Sinterklaas cadeaus

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Elisabetta, 8 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisabetta

Elisabetta Fanatiek lid

3 apr 2017
    1.463
    412
    83
    Hoi! Inmiddels zijn de pakjesavonden voor onze families alweer gepland. Dat zijn altijd heel leuke en gezellige avonden. Het enige waar we tegenaan lopen is het aantal cadeaus. Omdat onze kinderen op meerdere plekken Sinterklaas vieren krijgen ze dus ook meerdere cadeautjes. Mijn man en ik willen op de pakjesavond van de beide families 1 cadeau geven aan onze kinderen. Dan krijgen ze op de andere pakjesavond nog een cadeau en dan op school, in de schoen en op gym nog 1. Dat vinden we echt meer dan genoeg. Nu is het zo dat mijn schoonfamilie heel groots uitpakt met Sint. De kinderen van mijn zwager krijgen een stuk of vijf cadeaus per kind en dan ook nog van opa en oma en andere ooms/tantes. Ze scheuren vervolgens het papier eraf,
    bekijken het cadeau en roepen vervolgens om de volgende. Onze kids gaan inmiddels ook zien dat hun neefjes meer cadeaus krijgen dan zij. Hoe moet ik hier mee omgaan? Wij willen 1 ding kopen waar onze kids echt heel blij mee zijn en zitten niet te wachten op allerlei extra cadeautjes (ze worden uit liefde gekocht en gegeven voor de rest, maar voor ons hoeft dat gewoon echt niet. Onze kinderen hebben ook al zoveel). Ik vind het echt lastig! Pakjesavond is altijd leuk en gezellig, maar het moet ook binnen de perken blijven vinden wij. Iemand tips?

2. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Essie3 en Elisabetta vinden dit leuk.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Misschien dat je kunt uitleggen dat je van sint bericht hebt gekregen dat de pieten op meerdere plekken cadeautjes hebben achter gelaten en daarom niet zoveel cadeaus in 1 keer krijgen.
    Dat ze niet zo goed wisten waar ze zouden zijn, dus maar op alle plekken wat brengen.

Kan me voorstellen dat je geen zin hebt en het niet nodig vindt om extra cadeautjes te geven om het aantal cadeautjes.

Eventueel kan je nog wat nuttige dingen erin doen, sokken, pyjama's, dingen die je toch wilde kopen even iets langer laten liggen tot pakjesavond.

Elisabetta vindt dit leuk.
  4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou wel met de anderen afstemmen dat alle kinderen ongeveer evenveel krijgen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar je kan ook kleine dingetjes geven toch? (knutselspullen, sokken, etc). Als je het samen met anderen wilt vieren kan je zelden precies je eigen idee volgen.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Ik snap heel goed dat je dat zo wil doen, je kan alleen niet tegen de rest zeggen je mag maar 1 ding doen, zou samen over hebben hoeveel cadeautjes ze ongeveer hebben. Zoals iemand ook al schreef aanvullen met wat nuttige cadeautjes, leuke sokken, pyjama, badjas, mooie handdoek, boek, extra knutselspullen. Je kan tegen de kinderen zeggen dat iedereen voor het elfde bedrag krijgt alleen somige krijgen goedkope cadeautjes en dus meer

6. Elisabetta

Elisabetta Fanatiek lid

3 apr 2017
    1.463
    412
    83
    Bedankt voor jullie reacties en tips!
    Maar vinden jullie dat ik aan mijn zwagers en schoonouders kan vragen of ze geen cadeaus voor onze kinderen willen kopen? Ik weet dat ze het leuk vinden om iets te kopen, maar wij zitten er niet perse op te wachten. De cadeaus van vorig jaar hebben ze ook nauwelijks mee gespeeld...

7. fafa

fafa Niet meer actief

Ik herken je probleem.

Wij vieren het ook bij schoonfamilie, en ik dacht dat we een mooie afspraak hadden: ieder gezin koopt 1 cadeau van rond de 15 euro voor ieder kind (dus ieder kind krijgt 3 pakjes - 1 van opa&oma, 1 van zwager en schoonzus en 1 van ons). Maar opa en oma kopen liever een berg cadeautjes bij de action van die 15 euro. Ik merk hier dus ook dat het dan scheuren-volgende-scheuren-volgende wordt. En al die plastic meuk verdwijnt altijd weer heel snel in de kliko omdat het binnen de kortste keren stuk is. Jammer is dat. (maar dat is weer een ander probleem :oops:)

In jouw geval zou zelf niet aangeven dat je liever niet hebt dat ze wat kopen voor jullie kinderen. Dat is heel moeilijk aan te geven zonder dat het ondankbaar overkomt. Kiezen op elkaar en feestvieren, denk ik. En kasten uitruimen zodat je plek het voor alle nieuwe "aanwinsten" :cool: Go with the flow.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Tja het is soms lastig om in te schatten of het cadeau wat je koopt voor een abder geschikt is/past bij het kind. Het gaat er om dat het met liefde is gedaan en helaas zal het soms ook prut zijn net als op school en bij de gym.

Zal me daar niet te druk om maken, als het echt prut is dan ligt het snel genoeg in de ton en als ze het niet leuk vinden kunnen ze het weggeven of uiteindelijk verkopen op de rommelmarkt.

Zal wel een gesprek aan gaan met de familie dat jullie al zoveel hebben en jullie het liever kleiner doen.

Betreft het uitpakken en naar de volgende daar zijn jullie als volwassenen ook bij, na een cadeautje eerst bekijken wat het is, na dat alle kindjes wat hebben gehad even een muziekje of pauze voor kopje koffie. Zelf meer rust bouwen tussen de cadeautjes door. En verder adem in en uit :)

9. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Wij doen het ook met de familie, wij spreken af dat de kinderen zo'n 5 kado's per kind krijgen. De opa's en oma's kopen een kado alleen voor hun eigen kleinkinderen (verschillende gezinnen bij elkaar, dus meerdere opa/oma's) en we kopen geen kado's voor andermans kinderen. Zo houden wij het inderdaad een soort in eigen hand.
    Naar prijzen wordt hier niet gekeken, mijn dochter krijgt oa het Lego en friends ziekenhuis, maar ook een fluor gekleurde petticoat van €7.
    Mijn nichtjes 'verstoppen' zelfs kado's als ze zien dat hun kinderen verzadigd zijn.
    Maar alle kindjes zijn hier ook tevreden en tellen geen kado's. Alleen mijn zus en ik proberen het ongeveer gelijk te houden omdat de meiden evenoud zijn en BFF's.

En wij maken er met kadotijd, als de Sint polonaiselopend vertrokken is, er zelf een chaos van! :) alle kinderen krijgen de kado's allemaal tegelijkertijd en achter elkaar door, daarna is het etenstijd en speeltijd. (En borreltijd ;))

10. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Vorig jaar hebben we het pas "echt" gevierd met mijn moeder, zusje en stiefvader. Onze zoon had echt belachelijk veel waarvan nu alleen een rugtas en beddengoed van wordt gebruikt.

Ik heb tegen m'n moeder gezegd dat hij dit jaar beter één cadeau kan krijgen waar hij ook echt iets aan heeft. Ik vind het zonde als mensen tig spullen kopen die naar 1x spelen in een hoek belanden. Gelukkig denkt mijn moeder er net zo over.

Je kan niet verwachten dat jouw schoonouders etc géén cadeaus halen, maar je zou wel kunnen zeggen dat jouw voorkeur uit gaat naar 1 goed bruikbaar cadeau i.p.v. 10 cadeaus waar amper naar wordt omgekeken.

11. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.665
    113
    Moeilijk aan de andere kant denk ik idd go with the flow maar snap ook dat je dat zonde/niet nodig vind.

Zelf vier ik het met fam en met m'n zus heb ik goed contact en hebben samen besloten om ieder voor 3 kids een pyjama te kopen en een paar sokken.
    Ook hebben wij voor ieder kind een lief lunchbox en drinkbeker (poos terug bij kruidvat gekocht met punten inleveren)
    Daarnaast de afspraak om zelf 1 groter cadeau per eigen kind te kopen.

En dan gaat m'n zusje en moeder nog voor elk kind een kleinigheidje halen.

Zelf heb ik nog voor iedereen een chocolade letter gekocht voor alle volwassene een grote en voor de kinderen een kleinere en regelt m'n zus een paar superleuke pieten die al 2x zijn geweest.

Voor mij is zo een avond echt voor de gezelligheid dus zou er gewoon van genieten!

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik vind zelf dat wanneer je samen sint viert, dan zijn de cadeaus gelijkwaardig (en dan naar bedrag of naar aantal dat maakt niet zo uit, dat kun je vantevoren uitleggen).
    Andere cadeaus of meer willen geven, dan thuis.
    Zo heeft onze zwager ook wel eens bij de sintviering bij oma zijn cadeaus voor de kinderen onaangekondigd erbij gelegd. Voor de kinderen, als ze nog geloven, is dat heel raar! Als iedereen een doos of spel krijgt (van rond de 25 euro) en twee kinderen krijgen er nog 4/5 dingen meer is dat heel opvallend en vreemd voor de anderen.
    Toen bij ons, maar vooral onze dochter, dat kwartje viel en dat niet begreep. Maakte hij er gauw van dat zijn kinderen al op zoveel plekken sint vieren dat hij het thuis niet ingepland kreeg een ze dat hier ook kregen. Maar waarom zeg je dat niet even vantevoren? Dan kunnen we dat alvast uitleggen aan de kinderen.
    En dan nog, sorry hoor maar dat andere moment thuis hoeft ook niet een ingerichte avond te zijn, kan ook zo.
    Ik vind dus echt dat wanneer je het samen viert, dat het dan gezamelijk is en niet iedereen zijn eigen draai eraan geeft. Dat doen we dan thuis nog wel een keer.
    Ook al zijn kinderen tevreden met wat ze hebben, de een eem hele stapel en de ander 2 dingen vind ik sneu.
    Wat betreft "ongewenste" cadeaus...tja... ik vond de tips van dan maar in de ton/weggeven/verkopen wel een goede ;).
    Hier kocht oma vaak nog wat dingen naast het lijstje. En dan voor de meiden wat anders dan voor de jongens, heel schattig. En ook al speelden ze er niet mee , of kort en erna niet meer, ze was er zelf zo mee in haar sas, dat was al goud waard!

13. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad met je familie om de tafel gaan en samen bekijken hoe jullie de avond inrichten. Je legt goed uit hoe het de vorige keer op jou overkwam, vonden zij dat ook of genoten ze juust van het mega-uitpak-festijn? Wat is er met de cadeaus gebeurd die ze vorig jaar hebben gekregen en waar wordt nog mee gespeeld? Hoeveel cadeaus willen zij dat hun kind krijgt en voor welk budget? En kopen de ouders zelf ook wat of is 3 cadeaus per kind (1 van oma/opa en van elke oom/tante nog 1) wel genoeg en krijgen de kids de evt overige cadeaus (van papa/mama) in gezinskring thuis?

14. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Hier vieren we het ook met beide families. Ik heb met mijn kant al afgesproken dat we even kijken hoeveel kado's hen en wij hebben en we afstemmen hoeveel we er geven, de rest kan dan met echte pakjesavond gegeven worden.
    Met schoonfamilie moet ik nog even in gesprek, aangezien mijn 2 nichtjes altijd zoveel kregen dat de kofferbak van hun station auto propvol zat... Niet leuk meer voor andere kinderen

15. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Herkenbaar! Wij hebben om precies deze reden besloten voortaan met ons eigen gezin te vieren. Wij vinden het zwaar overdreven wat onze neefjes krijgen en het begint op te vallen dat onze kids minder krijgen. Je kan een ander niet vertellen wat ze moeten doen dus vieren we het thuis. In ons geval blijkt dat ook veel leuker, minder enorme drukte en wachten en meer tijd samen en echt genieten van elkaar. We zijn dus heel blij met ons besluit. Kerst vieren we wel weer met de rest van de familie. Overigens zonder cadeaus dus geen meningsverschillen.

Deel Deze Pagina