Hallo, Ik zou graag ervaringsverhalen willen lezen over moeders die in duitsland zijn bevallen. Mijn voorkeur gaat uit naar een thuis bevalling, Maar heb ook mogelijkheid tot bevallen in het ziekenhuis en kan daarbij uitwijken naar Nederland of duitsland. Iemand ervaring mee? Ben heel erg benieuwd!
Ik ben in Duitsland bevallen, maar met een spoedks, dus kan jeer niet veel over vertellen Het kan wel best lastig worden een vk te vinden die thuisbevallingen doet in Duitsland, dit omdat de verzekeraars het niet zo graag hebben. Geboortehuizen (Geburtshaus) heb je hier wel genoeg, dan beval je in een soort verloskundigenhuis dat gezellig is ingericht enzo, zonder dokter, dus gewoon onder begeleiding van een vk.
Ik hoop binnenkort te bevallen van mijn tweede kind in Duitsland. Ik kan je echt aanraden om een goede verloskundige (Hebamme) te zoeken, waar je uiteindelijk ook wil bevallen (thuis of geburtshaus of ziekenhuis). Ik heb bij mijn eerste zwangerschap alleen bij de Frauenartz gelopen en nu om en om bij de Frauenartz en Hebamme en dat maakt het allemaal veel relaxter. Mijn hebamme mag ook beleggeburts (poliklinisch bevallen) doen in één bepaald ziekenhuis. Ik ben de eerste keer in het ziekenhuis bevallen en moest ingeleid worden. Ik ben de hele tijd begeleid door een Hebamme en alles was mogelijk qua houdingen, ik kon in bad, onder de douche, op het bed, van het bed af. Omdat ik ben ingeleid moest ik wel twee keer een half uur aan de ctg om te kijken of alles nog goed ging. Op het einde kwam de gyneacoloog omdat het niet goed ging met baby en het uiteindelijk met de vacuümpomp is gehaald. Hou er wel rekening mee dat je na de bevalling geen kraamzorg hebt en als je in het ziekenhuis bevalt en je er voor kiest om daar een paar dagen te verblijven (ze hebben vaak familiekamers waar je zelfstandig met je partner voor je kindje zorgt) je alle hulp kan krijgen. Ook worden dan de eerste onderzoeken voor je kindje al doorgevoerd en hoef je in de eerste 10 dagen niet ook nog naar een Kinderartz voor de U2. De hebamme komt na de bevalling bij je thuis. Je krijgt vaak 16 bezoeken vergoed van de Krankenkasse. Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar hou er rekening mee dat je aan het einde van de bevalling vaak de tweede of derde taal niet meer goed in je op kunt nemen. Het is dan fijn als je partner dit kan vertalen of in mijn geval dat ik in het Engels kan reageren (ben tweetalig). Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Wat een leuke reacties! Bedankt! Het verhaal mbt kraamzorg is me geheel bekend... Als ik thuis bevallen wordt dit door de nl se Vk gedaan, Mocht ik naar het zkh moeten is zowel Nederland als duitsland beide binnen half uur te bereiken. Hoewel we nog maar 2 maand hier wonen zijn we ons wel volledig gaan richten op duitsland, Onze andere kids gaan hier naar school en of kindergarten en op ons werk na, doen we alles in dld. Een bewuste keus. Een droom welke we na jaren plannen eindelijk leven ... 😃 Toen ik net zwanger was woonde we in Nederland, vandaar een nl se Vk welke gevestigd is in de grensstreek en ook hulp verleend in duitsland. Dus niet een Vk in onze oude woonplaats... Mijn duits is aardig goed, al spreken de Kids het inmiddels stukken beter! 18 juli is er hier in een kliniek een bijeenkomst, daar willen we graag heen.. Wie weet bevalt het ons goed en beval ik daar als het kan... We zullen zien... Toch leuk dat er meer Duitsers hier zijn... of Nederland Duitse. .. Is daar ook een topic van?
Toen ik zeven jaar geleden naar Duitsland ben verhuisd, moest ik verplicht poliklinisch in Nederland bevallen. Aangezien onze NLe verloskundigenpraktijk geen bevalling begeleidde in Duitsland, wel het kraambed overigens. Dat zal overigens een verzekeringskwestie zijn geweest. Bij de tweede had ik een duitse Frauenartzt en ben ik in een Duits ziekenhuis bevallen, ook ingeleid ivm zwangerschapsdiabetes. De vijfde dag na de bevalling ben ik thuisgekomen, heb mijn kraamperiode dus in het ZH doorgebracht. In de naliggende periode kwam onze Hebamme voor de "kindzorg".
Er was inderdaad "vroeger" een topic voor "Duitse Muttis", oftewel Nederlandse moeders woonachtig in Duitsland. Onderhand zijn we overgegaan in een appgroepje, met vijf dames.
Indd wel handig, Want vooral ik als nieuweling met een 4e kleine opkomst ben aardig op ontdekking, Kids op school, in der kindergarten. .. een ferienpass etc... alles is new, maar super leuk! Gebruiken jullie de app daarvoor?
Ben wel benieuwd waar jullie in DE wonen. Ik woon zelf ook in DE namelijk en heb ook best wat vragen soms. Zo moest ik bijvoorbeeld vandaag naar de orthopeed voor een echo vd heupen van m'n zoontje, maar ja, welke orthopeed staat goed aangeschreven...geen idee! Na ja, en meer van die dingen
Ik heb destijds gekozen voor een vk in Nederland (laatste weken opgenomen in het ziekenhuis dus was niks meer te kiezen). Ik heb toen wel in Duitsland een verloskundige gezocht voor de nacontroles. Wij woonden ook in een grensstreek en heb toen een Nederlandse kraamverzorgster gekregen (verlengde kraamzorg na keizersnede), was wel even zoeken welke dat in Duitsland kwamen doen. Verder zijn wij naar een Duitse kinderarts gegaan toen hij klein was en niet naar het NLse consultatiebureau. Dat vond ik echt ideaal, met al je vragen kun je iedere keer bij je eigen arts terecht, zij maakte bijvoorbeeld ook standaard echo's van de heupen.
idd na de bevalling wordt alles overgedragen naar hier in DLD, wij zijn helemaal over gestapt op het duitse leven (op onze vaste werk in nederland na dan) maar verder school, kindergarten etc doen we hier...
Hier beetje hetzelfde, ook in NL bevallen, kraamzorg uit NL, kinderarts in DE (waar ik heel tevreden over ben!)
Ik woon ook in dld en 2 x hiet bevallen. Beide keren in het ziekenhuis. Ik heb het zelf als prettig ervaren. 1e bevalling ging super snel! Mijn Duits was op dat moment nog niet zo goed, maar het is gelukt! Vond het eerst helemaal niet leuk met de gedachte 5 dagen in het ziekenhuis te blijven na de bevalling. Maar war heerlijk! Je komt echt tot rust!! 2e bevalling had ik een Nederlands sprekende arts erbij, heel fijn!
Oh wat mooi! Hele mooie omgeving daar! Ivm samengesteld gezin moesten wij wat dichter bij de grens blijven, 1 van jullie de Duitse nationaliteit of gewoon gekozen om daar te wonen?
Ik denk als dit mijn eerste bevalling was geweest dat ik 100% voor Duits zkh was gegaan Alleen dit wordt ons vierde kindje en onze kinderen moeten ook verzorgd worden, dat speelde ook nog mee natuurlijk. Mensen om ons heen hebben ook allemaal een leven en hoofdzakelijk in Nederland dus een druk bestaan. Daarbij komt dat ik veel waarde hecht aan mijn gezin en het samen zijn met elkaar.. De jongste net de start heeft gemaakt op de kindergarten vorige week en je daar ook bij betrokken wil zijn... Het volledig overgeven aan een langere tijd van huis zijn zat me niet echt lekker als het om mijn andere kids / gezin zou gaan... De eerste week samen lijkt me echt mooi (als dit kan) Voor min eigen rust leek het mij geweldig ! 😂
Ik zou het nu ook niet meer leuk vinden hoor! Mijn ouders wonen ook in dld. 10 min van ons. Mijn moeder werkt niet, dus was ook veel in het ziekenhuis met mijn dochter. (Toen net 2 jaar). Mijn meisje gaat ook sinds vorige week naar de kiga! Mijn zoontje gisteren zijn eerste middag op de spielkreis gehad.
Wat leuk zeg! Welke omgeving woon jij als ik vragen mag? Onze zoon vindt de kita Geweldig! Hij spreekt nog geen Duits, we wonen hier pas.... (sinds april en gaat nu nog maar 1 week naar de kita ) Maar hij begrijpt het wel heel erg goed. Onze oudste gaat naar de grundschule en spreek inmiddels vloeiend de taal! Hij gaat sinds april naar de grundschule, Tot aan de zomervakantie 8 wkn naar school en spreek goed de taal, nu sinds een week weer begonnen. Volgend jaar de grote school!
Wij hebben ons huis eind 2010 gekocht. We wonen in Landkreis Leer. Omgeving papenburg/ Leer. Wij zijn inprincipe helemaal op dld gericht. Alleen ik werk in Nederland. Mijn dochter spreek ook echt super mooi duits! Ze Is nu 4 jaar (4.5 eigenlijk) mijn zoon van 2 spreekt ook nog niet echt duits, maar begrijpt wel alles. Hij zal nu ook wel gauw in het Duits gaan praten nu hij naar de spielkreis gaat! Kindjes leren snel he!!!