Zijn er hier vrouwen die de diagnose ADD gehad hebben? Ik twijfel al een hele tijd om eens een afspraak met de huisarts (en psycholoog) te maken. Zo lang ik me kan herinneren ben ik een en al chaos. Ik kan niet structureren, heb duizenden ideeen, begin overal aan maar maak zelden iets af of doe de dingen op het allerlaatste moment. Sinds D. geboren is krijg ik steeds meer het idee dat het misschien niet normaal is, heb het gevoel dat ik mijn huishouden gewoon niet kan runnen. Ik heb bijvoorbeeld nauwelijks het overzicht om de afwas te doen (mijn vriend moet dan eerst alles "klaarzetten"), boodschappen doen is een drama (ik denk altijd "ik moet eerst een lijstje maken" maar dan ben ik alweer op zoek naar mijn telefoon en de sleutels en uiteindelijk sta ik dus zonder lijstje in de winkel en dan ben ik gerust anderhalf uur in de supermarkt omdat ik zoveel zie en niet kan bedenken wat ik nodig heb). Op de middelbare school zat ik altijd 3 dingen tegelijk te doen, lette niet op maar als ik examens had zat ik dagen alleen maar te studeren en zo heb ik mijn gymnasium probleemloos afgerond. Nu met mijn universiteitsstudie gaat het veel moeilijker, je kunt niet op het laatste moment alle boeken lezen voor een scriptie. Ik loop nu zo tegen die dingen aan maar heb het gevoel dat ik me ernstig aanstel, dat ik "gewoon" dom, lui, onhandig en vergeetachtig ben terwijl ik eigenlijk weet dat ik wel de intellectuele capaciteiten heb om bijvoorbeeld wel een studie af te maken. Door dat gevoel van mislukking in zowat alles (studie, administratie, huishouden, hobby's) heb ik ondertussen nergens zin meer in en ben ik alleen nog maar moe. Een paar weken geleden vertelde mijn moeder dat ze al een jaar of 6 geleden voor het eerst bij mij dacht aan ADD en nu, terugkijkend op de afgelopen jaren en mijn jeugd wordt dat vermoeden bij haar steeds sterker. Nu ik dit zo zit te typen en vanalles voel, denk en me herinner wordt het me duidelijk dat wat het ook is, ik toch maar een afspraak ga maken. Maar goed, hier vrouwen met ervaringen? Ik hoor het ook graag als dit gewoon een normaal vrouwenprobleem is of als ik me daadwerkelijk vreselijk aanstel
Ik heb in september vorig jaar de diagnose gekregen. Ik wist eerst niet wat het was tot dat ik iets las over add en het was net alsof ik een spiegel voor me kreeg. Je stelt je niet aan..wat je beschrijft klinkt idd als add..iedereen in mij. Omgeving dacht ook dat ik lui was etc maar sinds de diagnose weet ik wel beter
Zelf geen last van, maar ik werk als hulpverlener regelmatig met jongvolwassenen die deze diagnose hebben. Uit je verhaal zou ik iig denken dat het GEEN aanstellerij is en dat het zeer zeker niet gaat om een algemeen vrouwenprobleem. De diagnose ADD lijkt me bij jou wel een behoorlijk waarschijnlijke, dus ja: ik zou zeker onderzoek laten doen, zodat boven tafel kan komen of het idd om ADD gaat, of om een ander probleem. Succes!
Bedankt voor de reacties, ik ga me morgen inschrijven bij de nieuwe huisarts en een afspraak maken. @Melaniemv3: Wat is er veranderd voor je sinds je de diagnose hebt?
Mijn dochter heeft add, we weten de diagnose al vanaf dat ze 7 is en dat is voor ons wel een geluk. Nu weten we wat er is en kunnen we er gerichter mee omgaan. Wij hebben wel veel aan deze site. ADD / ADHD - Levente ADD Web - Overwegend onoplettend - Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
hmm veranderd is er niet echt iets...Heb wel een stukje duidelijkheid gekregen dat ik me bijvoorbeeld niet aanstel maar dat ik aan sommige dingen niks kan doen en dat het bij de add weg komt.