Wij hebben hier over een tijdje het eerste kinderfeestje! Ik was niet van plan gigantische bedragen uit te geven. Ik was dus wel benieuwd wat bij anderen echt een succes was met thuisfeestjes en kleuters. (5jr) Ik zie er eigenlijk nog best tegenop
Bij dochter was haar eerste thuis feestje een prinsessenfeestje: kinder high tea en wat dingen knutselen en schminken. Onze jongste geeft over 3 weken zijn eerste feestje (all boys) en die geeft een piratenfeestje. Heel simpel hoor, een houten zwaard versieren en als het droog is een foto speurtocht naar het strandje hier waar ze een kist met drinken en chips vinden. Met regen heb ik alternatieven voor binnen (sjoelen, haai happen) Ik heb piraat sjablonen dus maak voor allemaal een piratenshirt met rafels aan de onderkant en een afbeelding erop.
Hier was het piratenfeest (zoontje werd 5) een groot succes. Waar manlief het vooraf nog overdreven vond dat ik de planning voor die middag uitgeschreven had, was hij er op de middag zelf maar wat blij mee Mijn tips: - niet te veel kindjes (mijn zoontje mocht 5 kindjes uitnodigen) - niet te lang (het feestje hier duurde 3 uurtjes, zonder avondeten, al deed vrijwel iedereen in de klas dat wel) - maak evt gebruik van een thema dat aansluit bij de belevingswereld (piraten/ridders/dino’s/superhelden) - kies 1 of 2 grotere activiteiten (wij deden een schatkistje knutselen (houten kistje xenos/glitterstenen ed action) en speurtocht) en geef ze ook tijd om vrij te spelen. - wissel, indien mogelijk, af tussen activiteiten binnen en buiten. Bij ons mochten ze steeds tussen de activiteiten door in de tuin spelen, zo hadden we even de tijd om op te ruimen en zelf wat te drinken). - houdt korte/simpele spelletjes achter de hand of evt even film kijken (ik had het allemaal klaar staan, maar geen gebruik van gemaakt). Een feestje thuis hoeft echt niet duur te zijn en wat hebben ze bij ons genoten van de speurtocht. Veel succes met de voorbereidingen!
Ik werk mer thema-feestjes. De kinderen kiezen het thema en ik ga aan de slag. Zo hebben we een prinsessenfeestje gehad met verkleden, sminken, juwelenkistje knutselen, dat soort dingen. Een Paw-patrol feestje, met badges, hondenvoederbakken (action) voor koekhappen, pitzak gooien ik diezelfde bakken, ‘ezeltje prik’ met chase als hoofdpersoon. Ipv een staart moest de badge van chase op de juiste plek komen. Een dino-feestje. Ik had dino-staarten genaaid en heb daar van alles mee gedaan (tikkertje, estafette-loop), dino-maskers maken, stoffen tas met dino-print inkleuren met textiel-stiften. Mario-feestje: had met schilderstape een parcour op de vloer gemaakt, door de hele kamer en keuken. Was echt daverend succes! En weer ‘ezeltje prik’ met Mario waar dan z’n neus/snor op geprikt moest worden (geen punaise maar zo’n poster-plakker (kauwgummetje). Ik haal veel ideeen (ook voor de uitnodiging) van internet. Vind het zelf ook wel leuk om creatief bezig te zijn, dus ik bereid alles grondig voor.
Bij de spelletjes was spekhappen een succes. Waarbij ze voor elkaar het touwtje hoog moesten houden om de beurt. Kan je elkaar natuurlijk plagen, dus allemaal keihard aan het lachen. Wij hadden een Pietenfeestje, dus een grote Pietentekening gemaakt en op de deur geplakt en dan moesten ze geblinddoekt een veer plakken. Het grappigste vonden ze toen ik het deed en ik het expres boven aan de deur plakte. Cakeje versieren vonden ze ook leuk en lekker.
Op die leeftijd kan het nog wel. Hou het lekker simpel en actief. Niet teveel activiteiten bij jongens. En zorg dat ze ook naar buiten kunnen!! Dus buiten spelen of een speurtocht, speeltuin. Geen ingewikkelde knutseldingen. Over korte tijd kan het waarschijnlijk niet meer thuis (met jongens echt drama). Ik hou nu alles buiten de deur.
Op die leeftijd kan het nog wel. Hou het lekker simpel en actief. Niet teveel activiteiten bij jongens. En zorg dat ze ook naar buiten kunnen!! Dus buiten spelen of een speurtocht, speeltuin. Geen ingewikkelde knutseldingen. Over korte tijd kan het waarschijnlijk niet meer thuis (met jongens echt drama). Ik hou nu alles buiten de deur.
met het 5 worden van onze zoon hebben we thuis het feestje gevierd...allemaal jongens.... Toen hij 6 werd de hele bende meegenomen voor een feestje buitenshuis, heerlijk!!!!
Nou bij mijn zoontje die toen 5 werd was het de eerste en laatste keer. Dus succes haha Even kort gezegd: ik had een programma van 3 uur, dat is er in 3 kwartier doorheen gedraaid en toen zijn we naar een speeltuintje op de hoek gelopen waar ze de resterende tijd met zn allen heerlijk hebben gespeeld. Mijn tip is naar buiten dus!
Toen onze oudste 5 werd, had ik vooraf allerlei spelletjes bedacht. Voor elk spelletje had ik een plaatje gemaakt en geprint. Deze heb ik op de verwarming gehangen. Om beurten mocht 1 van de kinderen een spelletje kiezen. Tussendoor konden ze lekker spelen. Dat was prima. Ik had toen geloof ik koekhappen, spijkerpoepen, mummie maken (=kind inpakken in wc papier), voorlezen, ... Ik had nog veel meer maar de rest weet ik niet meer. Even voorlezen tussendoor was een groot succes trouwens. Rustmoment voor kinderen en ouders. De rest van het feestje was ongeveer zo vanaf begin tot eind: AAAAAAAAAAAAAAAAAAA -voorlezen- AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Vorig jaar toen mijn jongste dochter 7 werd hebben we het thuis gevierd, dat wilde ze graag. Er was 1 jongen. We hebben van alle kinderen een kartonnen letter gekocht bij de Xenos (eerste letter van hun naam uiteraard ) en die van tevoren geverfd, die konden ze versieren met stickers en glitters enzo. Daarna koekjes gebakken, had het deeg al klaar en ze konden meteen aan de slag met deegrollers en vormpjes, ze vonden het allemaal hartstikke leuk, ook de jongen . Daarna spelletjes gedaan en broodjes met knakworst gegeten. Ze hebben ook nog even zelf boven gespeeld. Was echt een geslaagd feestje! Duurde 2,5 uur, dat is lang zat. Maar ik vind het ook wel prettig om het ergens anders te vieren
Zo zag het feestje van mijn oudste er vorig jaar ook uit. Mijn *** wat was ik blij toen ze werden opgehaald.