Wij kopen voorlopig tweedehands fietsjes. Toen mijn dochter drie werd heeft ze een 12 inch fietsje gekregen. Nu is ze net 4 en toe aan een nieuwe, wordt ook weer een tweedehands. Ik vind het het nu nog niet waard om nieuwe fietsen te kopen als ik zie wat ermee gebeurd.
Mijn zoon heeft maar een half jaar op een 16 inch fiets gefietst, fietst nu al bijna een jaar op een 20 inch gazelle (en moet nog vijf worden). Tis dus heel verschillend denk ik. Mijn dochter fietst nu nog steeds op een 12 inch (wordt vier in juni) en krijgt dan een tweedehands 16 inch fiets. Ik verwacht niet dat zij zo reusachtig snel groeit als haar broer, maar toch hou ik daar rekening mee. Ik denk dat ik voor haar ook pas een nieuwe koop bij 20 inch, verwacht dat ze daar wel een twee- of drietal jaren mee doet.
Wij hebben vorig voorjaar een nieuwe 16-inch fiets gekocht, voor de derde verjaardag van onze oudste. Ook een grote meid, toen 108 cm geloof ik. Wij hebben een ietwat neutralere fiets gekocht (beige met oranje) omdat we er toen nog vanuit gingen dat er drie kindjes op zouden gaan fietsen (zie onderschrift) En op het moment van bestellen wisten we nog geen geslacht. Maar ik denk dat een volgende fiets voor de oudste wel tweede hands gaat worden. Ten eerste omdat ze dan toch vaak minder zorgzaam omgaan met hun spullen en ten tweede omdat de jongste niet zo hard groeit als de oudste
Ze zeggen toch altijd dat op 16 inch ze wel langere tijd over doen.. 18 inch is een tussenmaatje, daar zijn ze vaak weer snel vanaf... ??!