Korte tongriem en praten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Strandbal, 28 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Hallo dames

Mijn zoon heeft een korte tongriem. Als baby heeft de kraamzorg of cb daar nooit wat over gezegd dus bij ons is pas later het kwartje gevallen toen het begon op te vallen dat andere baby's de tong vaak uitstaken en onze zoon deed dat nooit. Toen ben ik er op gaan letten en zag ik dat zijn tong eruit zag als een soort hartje door dat tongriempje.
    Toen ben ik daarvoor naar de ha geweest om het eventueel te laten knippen. Die zei dat ze dat vrijwel niet doen, alleen als het kind er hinder aan ondervind.
    Nu is mijn zoon een late prater, maar nu begint hij steeds beter te praten en elke dag zegt hij weer iets nieuws, alleen hij kan veel woorden niet goed uitspreken.
    En ineens schoot het me vandaag te binnen, misschien is die tongriem wel de reden dat hij niet goed kan praten.
    ik ga er deze week even over bellen met het cb of de ha. Maar misschien zitten hier moeders die er ervaring mee hebben?

2. Valenti

Valenti Actief lid

11 feb 2013
    457
    15
    18
    Mijn oudste heeft ook een hartjes tong en dus een verkort tongriempje. Nooit iets van gemerkt toen hij baby was en vond dat hartvormige wel schattig. Mijn jongste heeft het ook en die hebben we wel laten knippen, due leek er wel last van te hebben. Mijn oudste kletst goed en ook vrij jong al en praat super netjes. Hier dus geen last gehad van de korte tong riem.

3. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Bij mijn dochter is het ook later ontdekt (wel op CB, ongeveer twee jaar geleden) maar zij lijkt er geen last van te hebben. Zij heeft ook een hartjes vorm. We zijn nu wel al weer twee jaar verder en nu merk ik dat het ook iets verbeterd is. Dat zei de arts in het ziekenhuis al dat het misschien door tandjes iets zou slijten waardoor het vliesje iets wegslijt en daarom het tongetje wat verder naar buiten kan. Hij wilde ook niet opereren op deze leeftijd omdat het dan best een ingreep is en 9 van de 10 keer er geen hinder van onder vinden. Mijn dochter spreekt wel duidelijk en heeft alleen moeite met de bekende zaken (zoals een R). De arts heeft aangegeven dat als ze met een jaar of 6/7 er echt nog hinder van heeft om dat pas wat te doen.

4. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Hier ook korte tongriem, weten vanaf beginndat s het heeft. Niks meegedaan, fv ging goed, eten gaat goed, praten leek erop niet goed te gaan, maar nu met 3 jr gaat het top!

5. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Mijn zoontje had het ook. Wij hebben het een paar weken na de geboorte al laten doorknippen omdat werd gezegd dat hij er later problemen door zou kunnen krijgen bij het praten (en zoenen ;)) Hij heeft er nauwelijks iets van gemerkt. Ik vond het erger dan hij :D

6. Ketjapmanis

Ketjapmanis Actief lid

11 nov 2015
    222
    113
    43
    Hier ook met twee weken al laten laseren, ivm bv en taalontwikkeling. Weet niet hoe het is op latere leeftijd. Hier vond ik het ook erger dan kind.
    Je zou logopediste om advies kunnen vragen?

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.275
    25.746
    113
    Vorige week vrijdag is het tongriempje van mijn zoontje (12 wkn) geknipt. Ingreep van niks als ze zo klein zijn, maar wel een vervelende ingreep als ze groter zijn.
    Kan belemmerend zijn voor de spraakontwikkeling en mondmotoriek (o.a. Zoenen op latere leeftijd).

Ik zou er toch serieus naar laten kijken, om problemen in de ontwikkeling voor te zijn. Ook kindjes die met een jaar of 3 'goed' praten kunnen later toch nog de ingreep nodig hebben. Een kind hoeft pas op bepaalde leeftijden, bepaalde klanken te kunnen maken en woorden te kennen, dus kan het zijn dat je pas op 6 of 7 jarige leeftijd echte problemen constateert of een gebrek aan spraakontwikkeling.

8. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Klopt, onze kno arts heeft ons ook geadviseerd om er bij 7 jaar weer opnieuw naar te laten kijken. Toen het bij mijn dochter ontdekt werd was zij al 1,5. Dan is het een zeer vervelende ingreep die eigenlijk onder narcose zou moeten (omdat ze dan echt niet gewillig hun mondje open doen om het te laten knippen). Dan is het beter om te wachten tot ze ouder zijn om het dan te doen. Kan best zijn dat het tegen die tijd zo gesleten is dat het helemaal verdwenen is (volgens onze kno arts gebeurt dit in 90% van de gevallen). De enige reden om het bij baby's te doen (waarbij het vlak naar de geboorte ontdekt wordt en behandeld wordt) om drink problemen te voorkomen waar je vaak gelijk last van kan hebben. Onze dochter heeft ondanks het te korte tongriempje altijd prima gedronken. Op dit moment spreekt te ook goed en kan ook lekker een ijsje eten (kon namelijk ook problematisch worden). Wij wachten het dus nog even een paar jaartjes af.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook laten doen toen Aiden 1 week oud was. Hij kon daardoor niet goed aan de borst drinken. Ook hartvormige tong. Ze kunnen er last mee krijgen met praten, maar dat hoeft niet.
    Ook kan tongzoenen later problemen geven.
    Wij hebben het laten doen toen hij erg jong was. Was in een paar seconden gepiept, hij merkte er nauwelijks iets van.

10. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bedankt voor jullie antwoorden. Wij zijn er ook pas na 1 jaar achter gekomen. Eerder viel het niet zo op want hij dronk gewoon de flessen.
    Dus toen ik daarvoor naar de ha ging was hij al 1 jaar geweest en daarom was het 'te laat' omdat het op die leeftijd een heftige ingreep schijnt te zijn, terwijl het bij jonge baby's niks voorstelt. Nu is mijn zoon 2,5 en lijkt er geen last van te hebben. Ik had er eerder ook nooit van gehoord en de kraamzorg, vk en cb hebben er ook nooit wat over gezegd toen mijn zoon nog klein was. Zoals ik al in de op zei, pas toen het mij opviel dat hij zijn tong nooit uitstak viel het kwartje.
    Ik ga morgen even contact opnemen met het cb en de ha om te kijken wat hun ervan zeggen.

11. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik ben vandaag bij de logopedist geweest. Wat haar opviel is dat hij zijn mond bijna niet beweegt met praten. Nu heb ik voor volgende week weer een afspraak. Dan gaat ze testen op zijn taalniveau om te kijken Of zijn spraak en begrip gelijk zijn of dst zijn begrip bv hoger is dan zijn spraak. En dan vandaar uit gaan we verder kijken wat er nodig is of dat hij misschien helemaal niks nodig heeft.
    Ik vind het alleen wel jammer dat mensen (incl mijn man) zo laconiek doen en zeggen ja hij is nog jong het komt vanzelf wel. Die en die waren ook laat met praten etc. Terwijl het in mijn ogen alleen maar fijn is dat iemand die er verstand van heeft even beoordeeld van hoe en wat al is het alleen maar voor mijn eigen geruststelling.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bij een vriendinnetje van de oudste zijn ze er pas met 8 jaar achtergekomen, jarenlang logopedie gehad, maar ze bleef maar 'slecht' praten. Ze zouden deze zomer haar tongriempje inknippen, maar volgens mij is het nog niet gebeurd. Ik vind het wel heel sneu (en heel slecht van de logo al die jaren) dat ze er zo laat achter zijn gekomen...

13. vischje22

vischje22 Lid

11 mei 2011
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bij mijn dochter ben ik er ook pas later achter gekomen, ze was al bijna 2, praatte meer en duidelijker dan de gemiddelde peuter.
    Ze verslikte zich heel vaak met drinken
    Doordat ze zo goed praatte wou de huisarts er niet aan dat het aan haar tongriem zou liggen, we moesten maar naar de logopedist, zij gaf inderdaad aan dat het aan de tongriem lag die was veel te kort.

Hierdoor was de huisarts nog niet overtuigt maar gaf toch een verwijzing naar de kno arts.

Net na haar tweede verjaardag is haar tongriepje "geknipt" , dit was een kleine ingreep onder narcose. Nog voor ik goed en wel in de wachtkamer zat kon ik al naar haar toe.

Na die tijd gelukkig bijna geen last meer gehad van verslikken (alleen als ze zelf te ongeduldig was).

14. helma85

helma85 Bekend lid

3 dec 2013
    683
    43
    28
    Hier ook zoon die korte tongriem heeft. Heeft er nooit last van gehad bij flessen, drinken en eten. Wel een beetje bij praten. Hij liep een paar maanden achter. We hebben 1,5 jaar logopedie gevolgd en zn spraak is nu weer normaal ter vergelijking met leeftijdsgenoten.
    Mn dochter daar in tegen heeft een lange tong! Best grappig om te zien.
    We hebben de tongriem niet laten knippen omdat hij er geen last van had in zn verdere ontwikkeling.

15. helma85

helma85 Bekend lid

3 dec 2013
    683
    43
    28
    ts: vind het goed van je dat je naar logo gegaan ben. Je zal over een paar weken/maanden merken dat je er baat bij heb!!!

Deel Deze Pagina