Vraagje: Wij gaan als het goed is van de zomer naar het Luxemburg en de kleine moet dus nog in geschreven worden in ons paspoort. Moet je daarvoor ook pasfoto's laten maken?
Hoi Sanka, In paspoort bijschrijven is niet zo slim, dit is namelijk nog maar tot begin 2011 ofzo geldig voor legitimatie. Daarnaast kost bijschrijven ergens in de 20 euro, terwijl een eigen id-kaart voor je kleintje maar 8,95 kost. Even navragen dus bij je gemeente! Fijne vakantie!
@ Sanka. Inderdaad heb je een pasfoto van je kleintje nodig, als je ze in je paspoort wilt laten zetten. Jesse staat er ook in bij mij. @ Marientje. Hoe bedoel je dat, geldig tot 2011? Wij gaan elk voorjaar (dus ook volgend jaar) naar Hongarije. Worden de regels veranderd ofzo?
ik moest vorig jaar mijn paspoort vernieuwen en leah is gelijk bij mij bijgeschreven. was wel een pasfoto voor nodig. en worden de regels verandert? dan moeten ze een eigen identiteitskaart hebben?
Bijschrijving kind in paspoort geldig tot 2012 (Novum) - Bijschrijvingen van kinderen in het paspoort blijven geldig tot juni 2012. Daarna moeten zij een eigen reisdocument hebben. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdag bekendgemaakt. De beperkte geldigheid van de bijschrijvingen is het gevolg van Europese regelgeving. Nu mogen kinderen tot 16 jaar worden bijgeschreven in het paspoort van hun ouders, wat een stuk goedkoper is dan het aanschaffen van een eigen paspoort of identiteitskaart voor kinderen. Het bijschrijven van een kind kost in Nederland maximaal 8,73 euro. Een nieuw paspoort kost maximaal 49,60 euro en voor een identiteitskaart moet tot 41,76 Bron: Nieuws.nl - Bijschrijving kind in paspoort geldig tot 2012
Waar je ook voor kiest, eigen document of bijschrijving, je kindje moet in ieder geval op de foto. En daar gelden dezelfde regels voor als bij volwassenen, dus ze moeten precies goed erop staan! Nu weet ik niet hoe oud jouw kindje is, maar neem er de tijd voor. Mijn dochter werd met 3 maanden bijgeschreven en ik ben 4x met haar bij de fotograaf geweest om een goede foto te krijgen. Dus niet wachten tot een weekje voor vertrek!
vorig jaar een nieuwe id kaart, maar mijn dochter mocht er toen al niet bijgeschreven worden, mocht wel een apparte aanvragen voor haar als we naar het buitenland gaan. idd zie een kleine uk maar goed op de foto te krijgen, lekker krom
Vorig jaar zijn we ook op vakantie geweest en heb dus maar meteen een paspoort aangevraagd. Scheelde qua geld niet veel met een id-kaart, en misschien gaan we in de toekomst wel ergens heen waar ze een paspoort moet hebben. En ik wist dat bijschrijven er over een tijdje afgaat. En als je je kindje toch in je paspoort bij wilt schrijven is het misschien verstandig om het bij papa en mama te doen. Mocht er op vakantie onverhoopt iets gebeuren dan moet jij als mama perse met je kindje reizen. Al zou dat niet zo snel gebeuren en kan je man ook wel vanuit Luxemburg met de kleine thuis komen. Pasfoto moet sowieso altijd. Hier was het niet zo'n probleem. Ze zijn minder streng dan bij volwassenen. Vind het trouwens ook een beetje vreemd dat de lengte ook op het paspoort moet. De komende jaren staat er hier '60 centimeter' op..??
Mijn vraag is hoe hou je een kindje van drie maanden recht op of stil?????????. Mogen die liggen en dan van boven af een foto gemaakt worden. Kan me er eerlijk gezegt niet zo veel bij voor stellen hoe het in ze werkt gaat haha. Een baby stil laten zitten, Lijkt me haast onmogelijk haha.?? Of heb ik het mis.
Idd worden de regels aangepast. Die foto vind ik ook erg krom. Zo'n id kaart is 5 (?) jaar geldig, nou op de foto is de kleine nog baby en dan is die foto dus na 2 maanden al niet meer goed hihihi en helemaal na 4 jaar ofzo. Domme mensen (die dit verzonnen hebben)hoor want hoe wil je dan door de douane komen met een baby pasfoto maar een peuter op je arm. Ben erg benieuwd hoe ze dat willen gaan doen. Ja ik ben ook al aan het verzinnen hoe ik mijn zoontje recht voor de camera kan krijgen en dan niet lachen en beide oortjes erop enz enz gaat leuk worden. Groetjes Kim
Ik zou ook gaan voor een eigen identiteitskaart of paspoort. Bijschrijven op een identiteitskaart kon sowieso niet, alleen op een paspoort. En eigenlijk moet je het doen in beide paspoorten dus dan ben je meer kwijt dan met een eigen kaart. Dochter heeft sinds vorig jaar haar eigen kaart en doet er dus mee tot ze 6,5 is. Dochter herken je echt nog wel in haar babyfoto`s. Je kind en beide ouders (of je moet toestemming hebben van de ander, is een formulier voor) moeten het aanvragen bij de gemeente en ook weer ophalen! Denk hier ook aan, anders mag je weer terug!
De kans is dus ook echt aanwezig dat je de douane niet door komt! Ja echt. Ik heb een jaar of 1,5 geleden op een luchthaven een echtpaar gezien met een kleine frummel die dus niet doormocht omdat de foto niet klopte! Engeland was dat. Wij hebben trouwens met 4 maanden een id-kaart laten maken van Eva en de foto ging eigenlijk erg soepel. Zij zat op een hoge stoel en ik een lage zodat ik haar vast kon houden zonder op de foto te komen. De fotografe pakte haar camera, Eva zag die en zette grote ogen op ("wat is dat mam!!!!") en klik Klaar was poppetje. Wat dan wel weer erg gek was, wij naar de gemeente (met z'n drie want iedereen moet gezien worden) en wil die doos achter de balie die kleine zien. Alsof ik een baby mee neem maar dan een foto van een andere baby. Ja zegt ze, het kan een ander ras zijn. Ja tuurlijk, ik heb een foto van een blanke baby maar een negertje in mn kar!!!
Wij hebben vorige week een idkaart aangevraagd, want dat leek ons handiger dan bijschrijven (omdat dat nog maar 2 jaar geldig is) en goedkoper dan een eigen paspoort. Id kaart koste 8,95, terwijl bijschrijven in ons paspoort 20 euro kost. Pasfoto ging heel gemakkelijk, maar dochterlief is ook al 9 maanden. En idd, we moesten met zn drieen naar het gemeentehuis, want ze moesten controleren of de foto wel overeenkwam met onze baby haha.
Onze zoon heeft toen hij 4 maanden was zijn eigen paspoort gekregen. Bijschrijven bij een paspoort moet weer bij beide ouders gebeuren anders kan het problemen geven, dus kost dubbel geld. Een I-d kaar is ook mogelijk, maar wij hebben gewoon gekozen voor een eigen paspoort. Wel stoer. Toen de foto gemaakt werd, hield ik hem met beide handen in zijn zij vast en daar zie je niets van. Die man vroeg eerst of hij niet zelfstandig kon zitten Na wat uitleg is het dus toch met vasthouden gelukt. Ben erg trots op zijn paspoort
Hier ook hetzelfde met een paspoort. Ze word bij mijn vriend bijgeschreven want mama heeft geen paspoort hahaha. Tja we gaan naar Italie dus we moeten wel. Tenminste moeten.....ik ben werkenlijk nog nooit gecontroleerd maar het risico loop je liever ook niet.
hier een eigen idkaart. wij wonen bij de grens en komen heel ergveel in duitsland.zowel papa al ik nemen hem geregeld mee. maar ook oma tja en als oma met hem oppad gaat wil ik hem toch wel een id geven
Moet je serieus met z'n drietjes naar het stadskantoor/gemeentehuis dan? Ze denken daar toch niet dat mijn man zo vlak voor zijn vakantie vrij kan nemen om een id-kaart voor zijn dochter aan te vragen/op te halen? :O Eens even informeren naar dat formulier dan maar..
Je je moet echt met z'n drieen, papa moet toestemming geven en andersom. Formulier is te downloaden via de site van je gemeente!
kleine kindjes mogen lachen . Er zijn voor kleine kinderen enkele uitzonderingen op de regels. Wij hebben toen ons kindje 4 maanden was ook een id bewijs laten maken. Fotograaf gaf al aan dat áls ze moeilijk deden omdat hij niet goed zou zijn, we gratis terug mochten komen. Maar alles was gewoon goed. En onze dochter was nét wakker toen de foto werd gemaakt, dus staat er lekker suf op