Ik maak altijd een verrassingspakketje voor ze. Daar zat rond die leeftijd oa in: Stripboek, puzzelboekjes (passend bij de leeftijd), en dan kleine speelgoedjes van bv de action. Denk aan: kleurboekje en potloden, rekenmachine, autospelletjes, krijtbordje met krijtjes. En de laatste jaren ook een auto dvd-speler, maar die vooral bewaard bij files en andere vertragingen. Zo was het heel goed te doen. Nu hebben ze of een eigen telefoon of tablet (op de jongste na) en downloaden ze zelf netflix films of series.
Dvd-speler hadden wij hier met die leeftijd. Nu hebben ze beide een eigen tablet en zetten daar Netflix filmpjes op. Beide anderen zodat ze veel keuze hebben. Wij doen Netflix dan altijd voor 1 mnd upgraden. Zodat we op meerdere apparaten kunnen downloaden. Autobingo is ook leuk. En gewoon muziek luisteren. Ook van die reisspellen. Stratego of dammen ,schaken. Als ze dat beide kunnen. Wij vertrekken vaak rond 5 uu smorgens. Schermpjes mogen pas na het ontbijt rond 8 uur anders doen ze niet anders.
Wat een leuke ideeën zie ik voorbij komen!Wij gaan dit jaar ook voor het eerst met de auto naar Italië. Wij hebben als Tip gekregen om in het begin je nacht te gaan rijden..dan kun je door rijden en de kids slapen hopelijk nog even. Wij komen dan rond de middag in Oostenrijk aan voor een overnachting kunnen we het plaatsje nog in of kijken of er iets te doen is vd kids. Dan ergens eten en op tijd slapen.
Een tip van mij is om altijd een (voet)bal mee te nemen en deze makkelijk te kunnen pakken bij een stop. Als er dan onverhoopt geen speeltuintje is of als deze erg karig is, dan heb je de bal om mee te spelen. Mijn zoontje heeft een kleine, opvouwbare garage en neemt dan wat autootjes mee in de auto (hij is nu 4 jaar). Daar vermaakt hij zich dan ook prima mee. Een magisch tekenbord kan ook nog.
Rond 2uur snachts rijden we aan ze hebben beide een ds en tv scherm tablet en telefoon blijft thuis anders hebben ze die de hele vakantie zijn We rond 12uur Oostenrijk en dan volgende dag nog 3uurtjes
Wij doen nog steeds zonder schermpjes eigenlijk. De oudste kan goed tegen auto rijden en leest stapels Donald Duckjes. Dochter kan niet lezen in de auto maar kleuren gaat wel goed. De jongste speelt wat of kleurt of kijkt naar buiten. Ik koop voor alledrie wat kleine speelgoedjes, kleurboek, nieuwe stiften, stapel Donald Duck via mp, Smartgames, etc. Ze krijgen dan alledrie een eigen tasje met genoeg om zich te vermaken. We reden vorig jaar zo'n 1100 km in 1 keer, en het ging prima zo. We hebben ook wel eens 's nachts gereden maar dat vonden we voor onszelf helemaal niks, oudste sliep zo goed als niet, dochter en jongste weinig dus Allevijf lekker sagrijnig bij aankomst, dus dat doen we niet meer. Dit jaar gaan we niet weg, of evt dichtbij een weekje, volgend jaar willen we liefst echt ver, 1600 km ofzo, als we dat echt rijdend doen, denk ik dat de schermpjes er toch gaan komen.
Wij reden s nachts rond 3 uur aan, hadden we zelf uit ook al een goede nacht gehad. Onze zoon zat dan helemaal te stuiteren dat we eindelijk op vakantie gingen, tegen de tijd dat de zon op kwam viel hij in slaap en zo waren we vaak Parijs al voorbij voordat we stopte. En zoals iemand anders al zij een voetbal legde we bij de voeten van onze zoon, kon hij ff voetballen bij een stop. Had hij ( en wij) meteen onze beweging. Daarna vaak wel de tablet aan. Op de achterbank een krat met eten en drinken zodat zoon zelf wat kon pakken of ik. Verder nog aardig wat boeken mee voor wat tijd verdrijf. Inmiddels een zoon die komende zomer ruim 1.5 jaar is, dat zal een uitdaging worden om hem zoet te houden maar zal ook vast goed komen.
Onze knul kan niet tegen tv kijken of wat anders doe dan naar buiten kijken. Luisterboeken is voor ons de oplossing. We nemen ook altijd cijfer en letter chips mee (plus) hij kreeg een bakje met chips en dan mocht hij het opeten als hij een woord kon bedenken of het cijfer onderweg zag. Regelmatig even stoppen en halverwege overnachten we in duitsland. Toen hij jonger was hadden we ook raamstickers om hem even bezig te houden. Zou ook kunnen met krijtstiften maar ben bang dat hij dan nog misselijk gaat worden.
Voordat we de vouwwagen hadden en met de tent gingen en alleen de auto bij hadden deden we dat ook zo. Legden ze kinderen op tijd om bed, maakten hen rond 23.00 wakker en vertrokken dan. Meestal waren ze dan nog een half uurtje wakker en toen vielen ze in slaap. We reden dan om en om door de volgende ochtend, tot een uur of 6.00/7.00 afhankelijk van hoelaat de kinderen wakker werden. Dan ontbijten en waren we met nog een kleine stop rond de middag op de camping in Oostenrijk of italië.
Hebben jullie ook tips tegen wagenziekte? Wij moeten dan weliswaar niet zover rijden als Italië, maar zijn regelmatig 3u onderweg naar familie. Jongste is soms snel wagenziek, en soms geen last. Geen touw aan vast te knopen wanneer wel/niet. Dacht jullie auto-diehards hebben vast wel tips
Hier ook leesvoer voor op de achterbank, boeken en tijdschriften. Als we Nederland uitrijden mogen de schermpjes aan (met dvd's)die staan non stop aan tot we er zijn. Terugweg ongeveer hetzelfde. Op vakantie locatie kijken ze helemaal geen beeldscherm, dus dan lig ik niet wakker van de extra uren tijdens de reis
Echt geen schermpjes. Onze ervaring is dat ze er juist super vervelend van worden. Wij rijden regelmatig maar Oostenrijk (hebben daar een eigen huisje) en voor vertrek mogen ze bij de boekhandel een tijdschrift/doeboek/puzzelboek uitzoeken. Ze krijgen ieder twee snoepjes en een flesje drinken en mogen iets uitkiezen van het speelgoed thuis wat mee gaat. ze vermaken zich perfect! Bij die tijdschriften zit vaak een speelgoedje waar ze lang zoet mee zijn. Als we overdag rijden doen ze vaak wel een dutje onderweg. Meestal vertrekken we 4:00/5:00 zodat ze de eerste uren slapen. Wij rijden dan de tank leeg en stoppen dan gelijk om te ontbijten en even de benen te strekken. De ipad gaat altijd mee met wat gedownloade netflix films maar we hebben het nooit nodig gehad.