Kweenie, ik vind dat je aan de hand van een recentie (dat zijn 2 zinnetjes of zo?) niet kan beoordelen of deze moeder fout zit. Groep 2 stoelen zijn vanaf 15 kilo, dus als het kind 15 kilo is mag het gewoon. Ik weet niet hoe groot het kind is, of waarom de moeder al een grotere stoel heeft gekocht. Misschien is de stoel nog niet voor nu maar zou ze er wel al in kunnen zitten als dat nodig is. Kortom, je weet het niet. Zou het een dreumes zijn van 11 kilo, ja, dan zou ik ook zeggen dat het geen goed idee is. Maar vanaf 15 kilo is een groep 2 stoel veilig, dus ik zie geen groot probleem.
Dit. En zelfs met dat gewicht bereikt op jomge leeftijd, dan zet je ze dus in een stoel die qua formaat eigenlijk te groot is.. lijkt me niet goed.
Idd, ik verbaas me alleen wel over hoe lang het ze duurt om het echt in te voeren. Ze mogen vanaf 2019 geen R44 stoelen meer maken, maar wel verkopen. En dat terwijl ze al gestart zijn met invoeren van deze wet in 2013.
Ik vond het wel redelijk schokkend nieuws, maar vooral omdat de meeste ouders denken het goed te doen en daardoor ga ik aan mezelf twijfelen. Ik doe zo goed als altijd de jas uit, mijn ruim boven de 1,35 zijnde 9-jarige zit ook nog in een stoel en ik geef standaard een zitverhoger mee. Maar nu ga ik dus toch twijfelen of ik ze wel goed vast heb zitten. Deze week ga ik voor school 3 groep 6-ers meenemen naar een uitje. Daarbij heb ik nu wel besloten alleen mijn zoon (die voorin gaat) in een stoel te zetten. Het vastzetten van de kinderen is best een uitdaging (mini moet ook mee en onze achterbank kan precies 3 stoeltjes kwijt, maar dat is gewoon krap) en ik zie eigenlijk nooit meer klasgenootjes van hem in een stoel zitten. Dus voorin wil ik het wel per se ivm de airbag, maar achterin mogen ze gewoon in de riem naast mini in haar stoel.
Dat van die jas wist ik niet. En als ik het hier zo lees klinkt het oh zo logisch. Veiligheid gaat voor alles maar in de winter in een nog bevroren auto lijkt het me best koud zonder jas voor een ritje naar de supermarkt, mijn auto is echt nog niet warm als we daar aangskomen zijn.
Zetten jullie de airbag ook uit als het kind voor in de auto zit in een groep 1 stoel? Ik heb hem een tijdje zo in de auto gehad omdat hij anders in slaap viel dat kleine stukje vanaf de BSO naar huis. Je moet dus ook bij voorwaards vervoeren in een stoeltje de airbag uitzetten.
Maar ze zijn ook wel heel erg "streng" als het aankomt op wat goed is. Gedraaide bandjes vinden ze al fout. Nou, no way dat ik elke keer die bandjes weer helemaal goed ga zitten draaien met mn bevroren vingers. De rest doe ik volgens mij wel "goed". Jassen doen we altijd uit, maar eerlijk gezegd vooral omdat de kinderen het haten om een jas aan te hebben in de auto.
Klopt! Die zetten wij dan altijd uit. Maar ik verbaas me niet over deze cijfers als ik zie hoe het bij vriendjes en klasgenootjes gaat. Ik zie overal kinderen gewoon los in de gordel zitten.
Ik doe de jassen achterstevoren aan. Dus eerst jas uit en kind vastzetten, dan armen in de jas die ik achterstevoren aan geef doen. Hun capuchon zit dan onder hun kin zeg maar. Of een lekker dekentje mee en over ze heen leggen.
Mijn dochter is 14 kilo en zit ook in een groep 2 stoel. Ze was net 4 jaar toen ze hem in de auto kreeg. Daarvoor zat ze in een 0/1 combi en daar zat ze echt niet lekker meer in + gordels konden niet neer goed over de schouder. In onze situatie vond ik het veiliger om iets te licht naar de volgende stoel te gaan waarbij de gordel wel goed kan dan wachten en gordel niet goed. Leeftijd speelde ook mee. Als ze 2 jaar was was het een ander verhaal
Maar die kilo’s doen er eigenlijk helemaal niet toe. Veel belangrijker is de lengte. En dan specifiek waar het hoofd zit ten opzichte van bepaalde onderdelen van de stoel.
En gelijk. Hier is dat er ook altijd ingeramd. Ik moet wel zeggen dat ik verschil merk. Bij mijn oudste 2 was ik altijd de uitzondering bij feestjes die een autostoel meegaf, maar toen mijn jongste afgelopen jaar zijn feestje gaf had een meisje een stoelverhoger mee en 5 jongens een autostoel. Mijn oudste 2 mogen inmiddels zonder, maar de middelste zit bij ons in de auto nog wel op een verhoger (1.46 en 1.40).
Geen enkele mag volgend jaar nog gemaakt worden. Dan moet alles in productie R129/isize zijn lees ik op veiligheid.nl . ze mogen de voorraad nog wel verkopen, maar thats it. Vind het daarom ook vreemd dat maxi cosi bijvoorbeeld net een nieuwe stoel uit heeft gebracht, onder de R44 wetgeving...