Met welke leeftijd een mobiele telefoon?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by twinkle star, Feb 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onz zoontje is 8,5 en er gaat geen dag voorbij dat de discussie over een mobile telefoon niet gevoerd wordt. Ik en mijn man zijn er op tegen. Ik bedoel....8 jaar!! Maargoed....tijden veranderen ook...de helft van de klas heeft er eentje en soms betrap ik me er op dat ik denk....nu had het fijn geweest als hij er 1 had gehad.... Hij is vaak buiten of op de fiets naar een andere wijk bij een vriendje spelen. Hij heeft nog 2 jongere zusjes en mijn man is vaak laat thuis dus ik kan niet even zo de oudste buiten gaan zoeken als ik eten sta te koken. Ik moet zeggen dat hij altijd erg zuinig is op zijn spullen, hij zou hem niet snel kwijt raken maar met een horloge en duidelijke afspraken is hij ook netjes optijd. Het gaat dan voornamelijk dat het handig is als ik hem kan bellen als er iets onverwacht is of om t ekijken of hij veilig is aangekomen. Maarja, in onze tijd bestonden die dingen niet eens en wij zijn ook groot geworden. Dus mijn antwoord naar hem blijft voorlopig nee, als je 12 bent en naar de middelbare school gaat. Maar hoe denken andere ouders daar over?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn neefje is 9 en heeft geen mobiele telefoon maar zeurt er ook niet om. Het is hem heel duidelijk te verstaan gegeven dat voor de middelbare school er geen gsm komt. Lijkt mij een prima uitgangspunt maar ik heb zelf er eentje van 2,5 jaar en 9 maanden dus vraag het me over een paar maanden nog eens *GRIN*

3. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

Mar 12, 2009
    1,061
    1
    0
    Jeetje wat moeilijk.

Ik heb nu ook zoiets van 12 jaar is een mooie leeftijd. Maar als je merkt dat het handig is is het een moeilijke keuze.

Je hebt ook van die kindermobieltjes he? Die kunnen door elk nummer gebeld worden maar ze kunnen zelf maar 3 nummer bellen. Bijvoorbeeld thuis en jouw mobiel.

Je kan ook afspraken maken dat hij het mobieltje alleen meekrijgt als hij na school buiten speelt.

Succes.

4. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Je kunt hem ook vertellen: als hij slim is, vraagt hij geld voor z'n negende verjaardag en koopt er zelf ééntje.

Als hij er zuinig op is... en je kunt de belkosten binnen de perken houden, waarom niet?

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Maar waar is zo'n ding nou voor nodig. Ik had mijn eerste mobiel toen ik 28 (!) was.... Ik zie de noodzaak echt niet.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik snap dat als een kind een eind moet fietsen, een mobiel erg handig is.
    En dat is meestal vanaf de middelbare school. Dat zou ik dan zelf aanhouden.
    De basisschool is hier 5 min. lopen vandaan, daar zie ik het nut niet van in. Maar als ze naar de middelbare gaan, dan moeten ze of 15 km fietsen of met de bus/trein gaan. Dan krijgt hij van mij een mobieltje.

7. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

tja, ik zou er persoonlijk niet moeilijk om doen,
    indd als hij het geld van zijn eigen verjaardagsgeld koopt en de belminuten binnen beperking kan houden....

en wat de noodzaak is..... tegenwoordig lopen zoveel ramdebielen rond....... als mijn kind met zijn vriendjes bij school blijft spelen bijv. of naar het bos gaat .... en hij zou maar zo'n ramdebiel tegenkomen...... kan hij tenminste op de 112 knop drukken. of de sneltoets mama bellen....

ik heb liever dat het ding er is en er gebeurt nooit was maar wanneer er wat gebeurd hij de mogelijkheid heeft het te gebruiken, dan dat er straks iets is gebeurd en hij heeft niet kunnen bellen.

het is misschien wat vergezocht maar toch.

8. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,617
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    mijn dochter heeft er 1 sinds ze een jaar of 10 was,nu vind ik het heel handig,als ze ergens gaat spelen smst of belt ze me en dat vind ik wel prettig.Overigens heeft mijn dochter een eenvoudige mobiel met prepaid.Er zitten kinderen in haar klas(groep 8)met Iphones en Blackberries,dat vind ik wel belachelijk.

Toevallig stond er vandaag in Metro een artikel over,er werd oa aangeraden om je eigen principes aan te houden dus laat je niet gek maken hoor ;)

9. twinkle star

@mejojo, Het lastige is wel dat hij natuurlijk niet alleen bij nood uit zijn zak zal komen maar ook om vriendjes te bellen of te pronken of op te scheppen en daar hou ik helemala niet van. Iets wat ws wel bij de leeftijd hoord en ook met nieuwe gympen zal gebeuren maar toch.....

@chillin, wat grappig van dat stukje! Je principes aan houden....jammer voor mijn zoon...die mobiel komt er dan denk niet hahaha

Tot nu toe luisterd hij nog goed als ik zeg dat hij om 5 uur thuis moet zijn. Ik moet dus goed onthouden dat voor hij weg gaat, een duidelijke afspraak met hem te maken. Als hij alleen naar een vriendje gaat misschien handig een briefje me ete geven met ons nummer zodta hij kan bellen als hij is aangekomen. Kijken hoe dat werkt....

10. almika

almika Fanatiek lid

Jan 6, 2011
    2,101
    0
    0
    tja mobieltjes.....ik prbeerde het zo lang mogelijk uit te stellen en wat krijgt mijn bengel van oma...jawel een mobieltje.....zo'n super de lux waar fotos en muziek op kan, dat is dan ook het leukste dat bellen, hij heeft kaart maar geen tegoed.....
    hij kreeg deze op zijn verjaardag afgelopen zomer.

7e verjaardag.

11. missym

missym VIP lid

May 14, 2006
    7,750
    12
    38
    Ik had hem er 1 gegeven...

12. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hier ook zo eentje, hij zeurt ook al een half jaar om een mobiel. Ik had mezelf voorgenomen er pas eentje aan te schaffen als hij naar de middelbare school zou gaan.

Maar net zoals jij zegt, het is idd erg handig als hij buiten spelen is. Ik heb de andere 2 ook thuis, dus ik kan ook niet zomaar hem gaan zoeken. Anderzijds, hij heeft een horloge, maar het is af en toe zó'n drolleke dat hij de tijd vergeet. Hij is dat zo druk aan het spelen. Dus dan is een mobiel idd wel handig.

Je hebt van T mobile family abonnement, dan bel je onderling gratis. Dus ik zit er ook hard over na te denken om er toch eentje aan te schaffen. En dan gewoon een prepaid sim zonder bltg en alleen dus mijn nummer er in zetten, zodat hij ook alleen mij kan bellen.

13. Zeepaardje

Zeepaardje Niet meer actief

mijn zoontje krijgt er 1 als hij jawel 4(!) wordt!
    van mijn ouders...

ach als we 10jr verder zijn liggen ze er al bij in de wieg:p

14. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Wat zijn de redenen die je zoon aandraagt? Waarom wil hij hem? Ik vind een mobiel voor kinderen sowieso niet 'nodig', het is meer een hebbeding net als een playstation etc.

Overigens vind ik het wel apart dat opa's en oma's mobieltjes geven :) Zijn jullie als ouders het daar wel mee eens? Als ik het niet had gewild, dan had ie mooi de kast in gegaan!

15. Zeepaardje

ik vind gr 3 op zich wel oke, dus we zullen wel zien, tis nu eenmaal de tijd, me nichtje van 3 heeft er al 1 en kan er prima mee overweg...

16. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Hier ook een zoon van nu 11 die echt een jaar lang aan me kop heeft gezeurt om een mobieltje, erg "hot", leuk en natuurlijk zijn hele klas heeft er 1..nou ben dus sinds 4 maanden overstag gegaan,allerlei afspraken erover gemaakt, een oude telefoon van mij gegeven met een AH prepaid kaart erin...nou dat ding ligt te verstoffen in de kast, kijkt dr niet naar om..moet hem nu zelfs aansporen om eens een sms naar iemand te sturen, anders wordt zijn nummer weer afgelsoten..;)

Mischien zou je het een keer op proef kunnen proberen, kijken hoe hij ermee omgaat. weet niet of je een oud mobieltje heb liggen?

Vind het tegenwoordig wel kunnen, vroeger had je die dingen nog niet eens dus ik had er ook pas 1 op mijn 26ste..daar kun je gewoon niet meer mee gaan vergelijken..

17. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Mijn zoon van 9 heeft enkel en alleen een mobiel voor als hij naar buiten gaat spelen dus niet voor de fun.

Vind het ook ontzettend onnodig om een mobiel te geven omdat het leuk is! Wat moeten ze dan doen hun vriendjes bellen en sms-en? Laat ze maar lekker met andere dingen bezig zijn.

18. Zeepaardje

ach zullen vast niet 24/7 met de telefoon bezig zijn:D

19. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Maar dan vraag ik me werkelijk af wat moet jouw zoon van 4 straks met een telefoon?!

Sorry vind het echt een belachelijke leeftijd voor een telefoon...kinderen horen niet met zulke dingen bezig te zijn. Laat ze maar touwtje springen ofzo. Misschien ben ik dan maar ouderwets.

20. twinkle star

Wat vind je hier zelf van?
    Over je nichtje van 3 maak je toch zeker wel een grapje of zit er serieus een simkaart in dat ding. Mijn dochters van 5 en 2 hebben ook een oude mobiel maar toch echt zonder simkaart en ze zitten de halve dag met elkaar te bellen erg leuk om te zien trouwens!

Maar voor zover nu heeft mijn zoontje zich erbij neergelegd dat hij er nog geen een krijgt. Nu kwam hij net wel thuis van een vriendje die nu ook een mobieltje heeft....ben benieuwd wanneer de vraag weer komt ;) Voor zover nu gaat het met zijn horloge nog goed, kijken wat de zomer gaat doen. Ik heb nog een oude liggen en kan zo nodig een kaartje voor hem kopen.

Share This Page