geregeld hebt.
    Bij mijn derde bevalling waren de kinderen (toen net 6 en 3) wel thuis, maar die sliepen in die tijd allebei altijd door. Maar wij hebben wel familie dichtbij wonen, en die stonden standby, want ik wilde wel de mogelijkheid hebben om de oudsten weg te laten gaan als ik er niet door kon ontspannen.
    Uiteindelijk begon de bevalling 23.00 uur en is de jongste rond 05.00 geboren, en ik heb geen seconde aan de andere twee gedacht, zo ontspannen was ik :)
    Maar als het overdag zou gebeuren, zoals bij mijn tweede zo was, toen was ik de oudste al snel zat, ik wilde rust om me heen, dus toen is hij opgehaald door mijn schoonouders.

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik zou haar uitnodigen voor een etentje. Dat is toch iets persoonlijkers en wie weet wordt je wel bevriend en kunnen jullie beiden beroep doen op elkaar als jullie een oppas nodig hebben. Het is trouwens altijd goed om zo iemand te hebben en je kinderen net gewoon te maken om niet altijd bij jullie te zijn denk ik. Wij doen dat met familie maar als je dat niet hebt dan is een lieve mama van een kindje in de buurt net ideaal.

11. Djoni

Djoni Actief lid

19 dec 2012
    127
    16
    18
    NULL
    NULL
    Wou toch mijn ervaring nog even delen.
    Hier was zoontje per ongeluk nog thuis. Had oppas stand-by staan alles alleen bevalling ging te snel. Op het moment dat mijn partner vroeg of hij de oppas moest bellen voelde ik al dat die niet meer optijd ging komen. 10 minuten later had ik onze dochter op de buik liggen.
    Partner is met zoonlief in de woonkamer geweest tot ze echt geboren werd toen kwam hij erbij. Ik was in mijn eigen wereld dus geen last gehad dat mijn partner niet hele tijd naast me zat. Zoonlief vond allemaal wel prima.
    Minuut na de geboorte van dochter is zoontje er gelijk bijgekomen. Heerlijk, gelijk me gezinnetje compleet.

Dochter is nu een week oud en merk echt niet dat zoontje er last van heeft. Hij is heel gek op z'n zusje en doet niet anders dan kusjes geven.
    Nou ging de bevalling wel zo snel dat ik amper pijnlijke weeën heb gehad. En ik kan heel goed over pijn.
    Bevalling was overdag en zoonlief was dus hele tijd wakker.

12. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Top dat je het geregeld hebt! Voelt een stuk fijner lijkt me.

Over je zwager vraag hem een paar langs te komen en wat te doen met de kinderen. Eten geven oid. Mijn broertje was 17 toen hij onverwachts moest oppassen (half dagje) op een 5 maanden oude baby. En echt nooit verwacht maar het ging super! Had wel alles op uur en tijd opgeschreven Enzo (hij heeft verstandelijke beperking).

Als je zwager bij jullie komt zijn jullie gewoon boven zeg maar. Als hij beneden met de kinderen een film gaat kijken (mochten ze wakker worden) kunnen ze op de bank tv kijken en vallen ze vanzelf weer in slaap denk ik

13. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Fijn dat je wat hebt kunnen regelen.
    Hier ging het bij ons de laatste keer anders dan de 2de en 3de keer. Ipv dat oma de Kids kwam halen, kwamen oma en opa bij de bevalling :D :cool:.

Mijn bevalling ging zo snel. Ik had de hele huishouding gedaan en de 2 oudste naar school gestuurd en zei nog tegen onze oudste: zeg eens tegen de baby dat hij/zij of geboren moet worden of niet moet touwtje springen.
    Om 10.00 zei ik tegen mijn man dat opstaan niet zo soepel ging en dat ik maar eens ging bellen. Onze jongste kroop nog Door de hut. Vk kwam er meteen aan ivm snelle bevallingen. Ik oma gebeld en ze kwam eraan om Iris op te halen. Wat dan.... opa kwam 2 minuten na het bellen van oma om even puppy te komen kijken (die 3 dagen ervoor geboren was). Daarna kwam de Vk en ik moest zelfs de mannen nog roepen van Hallo.. Hier staat nog een meisje bij me op bed komt iemand dr nog pakken?
    Oma was er ondertussen ook, maar het was alweer allemaal zover dat oma en opa op de bank zaten en ik 3 meter werden op bed lag. We hadden nog veel lol tijdens het wachten op de kraamhulp. Toen ze er ook was zijn mn vliezen gebroken en binnen 1 minuut was zoon geboren.
    Dus 10.00 gebeld,
    10.05 kwam opa onverwachts,
    10.10 was de vk er,
    10.15 was oma er,
    10.15 kraamhulp gebeld
    Geflauwekult tot kraamhulp er was (zolang mn vliezen niet breken was er niks aan de hand)
    10.45 kraamhulp was er
    10.55 alles klaar en vliezen werden gebroken
    10.57 snel alle matjes verwisselen (ik verloor een zwembad vol aan water)
    11.00 zoon geboren.

Dus hier kreeg ik meer bezoek ipv dat er kinderen opgehaald werden hahaha.

Deel Deze Pagina