Kinderfeestje op locatie, niet halal

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mari83, 3 mei 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mari83

    mari83 Actief lid

    1 mrt 2012
    149
    30
    28
    Mijn dochter heeft een meisje uitgenodigd voor haar feestje. We gaan naar een locatie waar de kinderen patat en een snack zullen krijgen. De moeder van dit meisje vraagt of ze halal eten hebben, maar dat hebben ze niet. Ze hebben wel een vegetarische snack, maar ze bakken niet in apart frituurvet. Hoe zouden jullie dit oplossen?
    Zelf iets anders van huis meenemen voor dit meisje of de moeder vragen naar een alternatief? Hebben jullie dit wel eens bij de hand gehad?
     
  2. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.251
    773
    113
    home sweet home
    Hoi
    Onze dochter mag geen toegevoegde melk en suiker. Ik vroeg het zelf altijd na qua eten en drinken en stemde anders altijd af wat ik mee gaf. Dus is zou het echt helemaal prima vinden als je vraagt wat jij mee zou kunnen nemen voor haar of vragen of ze iets mee wil geven.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.934
    7.043
    113
    Vrouw
    Brabant
    Meestal bakken ze friet apart van de snacks, ik zou dan voor haar alleen friet doen en evt vragen of de moeder iets mee wil geven, maar friet zonder snack kan ook.
     
  4. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.911
    3.716
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou met de moeder overleggen en aanbieden zelf een alternatief mee te nemen, maar de moeder wel de ruimte geven om zelf wat mee te geven, mocht ze dat liever hebben.

    En ook even met de locatie overleggen wat je van plan bent, zodat ze niet ter plekke moeilijk gaan doen.
     
  5. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.709
    6.409
    113
    Ik zou vragen of moeder een alternatief iets weet wat je kan halen en meenemen, er is vast wel iets
    Jongste heeft een vriendin die halal en glutenvrij eet, heb haar moeder gevraagd wat ik kon halen, zij heeft toen zelf een snack meegegeven (maar wij aten hier thuis patat, dan is er wat meer keuze).
     
  6. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.669
    1.868
    113
    Vrouw
    Even overleggen met de moeder wat zij wil.
     
  7. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    9.009
    7.439
    113
    Vrouw
    Ik zou even overleggen met haar moeder. Friet wordt meestal apart gebakken (kun je evt navragen voor de zekerheid) dus dat zou ze wel kunnen eten. Misschien geeft haar moeder zelf nog iets mee of weet ze iets wat jij mee kunt nemen.
     
  8. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.421
    369
    83
    Zuid-Holland
    Hebben wij dit jaar ook aan de hand gehad en patat werd apart gebakken, dus kind kreeg gewoon alleen patat.
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.599
    8.452
    113
    Patat wordt inderdaad vaak apart gebakken, waardoor dan alleen patat sowieso kan. Verder ook wat de rest zeg: overleg even met de moeder. Ik kan me bv. voorstellen dat je halal knakworsten meeneemt in een thermosfles (zodat ze warm zijn ;)).
     
  10. mari83

    mari83 Actief lid

    1 mrt 2012
    149
    30
    28
    Ok, ik vraag even na of ze de patat inderdaad apart bakken en vraag dan aan de moeder of ik er nog zelf een halal snack bij zal regelen, goed idee van de knakworst in thermosfles.
     
  11. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.709
    7.778
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad!
     
  12. Treezebees

    Treezebees Actief lid

    4 mrt 2023
    193
    279
    63
    Vrouw
    Een kleine tip. Vraag ook na of de friet in olie of frituurvet gebakken wordt. Indien vet kan dit van dierlijk materiaal komen en dan zijn de frieten ook niet halal
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.465
    4.025
    113
    noord holland
    Mijn jongste had vroeger ook een vriendinnetje die Halal at. Friet mocht ze gewoon, moeder heeft nog nooit gevraagd naar de vorm van frituren. Moeder gaf aan dat ze dan gewoon zonder snack at, alleen de frietjes. Een ander jaar hadden we een broodje knak en toen gaf moeder halal knaks mee. Een jaar later heb ik die zelf gekocht bij de islamitische winkel en haar een foto gestuurd of ze die mocht, wat zo was. En volgens mij hebben we ook ooit iets van een broodje hamburger gedaan en toen had ik een doos halal diepvrieshamburgers bij die islamitische winkel gehaald en at iedereen die.
    Dat meisje had ook wat intolleranties/allergieën dus sowieso overlegde ik altijd even met moeder. Soms gaf ze wat mee, soms kochten we het zelf.
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.623
    4.697
    113
    Bij kinderen met dieeten, allergieën of religieuze/alternatieve voedselvoorkeuren ga ik ervan uit dat de ouders dit regelen. Die geven het kind dan zelf wat mee. En kinderen weten zelf ook wel wat ze wel of niet mogen eten. Kind in de klas van kind vraagt om een tosti met vegetarische kaas ipv patat. Of vegetarische snack (die hebben ze tegenwoordig bijna overal wel). En lang niet ieder kind wil een gefrituurde snack dus ze zijn geen uitzondering als ze niets nemen.
     
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.054
    14.321
    113
    Bij menig indoorspeeltuin gaan de friet en de snacks in hetzelfde vet. Ze hebben dan bijv wel halal snacks maar niet de optie dit halal te bereiden. Even de locatie bellen en je weet genoeg en dubbelchecken met de moeder.

    Ging voor mij ook een wereld open toen G een moslim klasgenootje meevroeg op dr verjaardag.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.599
    8.452
    113
    Mijn ervaring is juist dat er steeds meer apart gebakken wordt. Bij ons nodig ivm glutenvrij eten, paneermeel van snacks op de patat is dan niet wenselijk. ;)
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.632
    113
    Ik at vroeger gewoon alleen de friet, ivm dat wij vegetarisch aten en er nagenoeg geen vegetarische opties waren in de jaren 90 (kaassoufflé vaak wel maar dat is strikt genomen niet vegetarisch én 9 van de 10x zat daar ook ham in). Eerlijk gezegd heb ik nooit gehoord dat er in (dierlijk) vet gebakken wordt, ook vroeger in mijn vegetarische periode niet. Maar wellicht toch een idee om dat even na te vragen.
     
  18. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.333
    26.053
    113
    Dat patat en een frikandel in dezelfde olie wordt gefrituurd maakt in de Islam niet uit geloof ik. Tenzij varkensvlees misschien? Of mag het helemaal niet of jij weet , @citroenrasp ?

    De olie moet dan sowieso wel plantaardig zijn, maar ik ken eigenlijk geen snackbar dat dierlijk vet gebruikt.
     
  19. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.042
    12.476
    113
    Vrouw
    Frikandel is grotendeels varkensvlees
     
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.632
    113
    Daar verschillen de meningen nogal over, en is vaak wel wetsschool-afhankelijk. Ik weet wel dat ik er niet zo'n probleem mee heb, maar er zijn weer anderen die dat absoluut niet zouden doen. Net als met gelatine, miniscule percentages alcohol ergens in, stremsel enz.
     
    KleineLai vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina