Onze zoon is in groep 3 blijven zitten. Hij is nog steeds geen hoogvlieger en heeft hulp bij lezen en taal. Is grensgeval qua dyslexie. Momenteel zit hij in groep 7 en is dus bijna 12. Bij ons op school mogen kinderen die 12 jaar zijn van school af en naar het LWOO(?) op het VO. Omdat het bij zoon er niet naar uitziet dat hij hoger zal instromen dan LWOO, ook als hij wel groep 8 zou doen, heeft school aangegeven dat hij dit jaar al van school af mag als wij er ook achter staan. Groep 8 heeft nog weer extra elementen die voor hem weer extra moeilijk zullen zijn en omdat hij toch hoogstwaarschijnlijk naar het LWOO gaat... Hoe doen andere scholen dit? Gebeurt dit vaak? Op onze school elk jaar wel 1 of meer kinderen. Momenteel zit zoon in een moeilijke fase (depressie?) en wil hij bijna niet meer naar school en geeft over op school. In groep drie had hij ook zo`n fase maar dat kwam door pesten, daar is nu geen sprake van zegt hij. Lang verhaal misschien, maar ben heel benieuwd naar mensen die ervaring hebben met het overslaan van groep 8 na doubleren. Ik hoor het graag!
Geen ervaring als ouder, maar wel vanuit school. Het komt inderdaad wel voor, ik zou twee aspecten heel goed in de gaten houden; - is hij sociaal-emotioneel toe aan het voortgezet onderwijs - biedt groep 8 daadwerkelijk geen meerwaarde meer voor hem, qua leren maar dus ook qua sociaal emotionele ontwikkeling En ook belangrijk; wat vindt hij er zelf van? Wil hij zelf al graag naar het VO of liever nog een jaar groep 8? Het zou heel goed kunnen dat voor zijn uitstroomniveau dat extra jaar inderdaad niet uitmaakt, wel zou een extra jaar basisschool het hem iets gemakkelijker kunnen maken in de eerste jaren VO.
Ik heb dit nog nooit eerder gehoord moet ik zeggen en ook niet na doubleren. Onze zoon zit nu in groep 8 en ik vind dat groep 8 echt wel een enorme bedrage levert aan het doorstromen naar het VO. Het huiswerk tempo wordt steeds meer opgevoerd en dat is natuurlijk niet leuk maar volgend jaar zal die wel moeten. Ze krijgen agenda training dus alles moet in de agenda worden geschreven etc etc. Ik kan natuurlijk niet oordelen over de situatie van jullie zoon maar ik mag aannemen dat de school weet waar ze over praten of is het alleen een trucje om de schoolinspectie te slim af te zijn? Ik heb het ieder geval nog niet meegemaakt in mijn nabije omgeving en vind het ook niet heel logisch want niet ieder kind wat een keer is blijven zitten is een zwakke leerling. PS:ik ben overigens geen leerkracht.
Dank je Ikkie, jij zit zelf int onderwijs begrijp ik. Het overslaan gebeurt ook niet standaard bij alle kinderen die zijn blijven zitten, maar alleen bij kinderen die al zwak staan en ook na g groep 8 naar t lwo gaan. Ik ben benieuwd of dit op andere scholen ook regelmatig gebeurd en hoe dit dan later ervaren word Door t kind. Wantrouwend als ik inmiddels en beetje geworden ben vraag ik mij ook af of dit een foefje is om de cito score op peil te houden. ..
Ik ben ook geen leerkracht, moest zelfs opzoeken wat LWOO inhoudt, maar ik begrijp dat zoon binnenkort 12 wordt? Als hij groep 8 over zou slaan, is hij 12,5 jaar, lijkt me dat hij er sociaal-emotioneel dan wel aan toe is, maar goed, ik ken hem verder niet. Misschien is doet die verandering hem wel goed. Hier leren ze vanaf groep 6 al met een agenda werken, plannen etc. Verder weet ik niet precies wat ze ingroep 8 leren tegenwoordig, maar zal hij geen achterstand krijgen als hij bepaalde dingen met rekenen, taal etc. gemist heeft? Moeilijk hoor, al die afwegingen. Wat adviseert school?
Ik heb het wel eens gehoord, dat kinderen na groep 7 naar een soort praktijkschool/klas gaan. Is een soort tussenjaar. Bedoel je dat?
Het komt vaker voor. Ik heb in mijn werk vrij regelmatig te maken gehad met kinderen die groep 8 hebben overgeslagen en na groep 7 naar het praktijkonderwijs (in dit geval geen tussenjaar, maar een niveau van onderwijs) of naar vmbo lwoo (lwoo is geen niveau namelijk) gingen. En ook eens met een meisje dat na groep 7 uitstroomde naar het gymnasium (zij liep juist erg voor en werd erg gepest in groep 7). Voor al deze kinderen leek groep 8 op dat moment geen meerwaarde te hebben en leek het beter om de overstap naar het voortgezet onderwijs een jaar eerder te maken.
Als je zoon er aan toe is, zou ik het wel doen. Hij komt dan in een klas waarbij hij met kinderen van hetzelfde niveau zit, hoeft hierdoor een stuk minder op zijn tenen te lopen. In groep 8 gaan ze een heleboel leren waar hij waarschijnlijk niet mee gaat komen. Deze kennis heeft hij ook niet nodig om vmbo basis met lwoo goed te kunnen doen. Wel zou ik kijken of praktijkonderwijs misschien een optie is. Laat je goed informeren over de mogelijkheden, ik zou er zeker voor open staan.
Ja, dat gebeurt zeker vaker. Ik werk op een vmbo met Lwoo en wij hebben regelmatig leerlingen, die groep 8 niet gedaan hebben. Het eerste jaar wordt bij ons gebruikt om leerachterstanden weg te werken. Ga straks gewoon eens naar een open dag. Kijk en luister goed en meld je eventueel aan voor een testdag.
Bij ons op school gebeurd het ook wel eens, niet vaak. Zwakke leerlingen (met een doublure) gaan dan idd al eerder naar het vo. Groep 8 heeft, behalve sociaal emotionele groei, geen meerwaarde qua leerstof. Kijk of je kind er al aan toe is. Wat wil hij zelf? Zit hij op zn plek in deze groep?
Bij ons op school gebeurd het ook een enkele keer. Dit zijn kinderen die naar verwachting niets meer gaan leren in groep 8 omdat eind groep 6 hun eindniveau is. We noemen dit ook vaak hun 'plafond' . Het zou voor deze leerlingen een verloren jaar worden. Ze zijn dan beter af op het praktijkonderwijs, ze komen dan in een klas met leerlingen die hetzelfde denk en ontwikkelingsniveau hebben waardoor ze meestal snel weer nieuwe contacten opdoen en hun zelfvertrouwen een boost krijgt doordat ze niet standaard de zwakste van de klas zijn. Blijf vooral goed in gesprek met de basisschool en vraag goed door waarom ze denken dat jouw kind beter af is om na groep 7 de school te verlaten. Als ze dit goed kunnen onderbouwen zou ik daar in mee gaan als ik jou was. Je zou ook alvast op een paar scholen kunnen gaan kijken en je kind ook een stem geven in de beslissing.
Ik ben leerkracht en het komt bij ons op school een enkele keer voor. Belangrijke afwegingen: - wat wil het kind zelf? - welke meerwaarde heeft groep 8? - waar zal het leerrendement hoger zijn, in groep 8 of in de eerste van het voortgezet onderwijs?
SUPER, jullie hulp! Het is inderdaad best lastig. Ik zie voor allebei wel positieve dingen, maar het is gewoon moeilijk nu omdat hij niet goed in zijn vel zit en een uitgesproken hekel heeft aan school. Maar hij weet zelf niet waarom... Maatschappelijk werk is nu ook met hem bezig en met de VO ben ik ook aan het informeren wat zij denken. Bedankt voor het meedenken, jullie in ieder geval.