Kinderen zijn pas veel later zindelijk tegenwoordig

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door fee90, 21 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik voel me niet aangesproken, maar ik vind jouw toon ook erg beschuldigend. En nee, ik ben ook niet Vlinders 'vriendinnetje' of zo. Dat kun je óók uit andere topics halen. :p

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Nee, ik wist het dat hij nog niet leerplichtig was hoor. Maar ik had het zo zwaar die periode, dat als hij maar 1 uurtje onder de pannen was op school, dit al verschil maakte voor mij. En daarbij was er idd veel druk vanuit de omgeving. Waar ik toen nog gevoelig voor was. Ik was een jonge moeder, erg onzeker, achteraf knaldepressief, ja dan probeer je dat te doen wat hoort. Achteraf had ik hem thuis moeten houden. Achteraf had ik meer hulp moeten krijgen, voor hem en voor mezelf. Maar ja, misschien was ik destijds ook te bleu om echt van me te laten horen. Het is nogal standaard in mijn leven dat ik niet serieus werd genomen door artsen. Ik noemde eerder de reuma, jarenlang werd mij gezegd dat dit enkel bi was en dat ik harder moest trainen. Toen ik na 5 jaar eindelijk een verwijzing kreeg naar de reumatoloog, was mijn hele bekken, ribben, borstkas en ruggengraat ontstoken. Als ik eerder aan mijn fantastische medicatie had kunnen beginnen, had ik kunnen slapen. Als ik had kunnen slapen, had ik niet zo'n giga slaapgebrek gehad. Dan was die periode ook niet zo vreselijk naar geweest. Pijn doet heel wat met een mens en dat icm een kindje dat anders is dan anders, dodelijk gewoon. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en heb ik uiteindelijk besloten mijn man en familie te houden :) Maar dat had echt anders af kunnen lopen.

Mijn advies aan moeders is dus: vertrouw op jezelf, laat je niet wegsturen!

3. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    In de omgeving zeker ook ja.

4. Vlinder84

Och misschien komt dat omdat jij al eerder zo je mond vol had over hokjes, labels en stempels. Terwijl jij je er nu zelf schuldig aan hebt gemaakt. En verdedigen? och wie weet, maar ik denk vooral dat ik met mijn verhaal, mijn eerlijkheid twee dingen kan doen: mensen aan het denken zetten die snel oordelen en mensen een hart onder de riem steken die net als ik een rotperiode hebben (gehad).

5. Vlinder84

Haha nou idd, het enige dat wij gemeen hebben is dat we Downton Abbey nerds zijn :cool:

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #26 amdaa, 21 dec 2015
    Laatst bewerkt: 21 dec 2015
    Ik denk eerlijk gezegd dat de kwaliteit van de hedendaagse luiers ook een boosdoener is.
    ergens ben ik van overtuigd dat kinderen uit zichzelf al veel eerder zindelijk waren geweest als ze met een dikke katoenen lap tussen hun benen moesten lopen [en ook niet de moderne katoenen luiers]. En waar je heupen na een plas een kilo zwaarder aanvoelen en de poep zo ongeveer langs je benen naar beneden druppelt
    Dan blijven er echt weinig 3jaren die 'er niks om geven', ben ik van overtuigd..

Overigens is de leeftijd waarbij het kind 'eraan toe is' vooral cultureel en demografisch bepaald, dat is toch tenminste een klein beetje apart, niet?

7. Vlinder84

Boks! ;)

8. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Mond vol;) ik heb de afgelopen jaren al veel meegemaakt omtrent autisme dus ja daar mag ik mijn mond vol van hebben.
    Maar volgens mij viel dat wel mee.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mja, deels wel... Maar mijn jongste gaf al vóór zijn 3e verjaardag aan, dat hij geplast had en dan zat er echt een miniplasje in. En dan wilde hij ook een schone luier. En daarnaast zijn er zat ouders, die hun kinderen in een onderbroekje laten rondlopen, juist om hen dat ongemak van een natte of volgepoepte broek te laten ervaren. Of bloot, zodat ze zich bewust worden van het plassen. Bij veel kinderen werkt dat, maar bij veel ook niet. In mijn ogen is het kind er dan gewoon nog niet klaar voor.

10. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    In België gaan kinderen inderdaad vanaf 2,5 jaar naar school en moet je kind zindelijk zijn. En eerlijk gezegd heb ik in mijn omgeving nog maar 1x meegemaakt dat een kind dit niet was op tijd.
    Heeft dit dan te maken dat al deze kinderen er sneller klaar voor waren?
    Misschien, maar ik denk dat, als er geen medische onderliggende oorzaken zijn, er ook veel afhangt van hoe je er als ouder instaat. En dan zeg ik niet dat je te weinig bezig bent met je kind als het nog niet zindelijk is. Ik bedoel meer dat als jij als ouder vind dat er niet te veel druk op mag staan, je dit ook doorgeeft.
    Hoe jij denkt over zindelijkheid neemt je kind automatisch mee.
    Wij hebben onze dochter niet gepusht. Maar ook niet blijven wachten totdat ze zelf zei dat ze geen luier meer wou.

11. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

#31 Niekepiek, 22 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 dec 2015
    Deels ligt het aan gemakkelijke(re) ouders, deels totaal niet, daarbij ligt het aan het kind. Het ene kind is het andere niet natuurlijk. De uitzonderingen zoals bij vlinder daargelaten want dat heeft een wat uitzonderlijk aspect wat je weinig zelf in de hand hebt.
    Ik ben zo'n makkelijke ouder denk ik. Hier worden ze in februari 3 jaar maar ze zijn nog niet zindelijk.
    Ik ben er al wel drie kwart jaar mee bezig maar ik leg er (nog) geen druk op daar heb ik gewoonweg nog geen zin in.
    Ik denk dat als ik ze de luier uit doe dat ze dan binnen een paar dagen zindelijk zijn, ik probeer het al wel eens maar dan komen er ongelukjes, dat vind ik niet erg maar het is allemaal best lastig als er twee stereo aan elkaar willen plassen of ongelukjes krijgen. Dan moet je er echt de tijd voor nemen en in een fijne periode zitten.
    Tot nu toe is deze periode er nog niet echt geweest.
    Ze krijgen van mij wel de kans om op de wc te gaan zitten of op het potje en ik vraag er regelmatig naar en zet ze er op, voorkeur gaat uit naar de wc, dit gaat ook best goed.
    Toevallig van het weekend luierbroekjes gekocht zodat het allemaal wat makkelijker gaat.
    Ik vraag ze regelmatig of ze de luier uit willen maar vaak verkiezen ze deze toch nog.
    Tot nu toe dus ongedwongen geweest maar ik merk wel dat ze er best aan toe zijn, denk ik, dus misschien binnenkort toch maar gewoon die luier uitlaten als de "ziek-zijnperiode" wat over is.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Een gouden tip, niet tegelijk potjestrainen maar 1 voor 1, scheelt veel gedoe 😝

13. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Dankje.
    Ja daar ben ik ook al wel een beetje achter, ben nu ook iets meer met de één dan met de ander bezig omdat ik merk dat het haar wat sneller afgaat en ze het wat minder spannend vindt.
    Nu is het wel zo dat als de één wilt plassen, de ander het ook wil en dan kun je niet weigeren, dat maakt het lastig.

14. Rosabelan

Rosabelan Lid

4 dec 2015
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons oudste dochter moest nog drie worden en was gelijk dag en nacht sindelijk.
    De middelste was 15 maanden toen ze al volledig sindelijk was overdag en met twee ook Snachts.
    Mijn jongste was net drie en is gelijk volledig sindelijk. Ik heb ze vanaf jongs af aan met grote regelmaat op het toilet gezet en ik heb ze nergens toe gedwongen en het ging vanzelf.

15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat klopt, klinkt bekend : )

Ik heb ook eerst de makkelijkere zover gekregen, bij mijn dochter was zo'n zingende pot de wondermiddel om te gaan plassen op het potje. De ander mocht wel meedoen, maar kreeg daarna de luier om.
    Bij degene waar we mee bezig waren ging de luier definitief uit. Na 3dagen was ze zindelijk en had haar zus voldoende motivatie om er snel achteraan te gaan ;)

16. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    hier sinds dat ie 2.5 is bezig met zindelijkheid
    hij is er niet bang voor en als ik hem vraag dan wil ie er ook wel op maar uit zichzelf zegt ie het gewoon niet
    nu laat ik het een beetje los
    als je dan zoekt op tips etc staan er zoveel verschillende

17. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.279
    2.037
    113
    Als leerkracht: ik herken het eerlijk gezegd niet, dat er meer niet-zindelijke kinderen op school komen? Maar dit zal ongewijfeld sterk verschillen per school. Wel heb ik kinderen in de klas gehad die ik op bepaalde tijden naar de wc moest sturen. Op zich vind ik dat geen probleem en ik deed altijd erg mijn best om iedereen op tijd te sturen, maar ik ben het ook wel eens vergeten helaas... Met als gevolg een natte broek... Een ongelukje hier en daar kan gebeuren en dat is ook helemaal niet erg, de kinderen in mijn klas kunnen zich over het algemeen zelf verschonen en dat is wel heel fijn, zodat ik mijn andere 28 kinderen niet alleen hoef te laten.

Als moeder: ik heb echt geen flauw idee hoe ik mijn zoon zindelijk zou kunnen maken? Ik heb een potje in de woonkamer staan en daar gaat hij af en toe gezellig op zitten hihi. Ik merk wel dat hij zijn luier af en toe uit wil (trekt er aan en zegt 'uit uit!'). Zou ik hier al wat mee kunnen? Hij is bijna 1,5. Tips van de experts?

18. megacarls

megacarls Niet meer actief

Hier was dochter iets na haar derde verjaardag zindelijk. We zijn er vanaf rond de 2 jaar mee bezig geweest maar dat wilde niet doorzetten,behalve af en toe een plasje op het potje, maar dat was er dan 1 per dag. Met 3 jaar was ze wel meteen dag en nacht zindelijk.
    Ondanks dat had ze met 4 jaar een terugval. Had ze een paar weken lang elke dag 1 of 2 ongelukjes. Kregen we ook te horen dat ze niet zindelijk was op school maar ze was een jaar lang zindelijk geweest en had nu een terugval. Na de vakantie's ging het altijd goed maar nadat er weer tijd was voor de volgende vakantie zag je het toenemen. Dat kun je toch ook niet helpen?

Zoontje is nu 2,5 en heeft tot nu altijd heel hard nee geroepen tegen zijn potje. Zodra ik hem erop zet springt hij er meteen weer af. Moet ik dat gaan dwingen dan? Met ducttape vastbinden? Natuurlijk wil ik hem met 4 jaar zindelijk hebben en gelukkig duurt dat nog 1,5 jaar.

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.304
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben wel verbaasd moet ik zeggen want ik zie juist vaak hier op het forum verhalen voorbij komen dat de ouders juist heel vroeg beginnen.
    Onze oudste was met 3 jaar en 3 maanden dag en nacht zindelijk.Had het toen al eerder geprobeerd maar was de hele dag in zijn broek aan het plassen dus werkte niet.
    De middelste met ruim 2 jaar en de jongste met net 3 jaar.
    Ik ben ook van mening dat je een kind niet zindelijk kunt maken maar een kind wordt zindelijk.
    Je kunt je kind wel een handje helpen maar als dat signaal vanuit de hersenen nog niet volledig werkt dan kun je oefenen tot je een ons weegt maar haalt uiteindelijk niets uit.
    Ik ken best wat kinderen die vroeg zindelijk waren maar het gros daarvan kreeg een grote terugslag rond de lft van 3 jaar.
    Hier hebben de oudste kinderen ook weleens een ongelukje gehad in de kleuterklas maar dat heeft niets met wel of niet zindelijk zijn.

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.304
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Gaat het artikel trouwens niet over Belgische scholen want daar gaan ze met 2,5 jaar al naar school.

Deel Deze Pagina