Mijn middelste heeft een dure hobby: zeilen. Ze doet dit niet wekelijks, maar ze gaat een paar keer per jaar een week. Dit jaar waren dat er 3. Volgend jaar wil ze ook de voorjaarsvakantie erbij en het liefst nog vaker. Totaal kostenplaatje: 1200 euro voor 4 weken. Onze andere twee kinderen hebben dit niet. Zij zijn blij met hun scouting, wat nog niet eens 150 euro per jaar kost. Middelste zit zelf overigens ook op scouting (en vorig jaar daarnaast ook nog op een zwemclub en muziekles). Nu gaat het me niet direct om de kosten (of misschien toch een beetje), maar het voelt behoorlijk scheef. En eerlijk, de middelste kan dit doen, juist omdat de anderen dit niet doen. 3600 euro per jaar (in geval van 3 kinderen) zouden we niet doen. Hoe doen jullie dat? Zouden jullie ook moeite hebben met zo’n verschil?
Ja, ik zou daar moeite mee hebben. Maar dan vooral omdat het gewoon heel veel geld is. Eerlijk, ze zouden er niet eens aan mogen beginnen. Die 3.600 euro kunnen we ook van op vakantie en andere leuke dingen doen. Maar goed, dat was niet je vraag. Hier hebben we ook verschillen, de 1 zit bijvoorbeeld wel op sport, de ander niet. De muziekles van de ander kost dan weer meer dan van de een. Maar dat zijn behapbare verschillen, als de ander het ook wil, dan kan dat ook. Want wat als 1 van je andere kinderen het ineens ook leuk lijkt? Of dat 1 van de andere kinderen een sport wil gaan beoefenen die ook veel geld kost. Je zegt zelf dat het kan, omdat de andere 2 een goedkope activiteit beoefenen. Dat zou ik dus niet doen. Edit: zie nu dat het 3.600 euro zou zijn als alle 3 kinderen het zouden doen. Maar dan nog vind ik 1.200 euro belachelijk veel voor de sport van 1 kind als je het eigenlijk niet kunt bekostigen als de andere 2 het ook zouden doen. Hm, eigenlijk vind ik het in feite dus ook niet eerlijk naar de andere 2 toe. Met de andere 2 extra leuke dingen doen zoals hier ook wordt genoemd zou ik niet doen.
Ik zou dan denk ik iets leuks gaan doen wat ook geld kost in de weken dat de middelste aan het zeilen is. Een dagje naar een pretpark ofzo. En dan ook gewoon aan je kinderen uitleggen dat jullie dat gaan doen omdat de middelste aan het zeilen is. En als de middelste dan baalt dat zij niet mee kan, ook gewoon uitleggen dat ze het niet allemaal kan hebben.
Dat doen we ook hoor. Het is niet dat zij die weken uit hun neus peuteren. Maar in verhouding is het niet natuurlijk. De andere twee hoor ik er niet over en als zij ook dure hobby’s zouden krijgen dan zal de middelste wat moeten minderen, zodat de anderen ook aan hun trekken komen. ‘Het onrecht’ zit dus puur in míjn hoofd en niet in die van hun.
Ik zou ook moeite hebben met zo'n verschil en het om die reden ook niet goed vinden.. wij proberen de kinderen altijd gelijke kansen te geven. Je geeft zelf al aan dat de kinderen dit niet alle 3 zouden kunnen doen. Dat zegt volgens mij al genoeg. Want als de anderen ook om iets duurs zouden vragen dan zou dat dus voor hen niet kunnen.. Wat wij dan zouden doen is dat als ze groter zijn en een dure hobby hebben dat ze die (deels) zelf mogen bekostigen. Maar je dochter is nog maar 7 zie ik? Gaat ze dan zonder jullie een week weg? Dat zou ik sowieso al niet goed vinden...
Dit dus, denk dat de kinderen niet echt een idee hebben van de kosten. Mocht het wel een probleem worden dan kun je dan wel verder kijken. Ik vind het ook veel geld en zou op die 4e keer op zeilkamp eventueel gewoon “nee” zeggen.
Ik zou er zelf wel een beetje moeite mee hebben denk ik. Maar als de anderen het echt geen probleem vinden, weet ik ook niet of je er zelf een probleem van moet maken. Ik zou het wel enigszins proberen te beperken en aangeven als ze nog vaker wil, ze hier zelf voor mag gaan sparen. Oh ik zie nu dat ze nog maar 7 is? Ik dacht dat je daar veel ouder voor moest zijn Zijn het zeilvakanties dan? Bij ons is het nu nog niet aan de orde maar mijn idee erbij nu is dat beide kinderen na het halen van hun zwemdiploma op 1 sport en 1 ander soort hobby zoals muziekles/tekenles o.i.d. mogen. Zolang we een dure hobby/sport kunnen betalen is het prima maar dan zou ik ze wel allebei hetzelfde willen kunnen bieden.
Ik kan me wel voorstellen dat dit scheef voelt en niet eerlijk naar de andere kinderen toe maar zoals je het zelf hierboven omschrijft zou ik het niet als "probleem" zien. Wellicht veranderd er nog eens wat de aankomende jaren en heeft bijvoorbeeld de oudste of jongste ineens meer kosten voor sport/hobby etc.
Ik ben ook zeker voor gelijke kansen, dus als mijn oudste ambitie zou krijgen voor bv paardrijden, dan zal de middelste teruggefloten worden en zullen we het budget gelijkmatiger gaan verdelen. Dat is nu dus niet het geval. Het is idd een zeilkamp, maar daar slapen vind ik haar te jong voor. Ze zeilt dus van 8:30 tot 17:00 en halen haar daarna op. Uitgezonderd de bonte avond. Dan wordt het rond 21:00.
Nee, zou het niet op deze manier in de weegschaal leggen en zo ook niet aan je kinderen uitleggen. Misschien kiezen zij later weer een duurdere opleiding o.i.d. Het is wel oneerlijk als ze het alledrie willen, en je het dus om financiële redenen niet kan geven.. Maar als zij de scouting heel erg leuk vinden, dan is dat toch evenveel waard.
Zolang iedereen tevreden is en de sport of hobby doet die ze leuk vinden, zou ik het geen probleem vinden. Krijgen de andere kinderen ook een duurdere hobby, dan zal je aanpassingen moeten maken voor je dochter, dus bijv. minder vaak zeilen.
Wij kijken daar niet zo naar ivm het leeftijdsverschil van 9 jaar, niet naar activiteiten en niet naar aankopen: de ene keer ga ik shoppen met de oudste, de andere keer krijgt hij een flinke collectie esda-blokken. Dat weeg ik niet af tov elkaar. En toen oudste op musicalkamp was was jongste dolgelukkig met een gratis museumbezoek. In jouw geval zou ik er moeite mee hebben ivm het kleine leeftijdsverschil en dat de middelste in moet leveren als de andere 2 iets willen. Dat voelt toch scheef op de een of andere manier
En straks studeert één kind 4 jaar en een ander doet er 6 jaar over. Dit soort verschillen zullen er altijd zijn wanneer je drie kinderen hebt. Zolang ze allemaal tevreden zijn, zou ik me er niet druk over maken. Je kunt en wil dit betalen voor je dochter, prima zo lijkt mij. En er zijn zat 'wat als' scenario's te bedenken waar het niet meer zou kloppen. Zolang dat geen dingen zijn die heel grote problemen veroorzaken, zou ik me er pas druk om maken als het zover is.
Kinderen horen ook te leren om te gaan met verschillen. De volleyball van mijn broer was goedkoper dan mijn dwarsfluit maar mijn broer wou voor geen goud ruilen haha Niet alles op een weegschaal te leggen je volgt je kind in hun interesse de ene wordt blij van een (dure) viool en wekelijks vioolles, de ander liever op voetbal en thuis een bal van 15 euro.eindresultaat is 2 happy kids en daar gaat het om
Nee, ik zou het niet doen. Want teruggefloten worden omdat een ander kind toch ook een dure hobby wil, dat zou ik niet willen. We laten ze dus sporten wat kan, ook als ze het alle vier zouden doen.
Kinderen hebben toch geen idee wat je moet betalen voor hun hobby? Als ze er lol in heeft en jullie het kunnen missen, zou ik haar lekker laten zeilen. De andere twee doen vast iets wat zij ook heel leuk vinden.
Ik vind dit qua verschil niet erg, ze hebben allemaal hun eigen hobby en zijn tevreden. Als het echt scheef wordt en daardoor ontstaat onvrede, zou ik wel zoeken naar een andere vorm.