Kinderfeestje 5 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Astrid1974, 6 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje wordt over een maandje 5 en zit in groep 0-1. Hij is de eerste in zijn klas die een feestje gaat doen (andere kindjes zijn jonger of hebben geen feestje gegeven).
    Omdat ik hier nog totaal geen ervaring mee heb een paar vragen:
    - hoeveel kindjes nodig ik uit? Ik dacht zelf 4 of 5.
    - moet hij een verlanglijstje hebben of juist niet? (Ik wil mensen niet op kosten jagen)
    - hoe lang zouden jullie het feestje laten duren en vooral: wat doe je qua activiteiten met de kids als het feestje bij je thuis is. Kortom wat zijn de gouden tips voor een geslaagd kinderfeestje thuis?

Alvast bedankt voor het meedenken!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Op die leeftijd...maximaal 2 uurtjes

Geen lijstje...

Duidelijke indeling maken...cadeautjes uitpakken...taart eten...korte spelletjes doen...

Wij hadden op een rij allemaal boksballen opgehangen...kinderen allemaal bokshandschoenen aan...en lekker boksen tegen de ballen...snoep happen...bal spelletjes en gewoon spelen met speelgoed wat in huis staat...

Wij hadden in totaal 8 kinderen...maar wij hebben al wat ervaring met kinderfeestjes. Onze dochter heeft er nu 4 gehad ( 5e ben ik nu aan het plannen) en de laatste 2 had ze 13 kinderen in totaal uitgenodigd. Een thuis feestje.

3. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier nog geen ervaring met kinderfeestje geven op school maar zou inderdaad kiezen voor maximaal 4 a 5 kindjes, maximaal 3 uurtjes (een normale speelmiddag hier), wel een lijstje en inderdaad behoorlijk gestructureerd iets thuis organiseren. Cadeautjes, taart, 3 spelletjes, en even naar de speeltuin om de hoek?

4. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier 5 kindjes van school en 2 uit de buurt, en 3 uurtjes, wij hadden een speurtocht gedaan en daarna lekker spelen.
    en kadotips had ijk lego of playmobile gezegd, geen echt lijstje

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik vond het pittig.. Die eerste 2 feestjes.
    Wel heel leuk maar een extra paar handen is wel heel prettig.

Hier eerste keer allemaal spelletjes gepland maar na 2 of 3 spelletjws wilden ze liefst even gewoon spelen. Dus een deel zat in de tuin en een deel boven. Heb ze lekker laten spelen en voor ze naar huis gingen ng even een spelletje.
    Feestje geslaagd :)

6. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Ik zou denk ik ook niet meer dan 3/4 kindjes erbij gaan. 3 uurtjes zijn zo voorbij denk ik en zeker lang genoeg. Wat je thuis zou kunnen doen weet ik niet.
    Spelletjes met kleine prijsjes?
    - snoepje happen (uit water)
    - koekhappen
    - aardappel parcour lopen (aardappel op een lepel en een estafette lopen?)
    - tekenen/kleuren/knutselen (zie Tuc haar knutselsite :))
    - zaklopen

Hier in de buurt is er een boerderij waar ze kinderfeestjes doen, klompjes verven, skelteren, de koeien voeren en kadootjes zoeken in de hooiberg. Die heb ik al in mijn hoofd voor als ze vijf wordt.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ik zou max. 5 kindjes uitnodigen. Hier ook geen lijstje, maar als iemand er naar vroeg een tip gegeven (hier 'knutselspullen'). Qua doedingen had ik mijn dochter gevraagd wat ze wilde (knutselen) en op basis daarvan een planning gemaakt. Geen hele strakke ivm het vrije spelen wat ze meestal willen, maar wel zodat ik wat achter de hand had als het anders liep. We hebben een fotospeurtocht van school naar huis gedaan, onderweg even in een speeltuintje gespeeld, thuis taart gegeten, daarna geknutseld en de rest van de tijd hebben ze lekker in de tuin gespeeld. Hadden ze dat laatste niet gedaan, dan had ik nog kralen om kettingen en armbandjes te rijgen en een pakketje om ringen te verven en ik had ook nog een film achter de hand.

8. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier hadden we 4 kindjes uitgenodigd, dat was een mooi aantal.
    Mijn ervaring was dat de kinderen vooral lekker wilden spelen.
    Hier begon ons feestje op woensdagmiddag vanuit school.
    -eerst cadeautjes uitgepakt.
    -daarna even spelen terwijl ik broodjes knakworst ging maken.
    - toen gingen we zelf snoepjes ((winegums) maken. Dit moest in de koelkast hard worden. Ondertussen gingen de kinderen een snoept versieren mer stickers.
    -daarna weer even spelen en toen iedereen naar huis gebracht.

9. PDaphne

PDaphne Actief lid

2 feb 2009
    193
    1
    0
    Hoi, ik heb toevallig afgelopen zaterdag het eerste feestje van mijn zoontje gehad, hij is ook 5 geworden. Hij had 6 kindjes uitgenodigd en samen met zijn zusje erbij waren er dus 8 kindjes. Dit was het schema:
    Half 2 begonnen met cakejes versieren en zingen
    Rond 2 uur cadeautjes verstoppen en daarna uitpakken
    Om half 3 kwam onze buurvrouw om de kindjes te schminken, dit was echt een groot succes! Terwijl 1 kindje werd geschminkt was de rest lekker aan het spelen.
    Half 4 speurtocht! Deze gad ik uiteraard van tevoren uitgezet, niet te lang met een schat aan het einde (medailles vd Hema, snoepjes en een pakje drinken)
    Toen hebben ze nog heel eventjes buiten gespeeld en was het alweer half 5 en werden ze opgehaald. Had uiteraard ook wat bier en wijn voor de ouders :)

Ik vond het erg leuk en ook heel relaxt gaan. Afwisseling binnen/buiten is wel echt een aanrader als het weer mee zit... En het scheelde dat het een leuk groepje kinderen was die niet heel hyper deden... Veel plezier vast!

10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Ik mag (moet:p ) ook voor het eerst een kinderfeestje organiseren, vind het maar lastig! Hij heeft er zelf nog geen gehad dus geen afkijkmateriaal ;)
    4/5 kindjes staat me wel aan. Heb gelukkig nog inspraak op wie hij wil ;) Vrijdag gelijk uit school mee, dus van 12 tot??? en word je tegenwoordig nog thuisgebracht of worden ze opgehaald? Thuisbrengen zorgt ervoor dat ik nog iemand moet regelen voor de 2 meiden. Krijgen ze nog zakje snoep mee naar huis zoals vroeger haha

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier varieert het of ze nog wat mee krijgen merk ik.
    Hier nooit een snoepzakje mee naar huis.. Maar meestal is er wel wat gefreubeld dat ze mee kunnen nemen.

2 jaar terug een tshirt laten kleuren en toen hadden ze met zn allen afgesproken die na het weekend aan te doen naar school.

En wij deden inderdaad na school.. Wel zo handig vonden wij.
    Maar ook weleens op een studiedag gedaan... Studiedag was wat laat aangekondigd... Dus niet het hele feestje verzet maar gevraagd of de kinderen iets eerder konden komen zodat ze bij ons konden lunchen zonder thuis te moeten wachten tot het feestje EINDELIJK zou beginnen ;)

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Eerste keer was hier na school, tweede keer in het weekend. Eerste keer kregen ze hun knutsel mee naar huis, tweede keer een klein cadeautje en wat lekkers (had liever ook een knutsel gehad, maar was een feestje buitenshuis zonder knutselen).

13. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Bedankt voor alle tips! Ik ga dus inderdaad een programma maken en in ieder geval iets knutselen. Zat te denken aan fotolijsten versieren (mijn zoontje zal denk ik 2 meisjes en 2 jongetjes uitnodigen als ik nu zo inschat met wie hij het meest speelt).

Mijn zoontje heeft ivm continurooster vrij op vrijdag. Ik zat te denken om het feestje vrijdagmiddag te doen (hij is de donderdag ervoor jarig). Is dus niet na school. Is dat onhandig voor ouders? Er is een ander meisje in de klas eerder die week jarig, dus die zal de woensdag misschien wel meteen na school wat vieren...

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb net het feestje van mijn dochters 5e verjaardag gehad, op woensdagmiddag, niet aansluitend aan school. Dit was omdat ze gingen koken. Dus daarom geen lunch maar wel avondeten erbij. Dit was ons schema:
    14.00 binnenlopen, even spelen, taart eten, cadeautjes geven.
    15.00 uur start kookactiviteit. Af en toe konden ze tussendoor ook even 10 minuutjes spelen.
    rond 17.00 uur klaar met koken en alles opeten. We hadden gepland om 17.30 uur klaar te zijn, uiteindelijk werd het 18.00 uur. Toen hebben we ze naar huis gebracht.
    We hadden geen lijstje. Ik dacht: als ze niets weten, dan vragen ze wel of er wensen zijn.
    Ik heb ook een snoepzakje meegeven, maar dat is omdat mijn dochter dat ook al 2x heeft gehad (van de 2 feestjes waar zij is geweest).
    Het was een groot succes en ook lekker ontspannen.

15. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Ja.....dochter wordt 5 en geeft zaterdag 19 maart een feestje.
    Als niemand afzegd zijn ze met zijn 8en.
    Wij vieren het van 1500 tot 18:30 kindjes blijven patatje eten dat wil dochter graag.
    Verder gaan we cupcakes versieren, spel twister misschien, maar als het droog is kunnen ze ook in de tuin op de trampoline of we gaan ff naar de overkant de speeltuin in.
    Vorig jaar ging dochter ook haar eigen gang en zat met de kindjes in haar kamer te spelen met de poppen en hebben ze getekend dus ga niet echt een schema bedenken.

16. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Ik vind het wel een fijn idee om al bedacht te hebben wat ze allemaal kunnen gaan doen.
    Vorige maand vierden we de verjaardag van mijn man en daar waren ook in totaal 5 kids bij. We lieten ze vrij spelen op de kamer van mijn zoontje en beneden. Ze hebben de halve tent afgebroken :$.... Ik was echt not amused: meerdere stuks speelgoed kapot, van spellen allerlei onderdelen kwijt zodat ze niet meer compleet zijn, bah....:x

Dus ik ga ze echt bezig houden zodat ze de kans niet krijgen iets te mollen ;)

Deel Deze Pagina