Begin zindelijkeheid, hoe verder??

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Ukkie1, Mar 6, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,823
    2,249
    113
    Dag allemaal!

Ik weet dat er al veel topics zijn maar kom er toch niet helemaal uit.

Mijn zoontje is in december 2 geworden. Al een poosje zit hij af en toe op t potje of de wcverkleiner, gewoon zomaar, vaak met z'n broek aan en zegt jaaa plas gedaan! Prima. Hij kijkt ook vaak als ik of op de wc zit, heel interessant.

Sinds een week wil hij bloot op de wc, potje vindt hij niet lekker zitten en ik vind de wc prima, paar keer geplast. Apetrots natuurlijk en wij ook. Vanmorgen gaf hij voor t eerst zelf aan te moeten plassen en indd, luier droog en grote plas op de wc.

Maar wat nu? Het hem zelf laten aangeven? Regelmatig op de wc zetten? Als ik nu vraag moet je plassen zegt hij nee, spelen!!

En hebben jullie iets van stickers oid gebruikt of gewoon gezegd dat t heel knap was en verder niet teveel aandacht aan besteed?
    Wanneer laat ik z'n luier af? Vorige week gedaan maar na 2 natte broeken in een uur leek me dat hij er nog niet aan toe was, hij had ook nauwelijks door dat alles nat was ;)

Oftewel, hoe nu verder??

2. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,780
    7,367
    113
    toch luier aflaten, 2 natte onderbroeken in een uur vind ik wel meevallen. Hier ging het bij de jongens zo dat ze 4 dagen de hele dag door natte onderbroeken hadden, en daarna ging het beter of was het opeens de hele dag droog.
    Dochter was eigenwijs, die wilde niet, tot 1 dag voor ze 3 werd, toen opeens wilde haar luier af en was meteen zindelijk. Die methode vond ik zelf fijner :D

Ukkie1 likes this.
  3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,823
    2,249
    113
    Hahaha ja dat vind ik ook beter klinken. Opzich vind ik die natte broek niet erg maar hij lijkt t eigenlijk nog niet door te hebben. T enige wat heel grappig was, was z'n natte loopauto. Maar hij leek niet echt door te hebben dat hij dat had gedaan en z'n broek net zo nat was hahaha.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier hebben we nog even gewacht tot ze echt regelmatig goed op de wc plaste, vervolgens gewoon onderbroek aan en doorzetten. Natte broek is gewoon een droge aan. Jongste was eigenlijk meteen de hele dag droog, afgezien van een paar ongelukjes de eerste week. Bij de oudste de eerste 2 dagen wel vaak de dweil moeten pakken, maar daarna niet meer.

Ukkie1 likes this.
  5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,915
    3,937
    113
    Ja luier aflaten. En zelf aan laten geven. Uiteindelijk is dat de bedoeling en zelf ga je ook niet om het uur op de wc zitten. Schijnt ook niet goed te zijn om het te forceren. Alleen gaan als je voelt dat je moet.
    Mijn zoontje is in de kerstvakantie zindelijk geworden. Op dag 1 had hij 3 natte broeken in een half uur en daarna was het ineens klaar! Als we vragen of hij moet plassen is het standaard nee... dus we laten hem. Alleen als hij al de hele ochtend niet geplast heeft en hij moet op bed, dan laten we hem wel plassen en dan moet hij ook.

Ukkie1 likes this.
  6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier was zoon al wel gewend aan de pot en poepte al maanden alleen op de wc/pot overdag.
    Maar ik heb hem eerst een week bloot laten lopen, geen ongelukjes gehad.
    Een week later onderbroek aan, daar wel 3 ongelukjes op een dag, maar op dag 2 nog maar 1 en daarna ging het over het algemeen goed.
    Die week daarna ook buitenshuis zonder luier. Gaat goed, behalve als het heel druk is en ik hem niet zelf af en toe op de wc zet.

Ik zou de luier uit doen nu, en regelmatig op de wc zetten. Stickers enzo lekker nog achterwege laten, een blij gezicht van jou is waarschijnlijk al meer dan genoeg om hem blij te maken.
    Probeer hem niet teveel uit het spel te halen, maar juist tussen de momenten door. Voor en na het eten. Voor en nadat je weggaat. En natuurlijk als je ziet dat hij moet. Hier grijpt hij vaak naar z’n kruis of staat stil. Meestal zegt hij dan nog nee als ik het vraag maar ik zet hem dan toch op de wc. Boekje erbij en hij plast toch.
    Benoem ook gewoon, we gaan even plassen en daarna mag ej weer verder spelen. Ik ben twee en ik zeg nee. Dus hij zegt toch wel nee. Ook al bedoelt hij misschien wel ja.

Ukkie1 likes this.
  7. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Wij hebben alles bij ons zoontje gelaten. Hem gevraagd of hij nog een luier aan wilde. Zei hij ja, dan kreeg hij er eentje om. Zei hij nee, dan probeerden we met alleen een onderbroek. Ging hier prima. Hij ging uit zichzelf meteen steeds op de wc of op het potje.

Ukkie1 likes this.
  8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Waarschijnlijk gaat het vanaf nu steeds beter en ik zou even kijken hoe het gaat, maar ik denk dat je binnenkort de luier wel uit kunt laten.
    Met plassen ook duidelijk maken dat hij daarna weer lekker verder mag spelen of dat jullie naar de speeltuin gaan als hij van tevoren nog even gaat plassen.
    Makkelijke broek aan, joggingbroekje ofzo wat snel uit kan en gewoon blijven oefenen. Kan natuurlijk nog een tijdje ongelukjes hebben, dat hoort erbij. Op het autostoeltje zou ik zo’n plasmatje leggen, anders kun je de hele bekleding wassen als het daar mis gaat.
    En opletten of hij wiebelt, naar zijn kruis grijpt enz., dan is het tijd voor de w.c.
    Ik gaf gewoon complimentjes, werkte prima en overal.

9. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,328
    10,294
    113
    Onze uk vond het potje ook niet interessant. De wc zonder verkleiner en met een krukje er voor.

Wij zijn begonnen met stickers, ik tekende een rijtje, in het begin 4 of 5 sterretjes/ auto of andere figuurtjes.
    Wanneer het rijtje vol was kreeg hij iets kleins een uitsteker voor de klei of stickers etc.
    Wanneer de kaart vol was gingen we wat leuks doen, picknicken binnen of buiten, tent bouwen, bakken etc

Ging het goed werden de rijtjes langer.

Uiteindelijk hebben we nog een periode gehad dat we niet verder kwamen en zijn we een paar maanden gestopt.
    Net na zijn 3de verjaardag nog een poging en 2 dagen heel veel natte broeken en toen was het klaar. Hij was ook gelijk dag en nacht zindelijk.

Ukkie1 likes this.
  10. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,823
    2,249
    113
    Hmm. Hij kan t hoor, maar na 2 dagen is de lol er blijkbaar vanaf. Twijfel nu of ik t gewoon weer moet laten en 2/3 keer per dag op de wc zetten, of toch iets van stickers ga proberen... Kleine boef!!

11. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    Wij zijn pas ook vol goede moed begonnen. Dochter ging goed op het potje en na een paar dagen wilde ze zelfs alleen nog maar op de wc. Ze kwam het meteen zeggen zodra ze plassen moest. Toen dat een paar dagen goed ging, ging het ook weer helemaal mis. Ze heeft de luier weer aan. Ik kan haar bijv nu op de wc zetten en een goede plas laten doen, ze komt na 10 minuten zo weer aan met een natte broek. Ze zegt het nu pas als het te laat is. Ik laat het nu even rusten en volgende maand probeer ik het weer.

12. nidi1

nidi1 Lid

Jul 10, 2014
    46
    0
    6
    Female
    #12 nidi1, Mar 10, 2018
    Last edited: Mar 10, 2018
    Mag ik even mee volgen hier?

Zoontje gaat al geruime tijd op het potje (van zijn 19 maanden) en doet hier ook elke keer plasje op. We zijn hier al erg vroeg mee gestart, hij was zo'n 16 maanden toen het potje in huis kwam te staan. In het begin ging hij met mij mee naar het toilet met zijn broekje aan, later ging zijn broekje uit en deden we het op vaste momentjes als hij ging slapen en weer wakker werd. Elke keer plaste hij in het potje.

Nu is hij heel goed in staat om in zijn blootje te gaan plassen wanneer hij iets voelt opkomen. Als hij in bad zit, zegt hij ook dat hij moet plassen en dan wil hij er even uit. Dat lukt dus ook erg goed, maar hij kan natuurlijk niet overal in zijn blote poep rondlopen. Maar nu komt het... als hij een broekje aan heeft, denkt hij dus dat hij een pampertje aan heeft en plast hij er toch nog in. Dus in de crèche geeft dit wel eens problemen, dan vergeet hij gewoon dat hij moet plassen. Nochtans gaat hij ook daar op het potje als het daar tijd voor is. Hoe los ik dit nu op?

Als hij gewoon een luierbroekje om heeft, kan die toch geruime tijd droog blijven, dus ik vind het moeilijk om nu te weten wat ik juist kan doen.

Merci voor de tips!

Share This Page