Schoolkinderen - lunch

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door beebje082011, 18 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    #1 beebje082011, 18 jun 2022
    Laatst bewerkt: 18 jun 2022
    Ik gaf de kids voor school altijd een fles water mee, een stuk fruit voor 10u en een hartige boterham + een boterham met zoet, van pindakaas tot stroop en soms pasta. Soms wat snackgroentjes erbij. Als drinken een pakje melk.
    In elk geval gevarieerd en ze hebben er nooit wat van gezegd.

    Tot nu, mijn oudste is nu bijna 11 en gaat een beetje de kont tegen de krib gooien.
    Melk is vies, fruit laat hij gewoon liggen in de trommel, andere extra's ook.
    En dan is de kwestie nu dat hij alleen maar chocopasta op de 2 boterhammen wilt, want anders laat hij de hartige boterham standaard liggen en moet ik die alsnog weggooien, wat ik ook zonde vind.
    Gewoon water kan echt niet, want iedereen heeft minstens ranja mee. Voor 10 uur vraagt ie nu een koek want dat heeft iedereen, volgens hem.

    Mijn jongste 2 gebieren hier (nog) niet naar, maar het voelt wel een beetje tegenstrijdig dat ik bij hun wel gewoon nog mijn principes kan vasthouden, bij de oudste wordt het nu lastiger.

    Hij eet het anders gewoon echt niet en dat is ook niet gezond, en zonde natuurlijk van het eten. Dan kan ik het fruit bijvoorbeeld beter thuis geven, dat ik zie dat hij het echt opeet. Maar het wordt wel omslachtiger...

    Ervaren jullie dit ook vanaf een bepaalde leeftijd? En hoe gaan jullie ermee om?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Hier was die omslag al eerder. Ik doe er niet te moeilijk over, zolang ze maar fruit eten. En een beetje schipperen kan ook, bv. zoet broodbeleg en ranja, maar wel fruit of hartig beleg, ranja en een koek of zoet beleg, water en fruit of een paar keer week zoet beleg en/of een koek ofzo. Beetje wat je kind wil, beetje wat jij wil.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ik geef altijd ranja mee en als hij alleen zoet mee wil prima. Als hij maar goed drinkt en eet. Fruit hoeft niet, we doen ook met liefde groente. Ik vind volkoren brood met wat jam of chocopasta niet ongezond namelijk. Ik eet zelf óók wat ik lekker vind en waar ik zin in heb. Helemaal met warmte, kaas wordt zweterig en gesneden peer wordt vaak wat papperig.
     
  4. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Hier krijgen ze nooit melk, ook nooit mee gehad, vroeger wiki, maar toen wist ik niet beter hahaha sinds 6 jr geleden gewoon water en alleen water. Fruit geef ik thuis en wat iemand op zijn brood wilt, mag hij helemaal zelf weten.
    Met 11 jaar smeerden ze allang hun lunch zelf.
     
  5. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    in tegenstelling tot de anderen reacties ;) ben ik wel voor 'gezond móét ' -maar ik begrijp je wel. Als school hier dus blijkbaar in mee gaat (hier wordt water en fruit echt gestimuleerd - pindakaas mag sowieso niet op school vanwege een paar kinderen met heftige notenallergie)
    maar dan zou ik het omdraaien.
    Koek en zoet drinken naar school en dan thuis maar fruit en water in plaats van dat koekje of snoepje met ranja/fris bij thuiskomst. Ook al krijgen de anderen dan wél hun snoepje en fris. Dat is de keuze die de oudste dan maakt.

    Jam vind ik overigens nog wel oke naar school. Wij zorgen wel dat we qua jam altijd halva jam ofzo in huis hebben.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Op de basisschool vind ik toch wel dat ik bepaal zeg maar. Iedereen ranja mee, tja jammer dan. Zelfde voor koeken, als alle kinderen in de sloot springen, doe jij dat dan ook?;)
    Hier is het simpel, school heeft gelukkig bepaald dat er enkel groenten en fruit mee gaat om 10.00 uur.
    Maar anders zou ik wellicht een compromis sluiten over 1 dag per week ranja en een koek bijvoorbeeld.
     
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.031
    5.175
    113
    Hier om 10u fruit en 2 boterhammen (dat brood om 10u is hier gangbaar, is al zo sinds de peuterspeelzaal - iedereen heeft brood mee). En dan ‘s middags weer 2 boterhammen (hartig), iets van rauwkost (komkommer, tomaatjes, wortel…) en vaak een snack erbij (koek, mueslireep). Qua drinken alleen water.

    Hier eten sommige kinderen donuts, frikandelbroodjes, zakjes snoep of chips, drinken ze fanta - zal allemaal wel, dat ga ik nooit meegeven en dat weten mijn kinderen ook ;)
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  8. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Hier om 10u fruit of groente, om 12u brood. Water of thee als drinken. Een keer in de week krijgen ze een koek en een pakje drinken mee als compromis omdat andere kinderen dat "altijd" krijgen
     
  9. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Ben het wel met jullie eens hoor, dat ik als ouder bepaal wat er meegaat. Maar dat is dan gelijk ook een beetje mijn dilemma - als ik het fruit geplet terugvind in de tas en de hartige boterham er nog inligt, is het ook zo zonde... plus hij eet dan erg weinig.

    Ach, toen hij kleiner was, was het nog zo simpel... ;)
     
  10. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Ohh, echt waar? Wow, dat is wel erg zeg. En dan is de dag nog maar net begonnen...
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat is de reden dat er hier een strenger beleid kwam.
     
  12. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Hij krijgt vanzelf wel honger :roflmao: Ik zou hier ook niet in meegaan hoor. Ze krijgen als compromis bij ons 1x per week een pakje en een koek. Voor de rest gewoon water, boterhammen en fruit.
     
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Dat is denk ik de reden dat ze op die leeftijd allang hun eigen lunch mochten klaarmaken :roflmao:
    Maar goed, ik heb hier sowieso geen regels over zoet of hartig op brood. Ik vind juist smeerbare langhoudbare dingen op brood in de zomer bv het handigste. Kan het ook niet ranzig worden in de hitte. Ik vind zoet ook niet per definitie ongezonder als hartig.

    En als ze op school geen fruit eten, maar later thuis wel, lijkt mij dat ook prima. Maar ik beslis wel wat meegaat. Dat laat ik niet aan klasgenoten over. Dus als ik vind dat er bv een banaan mee moet en die gaat niet op, konden ze het bij mij thuis alsnog opeten voor ze iets anders mochten.

    Van niet eten ben ik nooit zo onder de indruk. Mijn 13 jarige dochter heeft gewoon geen zin om brood te smeren, maar vond het wel gemakkelijk om sultana’s in haar tas te mikken. Tja, dat gaat natuurlijk niet op. Dus als ze geen brood mee naar school neemt, kan ze bij thuiskomst als nog die boterham smeren, voordat ze iets anders mag.
    Fruit is overigens altijd toegestaan. Dat hoeft ze dan weer niet bij mij te checken.

    Eigenlijk maak ik gewoon nooit strijd van eten. Maar ik geef wel de beperkingen op die gelden als ze gek gaan doen. Dan krijgen ze gewoon kaders en daar binnen zoeken ze het maar uit. Maar als ze denken dat ze me hebben door niet te eten, komen ze van een koude kermis thuis :roflmao:
     
    Zeebra en hummeltje5 vinden dit leuk.
  14. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.139
    4.360
    113
    Home
    Ze krijgen beide een dopper met water mee

    Fruit mogen ze kiezen maar meestal een banaan of appel soms aardbeien of nectarines

    lunch vaak bruine boterhammen met pindakaas,kipfilet,smeerkaas of chocopasta
    Soms krijgen ze stokbroodje of croissantjes mee

    ze krijgen vanzelf honger en er is niks beter voor de dorst dan water
    Als andere kinderen koeken meekrijgen tja je hoeft niet alles wat een ander krijgt
     
    Athina vindt dit leuk.
  15. februari2012

    februari2012 Bekend lid

    31 okt 2012
    686
    390
    63
    Ik laat de kinderen s ochtends zelf kiezen wat ze die dag op hun brood willen. Ze kunnen kiezen uit hetgeen ik klaarleg en dan zit er altijd wel iets bij wat ze lusten. Ik smeer het dan wel voor ze. Ze krijgen of karvan cevitam mee of water, mogen ze ook kiezen. Van maandag tot en met donderdag krijgen ze fruit mee naar school, ze mogen zelf kiezen wat voor fruit. Bij thuiskomst krijgen ze dan een koek en wat drinken. Op vrijdag draai ik het om, dan mogen ze een koek mee naar school en krijgen ze thuis fruit (in het kader van: bijna weekend, dus lekkers op school ;)).
    Oudste is 10, jongste 6. Eigenlijk nooit problemen op deze manier.
     
  16. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.440
    1.611
    113
    Hier is het juist andersom. Vanaf een jaar of 10 wilden ze juist een fles water mee naar school. Voor die tijd iets zoets te drinken.
    Ik ben niet zo heel moeilijk. De oudste wilde altijd al alleen maar hartig, de jongste is qua beleg wat moeilijker. Maar zij heeft ook een groeiachterstand en ondergewicht, dus daar ging ik het gevecht niet mee aan, anders at ze niks meer. Nu gaat het beter en eet ze ook sommige soorten vleesbeleg en smeerworst. Maar das meer handig voor de afwisseling, want hier hebben we ook nooit regels over zoet en hartig gehad (hoezo is smeerkaas gezonder dan stroop:o:).
    10 uur is sowieso groente of fruit hier op school.

    Aan mij heb je eigenlijk niet zo veel volgens mij. Ik vind het eten (op school) juist makkelijker nu zo groter zijn.:roflmao:
    Wij hebben volgens mij ook de enige puber die braaf elke dag 1x fruit en 3 bruine boterhammen eet op school (VO)o_O
     
  17. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Weet je wat hier enorm hielp? De jongste heeft chronische dreigende ondervoeding en eetproblemen, dus ik ben echt zoveel makkelijker en relaxter geworden naar de oudste toe. Eet hij geen brood met kipfilet maar wel met chocopasta? Top! Geweldig! Geniet ervan kind! Zo was ik niet voordat de jongste zoveel problemen kreeg. Nu denk ik : chocopasta of kipfilet, waar maak ik mij toch druk om! Hij eet lekker :D
    Enige harde eis is hier wel: volkoren brood. Wat erop wordt gesmeerd is mij echt om t even tegenwoordig.
     
  18. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    De beste tip is dus eigenlijk... je erbij neerleggen en makkelijker worden, haha. Ik denk dat het op de middelbare nog een ander verhaal wordt als ze ook zelf dingen kunnen kopen her en der.

    En nu de 4e op komst is zal ik wel makkelijker moeten worden, willen we het gezellig houden aan tafel. Ik merk dat ik ook bij het avondeten al minder kritisch aan het worden ben wat betreft opeten. Maar dan sta je daar fijn elke dag een verse maaltijd te koken, eten ze er vervolgens soms maar weinig van en dan gaan ze weer boterhammen vragen 's-avonds.

    Ach ja. Zolang ze goed groeien en ik genoeg vitaminerijke voeding aanbied zal het wel loslopen. Ik zal me er een beetje bij moeten neerleggen dat het ook niet allemaal volgens je oorspronkelijke idee kan gaan...
     
  19. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Ja precies, dat is ook het enige dat we in huis hebben. Maar de potten pasta zijn binnen no-time leeg op deze manier, haha.

    Het punt bij hartig was meer dat ze dan wat langer vol zitten ervan, ipv die lichte smeersels. En dan hebben ze weer wat eiwitten of zuivel binnen.
     
  20. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.583
    6.275
    113
    Een mueslireep is net zo ongezond als een donut of frikandelbroodje. Wat dat betreft maakt het echt niet zoveel uit.
     

Deel Deze Pagina