Wie bekend met bijtarmband of ketting?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Piep2016, 27 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ik vraag me af wanneer het verstandig is om dit aan te schaffen. Onze dochter van vijf bijt werkelijk op alles. De kraag van haar jas, de mouw, d'r rugzak, speelgoed en ga zo maar door. Ze at als baby al van die foamwaterspuit dingen op en ik heb het haar niet af kunnen leren. Nu ook blijven wij haar corrigeren maar het lijkt gewoon niks uit te halen. Vraag me af of zo'n bijtarmand of ketting haar zou kunnen helpen om in ieder geval de drang van het bijten op andere spullen te onderdrukken.

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Je weet het pas wanneer je het probeert, bij mijn zoon werken bijtobjecten tot op zekere hoogte (hij wil niets om zijn nek of arm, dus dat maakt het lastiger).

3. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Oké maar het geeft dus wel verschil dat hij andere spullen met rust laat? Ben benieuwd of je met zoiets het nou juist niet aanwakkerd om ergens op te bijten?

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Mijn zoon heeft autisme, maar volgens mij maakt dat het nietdirect anders, zo is zoals ik het zie: de bijtdrang is er nu eenmaal, vaak is dat een manier om spanning, onrust te uiten, sommige mensen/kinderen vinden het fijn om ergens mee te friemelen, sommige wiebelen met een voet, anderen kauwen. Ik denk niet dat dat iets is dat je extra aan kunt wakkeren. Waarschijnlijk kun je het wel onderdrukken, maar dan komt de onrust er niet uit, dus dat is niet direct wenselijk

Mijn zoon liet niet direct andere spullen met rust, maar als je hem een kauwstaafje gaf oid ging hij daar wel op kauwen ipv op de andere spullen. Als je kind wel een ketting om wil, werkt het natuurlijk veel beter.
    Mijn zoon kauwt momenteel niet veel, zijn onrust komt er op een andere manier uit, ik denk omdat hij aan het wisselen is dat hij niet kauwt.

5. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Bij onze dochter zit zover bekend geen autisme, adhd of wat dan ook. Het consultatiebureau heeft wel ooit adhd geopperd omdat ze zo druk is maar haar juffrouw ziet hier verder niks aparts in dan dat ze een lekker actieve kleuter is. Ze is dus wel vaak heel druk. Momenten dat ze aan het kauwen is zijn als ze staat te wachten om de klas uit te mogen of als ze rustig zit te spelen met d'r Barbies. Tegenwoordig laat ze de Barbies wel met rust maar alle spullen die erbij horen niet. Ze stopt dus echt een schoentje in d'r mond tijdens het spelen als ik dan kom weet ze ook dat dit niet hoort want dan pakt ze het snel uit de mond om het achter haar rug te stoppen aangezien ik gezegd heb dat alles waar ze op bijt de prullenbak in gaat. Ook tijdens het kleuren zijn de potloden en stiften niet veilig, mocht ze iets anders klein vinden wat in d'r mond past pakt ze dat. Ik dacht echt dat ze het wel zou afleren als ze ouder werd maar naar vijf jaar zijn er best veel spullen gesloopt :(

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik zou het niet op die manier bestraffen, maar idd een bijtketting voor haar aanschaffen. Gezien haar leeftijd zou ik haar erbij betrekken om hem uit te zoeken.
    Ook al weet ze dat het niet hoort, die behoefte is sterker. Overigens werkt bij haar de bijtketting waarschijnlijk heel goed, juist omdat ze er zich redelijk van bewust is dat ze het doet. Let bij de aanschaf op dat het een ketting met veiligheidssluiting is (zo een die losschiet als ze ergens achter zou blijven hangen).
    Waarschijnlijk leert ze het ooit nog wel af, maar misschien ook niet, hoeveel volwassenen ken je met zo'n tik? Ik denk stiekem best veel. Als ik een flesje drinken vast heb, pulk ik altijd het etiket los aan de randjes bijvoorbeeld.

7. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik zou inderdaad gewoon een kauwsieraad aanschaffen en dan uitleggwn dat ze daar op mag kauwen en nergens anders op. Je hebt ook nagelbijters en haarsabbelaars. Het is een manier van spanning reguleren denk ik.
    Kijk hier eens naar: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/hulpmiddelen/chewigem

8. Jessie25

Jessie25 Niet meer actief

Mijn dochter bijt overal op. Ze is 7 ondertussen en het is wel wat afgenomen. Met een jaar of vijf heb ik een kauwketting voor haar gekocht. Dat hielp we goed bij bv het tv kijken. Het lost het niet op maar daarmee had ze wel de mogelijkheid om lekker te kauwen. Zij heeft overigens verder geen diagnose.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ikheb verschillende armbanden en 2 kettingen liggen. 1 armband en ketting nog nieuw. Zoontje vind ze niks dus als je besteld trap niet in aanbiedingen haha. Probeer eerst of het wat is. Zoontje eet liever zijn shirts op. Letterlijk de gaten er in. Kost me a 3/4 shirt per week.
    Heb de druppel en een groene armband voor hele stevige bijters besteld bij chewigem

10. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113

Dit inderdaad! Je hebt hele leuke en ze helpen echt! Bij ons op school verschillende kinderen die het hebben en niet alleen kinderen met autisme of adhd hoor, ook kinderen die anders alle pennen en potloden kapot kauwen...

Zo'n ketting is minder opzichtig om op de kauwen dan een armband. Zeker voor een meisje. Met een armband moet je helemaal je hand naar je mond brengen en met een ketting stop je het uiteinde in je mond, kauw je lekker en maak je ondertussen je werk op school ;)

11. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Allemaal bedankt voor de reacties, ik ga er gewoon een kopen en dan hoop ik voor alle Barbies, poppen enz dat het helpt ;)

12. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Wij hebben ook een ketting voor onze dochter (wel een stuk jonger, ze is 3.5 jaar)! Ze vindt er alleen niks aan. En ze heeft een kikker, die wordt overal naar toe gesleept. We blijven haar leren dat ze alleen in haar kikker mag bijten. Het werkt hier best goed.
    wij hebben het besteld op:
    https://www.senso-care.nl

Deel Deze Pagina