Hoe stop/bestraf ik dit??

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Damay77, Mar 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Dochterlief van net 5 haalt me de laatste weken echt het bloed onder mn nagels vandaan. echt, verschrikkelijk gedrag. vaak is het echt een schatje en gedraagt ze zich, maar de laatste tijd:$
    grote mond. " nee, dat doe ik niet, maak ik zelf uit, je bent stom, rotmama enz.".
    zusje pesten. even tijdens het voorlopen een mep geven. NET altijd datgene willen hebben wat zusje heeft. er liggen 2 dekens maar ze moet juist precies weer die deken hebben die zusje heeft. dus afpakken en weer gejank. zusje opstoken tot dingen. "Kijk zusje, een plas, springt er maar in". wat jongste dus doet, met dr goede schoene en oudste hoopt dan dat ik de jongste afstraf". continu wedstrijdjes. "ik ben als eerste bij de deur en jij niet, lekker puh". hup, jongste weer over de zeik.

en dingen doen die niet mag. dan zou je zeggen, ze is 5, dat is de leeftijd maar het is iets van de laatste tijd. dit soort rotzooi trappen deed ze nooit. ja, een enkel keertje. dingen waarvan ze weet dat ik dit niet wil hebben.
    voorbeelden:
    - de hele bank demonteren. alle zit en rugkussen eraf en op de grond en erop springen.
    - wc rollen helemaal afrollen en in de wc doen. leuk , al dat water wat omhoog komt. of, zoals van de week, 3 rollen afrollen en op de vloer gooien.
    - ze sneakt er tussenuit, even wat uit dr kamer pakken en vervolgens alles overhoop. (ja, echt in 5 minuten. mag ze dus ook opruimen).
    - mijn slaapkamer dingen overhoop halen. inlegkruisjes en maandverbandjes overal opplakken:D
    - nu voor de 3e keer deze week stiekum naar boven gegaan om in de douche de wasbak vol te laten lopen om met water te spelen. gevolg: ALLES nat. kastje onder wasbak doorweekt en hout begint al te wijken, alle handdoeken in het kastje nat. vorige week liep het water net niet de trap af.
    - s'avonds stiekum uit bed komen en de kat mee naar haar kamer nemen enz.
    - als ik haar ophaal bij iemand waar ze speelt dan niet luisteren. weg rennen als ik haar schoenen pak, grote mond enz.

ze weet dat dit alles niet mag, ze vind het niet leuk als ik boos ben maar ze "vind het leuk" om te doen. op school doet ze dit overigens niet want dan wordt de juffrouw boos;)
    ik laat haar de rotzooi zelf opruimen maar ook dat is een laaaaange strijd omdat ze weigert.
    ik word hier echt verschrikkelijk moe van en verdrietig. begin ernstig aan mezelf te twijfelen:(
    voor mn gevoel loop ik alleen maar boos te zijn. nu 3 van die akkefietjes achter elkaar gehad en ik heb echt lopen janken..

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Je eerste alinea herken ik wel bij mijn dochter, die is van zichzelf heel lief en meegaand maar kan soms echt een kreng zijn de laatste tijd, zeker na haar 5e verjaardag. Inderdaad dingen als 'ik ben lekker de snelste' en dan huilen als haar zusje een keer wint ;).

Maar de andere dingen die jij beschrijft herken ik totaal niet en vind ik ook wel van een andere orde, niet 'gewoon' ondeugend of kleuterstreken. Lastig! Is ze wel onder de indruk als jij boos reageert/ze het zelf moet opruimen of een andere straf krijgt?

3. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik zou zorgen dat ze gewoon niet naar boven kan voorlopig met een traphekje of een haakje op de woonkamer deur. Uitleggen dat dit is omdat je haar niet kan vertrouwen en dat als ze zich goed gedraagt/luistert ze weer vertrouwen terug kan winnen.
    Als ze zich misdraagt bij het naar huis gaan van een vriendinnetje, een week niet spelen. Uitleggen dat dit is omdat je geen zin hebt in gezeik.
    Troep zelf op laten ruimen. Doet ze dit niet, doe jij het, maar verdwijnt het ook een week lang naar de kelder. En weer uitleggen waarom je het doet.

Heel consequent zijn. Helpt hier ook tijdens de peuterpuberteit.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    De ene keer wel, de andere keer niet. Nu was ze wel onder de indruk omdat ik in janken uit barstte.:) (jongste halve nacht wakker en nu jengelig, hond die paar x alles onder gescheten had, oudste die aan het klieren was en badkamer overhoop had gehaald. was iets teveel voor vandaag...)
    maar goed, het maakte indruk en heb ook duidelijk gemaakt dat ik HEEL verdrietig word van haar gedrag. dat ik nu extra werk heb om alles te wassen.
    ze gaf zusje tot 2 maal toe een klap dus geen tv voor vandaag. die kwam aan.
    als ik haar op de gang zet dan pikt ze dat de ene keer wel en de andere keer niet. de ene keer blijft ze netjes zitten en is het daarna ook klaar en de volgende keer breekt ze de gang af. 20x naar binnen komen, tegen de deur trappen enz.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    voorkomen dat ze naar boven gaat zal niet lukken. traphekje beneden is hier niet mogelijk en daar gaat ze gewoon overheen. ze pakt een stoeltje of ze maakt hem open. dat houd haar echt niet tegen. daarnaast moet de deur hier altijd open staan ivm de katten. hun bak staat boven. met niet spelen straf ik haar niet. er zijn nu al 2 weken voorbij dat ze nergens gespeelt heeft omdat ze geen zin heeft. dat doet haar niks..
    speelgoed laat ik haar inderdaad zelf opruimen. zo niet dan komt de vuilniszak te voorschijn:D dan is het gekrijs en gaat ze opruimen. maar ook dat helpt niet altijd.

6. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Hihi bank demonteren doet ze ook en is geen probleem ik zeg dan "leuk!"
    Misschien kan je even kijken wat de minste schade is en dat ook "leuk" beginnen vinden? Zo te horen ze verveld zich gewoon. Geef haar 10 rollen maskingtape en laat haar hele huis beplakken en erna afruimen etc. Als voorbeeld maar dan ze kan zich uiten en "leuk" en is iets wat niet vellicht jou idee is maar is niet erg toch?
    Inlegkruisjes opplakken is ook goede😂

Ik ben hier dan wel vrij relaxt over dingen. Mag niet kapot, slaan, rootzooi zonder reden. Maar mag wel gewoon verven en kliederen op tafel in gewone kleren, op muur tekenen zelf (we hebben whitebord muur) en dan niet dat ik ga naast sta kijken dat ze geen stift op ergens anders gebruikt ik zeg vooraf "regels" en als ze wil "leuks" doen en war mag hier en nergens anders dan moet ze aan regels houden. Ik zou dus je dochter wat meer vrijheid geven in wat wel mag ipv wat niet mag

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm mja.. Boos worden is ook een optie.
    En de eerste de beste die hier uit verveling het hele huis vol tape plakt slaapt de rest van de week buiten ;)

Ik ben meer van het montessori-type geloof ik.
    Vrijheid binnen grenzen.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    oh maar ze verveeld zich niet hoor. ze zit druk te tekenen en gaat "even wat pakken" of "even naar de wc" en hoppa, de boel overhoop.

en het gaat me niet eens zozeer om die opgeplakte inlegkruisjes. eigenlijk moest ik daar stiekum wel een beetje om lachen:D Maar het gaat me er meer om dat ze aan spullen zit waar ze niet aan mag komen. In mijn slaapkamer, in mijn lades zitten wat verboden terrein is. bed afgehaald, spul van mn nachtkastje, lamp eraf enz. ze WEET dat badkamer en mijn kamer verboden terrein is en haat het als ik boos word maar toch doet ze het.

9. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Een fase? !
    Geen idee de mijne is nog geen 5 maar ik vroeg me juist dit wknd af wanneer ze een beetje rustiger worden en liever en minder snel janken en in een absurde driftbui uitbarsten... mijne net 3.
    Nou ik vrees dat ik nog heel wat voor mn kiezen krijg straks dan als ik jou zo lees. Ik zie dat de mijne ook wel doen.

Ze verveelt zich niet? Heeft ze echte moeilijke klusjes die alleen zij kan en mag doen? Puzzel van 100 stukjes/ bambino loco / rekensommetjes. Jou helpen met de was of de ddouchebak poetsen als ze dat zo interessant vindt.
    Miss snakt ze ook naar alleen tijd met jou. Ik vind mijn dochter soms ook erg pittig en we raakten in een neerwaartse spiraal. Heb twins extra dag kdv gebracht en ben met haar hele dag gaan zwemmen. Allerlei lekkers gehaald en echt haar dag ervan gemaakt. Ww hebben zo een lol gehad samen,hadden dit echt ff nodig om uit dat dalletje te komen.

Sterkte iig!

10. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    dat van krullie vind ik wel een goeie.
    misschien heeft ze aandacht alleen voor zichzelf even nodig.
    negatieve aandacht is ook aandacht.
    misschien een stickersysteem dat als het aantal stickers gehaald is dat ze wat gaat doen alleen met mama?
    bijv lekker met zn 2 buiten de deur ontbijten of een middagje zwemmen.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Aandachterytus noemen we dat hier..

Gewoon irritant doen zodat je aandacht krijgt. Als ze lief zit te kleuren ben je misschien toch meer met de jongste bezig, of het huishouden omdat het dan even kan. Maar misschien wil ze dan toch ook wel even een aai over haar bol en wat aandacht.
    Ik probeer in zo'n fase vooral aandacht te geven op de momenten dat ze leuk spelen.

En verder consequent zijn. Als je het wil laten opruimen, dan ook volhouden. Mijn oudste heb ik wel een keer een half uur werk mee gehad voordat hij tot inkeer kwam(op de gang), maar daarna was het ook klaar. Heeft hij opgeruimd, en ben ik gaan helpen toen hij bezig was. Daarna nog 2 keer geprobeerd, maar elke keer duurde korter en daarna niet meer. Dat ging dan om een bak knijpers die door de kamer gestrooid waren en een bak met duplo. Gewoon rommel maken om de rommel, niet om er mee te spelen..

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Ben ik met je eens. Hier kan veel, maar dit gedrag tolereer ik echt niet. Ik zou gewoon goed boos worden en daar hoeft wat mij betreft echt geen straf aan te hangen, maar ik vind het echt geen normaal gedrag.

13. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Klinkt als een grote schreeuw om aandacht inderdaad.

Ik zou lekker investeren in tijd samen met haar.
    Laat merken dat je haar ziet en dat ze belangrijk is.
    En verder rustig blijven, rustig blijven, rustig blijven.
    Als ze troep maakt, laten opruimen.
    Van te voren bepaalde verwachtingen uitspreken als ze iets gaat doen of ergens mee gaat spelen.

Mijn zoontje had dit ook een tijdje als hij ging spelen, dan ging ik hem ophalen en luisterde hij nergens naar.
    Ik heb echt duidelijke afspraken gemaakt.
    Zo van: jij wil vanmiddag graag met Pietje spelen, leuk en gezellig, ik vind het prima, maar dan maken we nu eerst een paar afspraken over het ophalen. Als ik je kom ophalen dan..... (vul zelf in).

14. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Klinkt ook alsof ze energie overheeft. Lekker tekenen krijgt dl ook energie van. Dan moet opeens de keukenrol van tafel en door het halve huis gerold en daar gaat ze dan op stampen. Of in de limonade dopen en tussen de wielen van de step proppen. Ik ben dan altijd net even met iets anders bezig inderdaad :) Beetje in de gaten houden is hier de oplossing.

15. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Je aandacht zou nu moeten liggen bij het positieve en alleen negatieve aandacht wanneer het niet anders kan zoals zusje slaan. Complimenten over kleine dingen of als het even goed gaat.
    Veel tijd besteden aan het samen dingen doen.apart met een van de meisjes en met zijn 3en.

Wat voor straf / waarschuwing je ook geeft als je maar doet wat je zegt.

Succes!

Share This Page