Dames, Mijn nichtje is 3,5 jaar en vertoont sinds de geboorte van mijn dochter zeer vervelend gedrag tegenover mijn dochter. Mijn dochter is inmiddels 2 jaar en nog slaat, schopt en mishandeld ze haar (blauwe plekken een tand door haar lip ga zo maar door). Nu heeft mijn moeder gevraagd aan de peuterspeelzaal waar mijn nichtje op zit of het daar ook gebeurt. Hun zeiden dat kinderen dat daar dagelijks bij elkaar doen. En het dus normaal gedrag is. Nu vraag ik me echt af of dit wel zo is?? Mijn dochter is bij oma op bezoek pakt bijvoorbeeld een poppetje van little people en zodra mijn nichtje dat ziet breekt ze mijn dochter haar handen bijna om het popje af te pakken. Mijn dochter heeft nog nooit terug geslagen of geschopt omdat zij simpelweg al op de grond ligt voordat ze het weet. Soms geeft ze haar ook een schop in het gezicht zomaar uit het niets... Mijn zus (haar moeder) kreeg haar na een one night stand en was ook nog helemaal niet klaar voor het moederschap. Mijn ouders nemen dus veel van de opvoeding op zich. Ook bemoeit mijn zus eigenlijk alleen met haar dochter wanneer ze er zin in heeft. Ook woont ze nog steeds thuis bij mijn ouders in met haar dochter terwijl ze inmiddels 26 jaar is. Zij straft haar ook niet echt voor dit agressieve gedrag. Mijn ouders af en toe maar vaak als ze naar de gang moet mag ze er zo weer uit omdat ze hysterisch gaat huilen. En dan word zij getroost. Ik ben het na 2 jaar spuugzat en kom liever niet meer bij mijn ouders. Om iedere keer te zien dat je kind word afgetuigd is echt niet leuk. Nu mijn vraag dit is toch geen normaal gedrag voor een meisje van bijna 4? Of ben ik nou gek.
Ik zou er zelf wat van zeggen tegen 't nichtje... Je hoeft je kind niet te laten meppen, ook niet door 'n 3,5 jarige. Mijn stiefzoontje en mijn dochter zijn exact even oud en hebben allebei een periode gehad dat ze continu elkaar pijn deden.. Bijten, krabben, slaan en ga zo maar door. Wij hebben 't ze gezellig zélf uit laten zoeken met z'n tweeën. Maar goed, die twee waren even oud en aan elkaar gewaagd.. Dat sommige kinderen dus een periode hebben waarbij ze een soort miniterroristjes zijn, absoluut.. Maar of dat ook normaal is als ze 3,5 jaar oud zijn weet ik om eerlijk te zijn niet meer... 't Lijkt mij, in de mate wat jij omschrijft, in elk geval van niet... Ik vind trouwens wel dat zulk gedrag van 'n 3,5-jarige niet getolereerd hoeft te worden op 'n kdv.
Als je zus zich toch niet veel met haar dochter bemoeit, dan zou ik haar wel aanpakken, als ik jou was. Alle kans dat het kind gewoon grenzen zoekt. Misschien steekt je zus er nog iets van op. Ik weet natuurlijk niet precies hoe de situatie ligt, maar misschien is het ook wel slim om het eens met je ouders te bespreken, net zoals je het nu hier voorlegt. Niet boos, niet kwetsend, maar gewoon omdat je graag een goede oplossing zoekt voor het probleem. Want als je nichtje zo tegen jouw kinderen doet, doet ze het waarschijnlijk ook tegen anderen. Omdat het een gebrek aan opvoeding is. Eigenlijk kan het kind er zelf niet eens wat aan doen, doordat haar geen grenzen worden geleerd. Veel succes ermee hoor!
Ik heb dit onderwerp natuurlijk al vaker besproken met mijn ouders. Met mijn zus valt niet te praten (die vind dat ik me niet moet bemoeien met de opvoeding van haar dochter). Ik heb zelf al meerdere malen op verschillende manieren mijn nichtje proberen te remmen in haar gedrag. Maar mijn zus en ouders vinden niet dat dit mijn taak is. Het frustrerende is dat zij er zelf ook niks mee doen. Als ze haar straffen voor dit gedrag, gaat ze heel hard krijsen en huilen en dan word ze weer getroost. Dus uiteindelijk is dit ook geen straf voor haar.... Het is om moedeloos van te worden. Het lijkt steeds als of ze alles willen goed praten, maar opvoeden gebeurt dus niet. Nu kwamen ze al aan met het verhaal dat het gedrag van mijn nichtje normaal is en dat al de kinderen op de peuterspeelzaal dit bij elkaar doen!
Daan zit om dit moment ook in zo'n fase alleen heeft meneertje pach dat de 2 dames van 1.5 jaar hem wel even terug pakken. Wij hebben hem erook voor gestraft we laten het ze nu al weken samen uitzoeken en als het nu 1x per dag voor komt is het veel terwijl het voorheen bijna ieder uur was
Ja het is wel normaal gedrag voor die leeftijd. maar... Je kunt het gewoon corrigeren en bestraffen . Raar dat het KDV het toelaat. Als mijn dochter iets van haar kleinere nichtje afpakt krijgt ze direct straf. Dat kan verbaal zijn ( uitleggen waarom het niet mag) of op de gang moeten voor 2 minuten.
Hier heb ik een stiefzoon van inmiddels 7 maar toen hij 3,5 jaar was was hij ook heel agressief.. bijten uit t niets enzo.. Mn man en zijn ex hadden hem een 'vrije' opvoeding gegeven en dat was te zien ook. Ik heb op een gegeven moment ingegrepen, mn man overgehaald om naar een opvoedkundige te gaan aangezien ik toen zwanger was van mn eerste en bang was voor wat ie tegen de kleine zou doen als die er was. Die gaf aan consequent te blijven en strikter.. mn man heeft er moeite mee gehad maar stond wel achter me gelukkig en nadat we dit de 3 weken van de zomervakantie hadden volgehouden was het een heel ander, veel relaxter kind! Als je een kind zn/dr gang laat gaan is t normaal dat een kind zo doet maar het is zeker te corrigeren!
ik ben niet meer zo happig op peuterspeelzalen precies om die reden mijn middelste zoon heeft toen van de ene op de andere dag ook dit irritante gedrag gekregen. na een jaar heb ik hem er weggehaald. ze vinden het daar blijkbaar heel gewoon maar ik niet. en nu zie ik die hele peuterspeelzaaltjes niet meer zitten eigenlijk. ik zit nog erg in dubio of de jongste erheen gaat.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn dochtertje ook weleens wat doet bij haar nichtje van 1.5 jaar ... ze duwt haar en pakt haar ook hardhandig speeltjes af maar en daar komt de grote maar , ik straf mijn dochter behoorlijk voor dit gedrag en het is nu een heel stuk minder of ze doet het stiekem tja en nog als ik het gevoel heb dat ze het gedaan heeft laat ik het haar weten ook ..... ik vind dat je dit gedrag niet zomaar toe moet laten en ik denk dat het ook wel op de peuterspeelzalen gebeurt aangezien mijn dochtertje er ook vaker over verteld maar ik zeg altijd dat het niet mag en ze het tegen de juffrouw moet vertellen als het gebeurd ... dus als je zus het niet doet kan jij het toch doen en je nichtje erop aanspreken maar goed ik vind in het gezicht schoppen niet echt normaal en geloof ook niet dat dit soort praktijken voorkomen op de psz , vind de dingen die jou nichtje doet wel heel ver gaan en daar mag ze zeker voor gestraft worden ...
Zelf heb ik zeven jaar op een peuterspeelzaal gewerkt, maar dit gedrag tolereerden wij zeker niet hoor! Dus denk alsjeblieft niet dat dit normaal is! En ik denk ook zeker niet dat het op elke psz zomaar gedoogd wordt! @ Aylin16 Als er niets meer te praten is met je ouders, noch met je zus, dan zou ik er gewoon niet meer zo vaak heen gaan. Misschien is het een 'eye opener' voor hen, om minstens twee of drie keer een oppas te zoeken voor je meisje, en er alleen heen te gaan. Ze zullen van vast wel vragen waar je dochtertje is, en dan kun jij zeggen, dat je haar eerlijk gezegd liever maar niet meer meeneemt nu ze zo gekoeioneerd wordt. Misschien valt het kwartje dan?
Meiden bedankt voor jullie reacties. Ik denk er idd net zoals jullie over. Kinderen pakken nou eenmaal dingen van elkaar af en slaan en schoppen elkaar wel eens. Maar ik ben zelf altijd alert op dit gedrag en grijp wel in. Als Aylin haar broertje een flinke mep zou uitdelen gaat ze direct naar de gang of er volgen andere consequenties. Helaas denken mijn ouders en zus er net iets anders over. Ik heb vandaag ook met mijn moeder gesproken en gezegd dat ik voorlopig niet meer met mijn kinderen bij hun over de vloer kom. Zolang het gedrag van nichtje niet veranderd wil ik mijn kids daar niet meer hebben. Mijn moeder zei ja maar we pakken haar wel aan. Toen zei ik schijnbaar helpt jullie aanpak niet want ze blijft het doen. En aanpakken vinden hun 2 minuten op de gang en dan gaat ze keihard krijsen en word ze getroost voor haar stoute gedrag! Kisaba ik kom idd al een tijdje niet meer bij hun met de kinderen. Ik zie wel dat mijn ouders het jammer vinden, maar ik laat niet constant mijn kind in elkaar schoppen. Voor mijn dochtertje is het ook erg verwarrend. Zei zoekt steeds toenadering en was gek op haar nichtje. Maar de laatste tijd wilt ze geen eens meer naar oma toe en gaat hard huilen, als ik haar maar even alleen laat met haar nichtje in de kamer (als het voor komt). Vroeger sliep ze er ook nog wel eens maar nu wilt ze dat ook niet meer...Ik mag me niet met de opvoeding van mijn nichtje bemoeien (vinden hun). Maar mijn kind laten mishandelen dat ben ik zat. Dus 1 oplossing er gewoon niet meer heen gaan.
Pfff , het is echt jammer dat je om deze reden niet meer naar je ouders kunt gaan alleen omdat je zusje haar kind niet aanpakt ... en ziet je zus zelf niet in dat het zo niet kan ? Iedere ouder wilt toch dat zijn of haar kind geen andere kinderen slaat of schopt , zou toch nog eens goed een gesprek met haar beginnen dat het zo niet kan ... en anders om de beurt naar opa en oma , dat als jij gaat zij maar een blokje omgaat of naar de stad gaat met haar dochtertje ...
Nou volgens mij is dat echt niet een normaal gedrag op een psz hoor. Hier wordt meteen goed ingegrepen als dit gebeurt op de psz. Ik vind het ook niet normaal dat haar moeder er iets aan doet hoor. Maw ze geven haar gewoon dr zin en dat lijkt me nou echt niet de juiste oplossing zeg. Ik snap heel erg goed dat jij al geen zin meer hebt om daarheen te gaan,zou ik ook hebben. Ik zou gewoon als dat nu weer gebeurt waar jij bij bent haar streng toespreken want dit gedrag is niet normaal.