New bee in het school gebeuren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Anan, 25 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113
    Mijn dochter gaat sinds een paar maanden naar school. Dat het anders gaat heb ik even aan moeten wennen Haha, maar sommige dingen vind ik raar. En ben benieuwd hoe dat bij jullie is..

Er is een stagiair gym die blijkbaar lessen moet laten filmen. De kleuters gymmen merendeels in hun ondergoed (die van mij niet). Ik vind het eigenlijk niet nodig dat kinderen in hun ondergoed door een stagiair gefilmd worden... gelijk of niet?

Deze week kreeg ze een briefje mee of we aan willen kruizen of ze extra begeleiding mogen starten bij problemen met taal/rekenen/gedrag/werkhouding. Ze zouden dan bellen als ze dit gingen starten. Bij taal en rekenen snap ik het nog. Maar bij gedrag vind ik dit bijzonder. Daar hoor je dan toch eerder in meegenomen te worden? Moet ik mijn verwachtingen maar bij gaan stellen de komende 8 jaar? ;)

2. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

3. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113
    Topic geplaatst terwijl ik nog Ah typen was Haha. Aangepast inmiddels

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Punt 1: zou ik echt geen probleem mee hebben.
    Punt 2: denk dat het altijd in overleg gaat. Vind de afspraak via een briefje vastleggen een beetje raar.

Mijn ervaring met bijna 1 jaar basisschool is ze vaak niet handig communiceren...

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier moeten we altijd verklaringen ondertekenen over bv filmen of andere gegevens die gebruikt worden door stagiaires (en ook bv of foto's op de website mogen etc). Als je dat niet wil, is het dus een kwestie van geen toestemming geven - en als jij dit niet wil, zou ik het gewoon melden. Het is je goed recht dit niet te willen, ongeacht wat andere ouders ervan vinden.

Over het andere punt zou ik opheldering vragen; misschien bedoelen ze snel schakelen bij bepaald gedrag? Dus geen grote gedragsproblemen, maar kleine dingen en snel oplossen en daarna de ouders inlichten?

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.915
    3.937
    113
    Wat betreft het filmen, ik begeleid veel studenten op school waaronder pabostudenten en die moeten voor de opleiding bepaalde competenties aantonen mbv filmmateriaal. Dus los van of jij dat nodig vindt, voor de stagiair is het nodig om de opleiding te kunnen voltooien. Daarbij weet ik dat dit filmmateriaal uitsluitend voor de opleiding bestemd is en ook vaak alleen bekeken door de student zelf en een docent. Daarbij ligt de focus op wat de student doet en niet zozeer op de groep kinderen.
    Maar als je er bezwaar tegen hebt kun je dat aangeven en dan moet daar rekening mee gehouden worden. Een school is verplicht dit expliciet te vragen.

Wat betreft de extra hulp vind ik dat wel bijzonder. Extra hulp moet altijd in overleg met de ouders worden gestart...of minimaal moeten ouders ervan op de hoogte worden gebracht. Dus bij voorbaat toestemming vragen is wel een beetje raar...

7. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Toen ik een docentenopleiding deed en stage moest lopen, mochten wij alleen onszelf filmen. Leerlingen niet, en anders van de achterkant.
    Ik hanteer deze regel nu ook voor mijn eigen stagiaires. Daarnaast moet er heel vertrouwelijk omgegaan worden met de beelden, zeker na invoering van de nieuwe privacy wet. Zo mogen de beelden niet meer via de mail verstuurd worden naar de docent, maar moet alles beveiligd gestuurd worden.

Ik denk dat ik het ook wel lastig zou vinden als mijn kind in ondergoed gefilmd zou worden.
    Ik zou dus vragen hoe er gefilmd wordt (van veraf, achterkant, stagiair in beeld, etc) en op basis daarvan aangeven of mijn kind wel/niet gefilmd mag worden.

8. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113
    Dank voor jullie reacties.

Ik lees hierboven ergens dat het nodig is voor de stagiair en dat snap ik en vind ik allemaal prima maar niet een kind in ondergoed. Ik vind dat gewoon echt raar. Of school moet gaan invoeren dat ook de kleutertjes verplicht gymkleren moeten dragen.

Ik heb zelf ooit pabo gedaan en toen werden de filmpjes nog op cd gebrand, die ligt nog steeds ergens op zolder, dus wat gebeurt er met een filmpje van mijn kind in ondergoed... t zal vast onschuldig Zijn maar in mijn huidige beroep hoor ik helaas teveel situaties waarin dit dus niet Zo onschuldig is, misschien dat ik er daarom wat meer boven op Zit dan gezond voor me is ;)

Evanesco vindt dit leuk.
  9. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Ik snap je heel goed. Heb er hier op school voor gevochten dat mijn kind absoluut niet in ondergoed gymt.
    Laat staan dat iemand het filmt.

Ik zou hier ook zeker wat van zeggen en zorgen dat het niet meer gebeurt.

Wat betreft je 2de punt, vreemd is het wel. Morgen even met de juf bespreken zou ik zeggen.

Welkom in de wereld van de slechte communicatie en niet altijd even logische regels :thumup:

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Zal misschien aan mij liggen, maar wat is het probleem met een kleuter in een hemd en onderbroek? Daar is toch niks aan te zien.

11. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Hier op de basisschool moeten medewerksters ook expliciet toestemming vragen van de ouders of hun kinderen gefilmd mogen worden en wie de opnames dan mogen zien, de toestemming mag ook op elk moment weer ingetrokken worden. Als dit niet is gebeurt maar alleen medegedeeld is zou ik er zeker achteraan gaan als je dit niet wilt.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zo gymmen met de juf vind ik ook geen probleem, maar het filmen is voor mij ook een grens over. Laat ze zo'n lesje met stagiair dan gewoon gekleed doen.

tuc en Evanesco vinden dit leuk.
  13. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113

Ja dit dus eigenlijk. Mijn kind heeft trouwens wel gymklesing op school liggen, maar geeft zelf aan dat ze dat niet aan doet. Nu is ze ook mega traag met aankleden dus dat snap ik wel ;)

14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.874
    5.160
    113
    Home
    ze mogen je kind niet zomaar filmen daar moet je als ouders toestemming voor geven dus dit even navragen
    hier gymmen ze overigens gewoon in hun gymkleding ( korte broek en shirt )

Deel Deze Pagina