Uit het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker kwam ruim 4 maanden geleden een Pap3A2 uitslag. Na coloscopie bleek het om CIN3 te gaan. Vervolgens is er een lisexcisie uitgevoerd. De snijraden waren schoon, dus ik ging er vanuit dat alles goed was. In verband met mijn leeftijd en onze kinderwens, mocht ik al na 4 maanden een controle-uitstrijkje laten maken in plaats van na 6 maanden. Nu las ik net in mijn dossier dat de uitslag van het uitstrijkje Pap3B is. Dat had ik niet aan zien komen. Ik hoopte binnenkort een terugplaatsing te kunnen plannen. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe ging het verder bij jou?
Niet helemaal dezelfde ervaring maar wel een Lisexcisie gehad. Mij is verteld dat ze na een Lisexcisie helemaal niet kunnen zien of de snijranden schoon zijn, omdat het dicht gebrand is. Maar misschien heeft mijn gyn. het mis? Of heb ik het niet goed begrepen En pap3a2 ligt wel heel dicht bij pap3b. Althans, dat denk ik. Dus daarom misschien niet heel gek dat er nu 3b uit komt? Misschien is er iets heel kleins nodig dat de uitslag beinvloed? Misschien heb je nu iets van een infectie ofzo? En is het ook niet zo dat de afwijkende cellen na een lis vervangen worden door gezonde cellen, maar dat daar wel een tijdje over heen gaat. Langer dan 4 mnd misschien wel? Wel vervelend. Pap 3b wilde je natuurlijk niet horen. Wanneer afspraak bij de gyn?
Dank voor je reactie. Gynaecoloog gaf aan dat snijvlakken vrij waren. Zie ook foto uit mijn medisch dossier. Misschien is het inderdaad te snel. De gyn gaf destijds aan dat het mogelijk was dat er bijvoorbeeld nog een pap2 uit zou komen omdat de cellen nog in herstel zouden kunnen zijn. Ivm mijn leeftijd (en wens voor 2e kindje) toch afgesproken om al na 4 maanden te controleren ipv de gebruikelijke 6 maanden. Ik ga morgen bellen voor een afspraak, zag de uitslag vanavond in mijn dossier staan. Hoop dat ik snel terecht kan!