En dan gaat het mij voornamelijk om de kindjes vanaf een jaar of 6/7...groep 3 en hoger zeg maar. Laat ik voorop stellen dat ik mega ouderwets en kritisch ben tov van tablet/computergebruik van (kleine) kinderen. Hoe educatief ook voor peuters...ik vind nog steeds een dreumes of een peuter of jonge kleuter op een tablet thuis onzin. Natuurlijk worden ze op veel scholen gebruikt, maar zeker tot aan groep 3 gaat dat hier thuis niet gebeuren. Ook geen andere spelcomputers oid. Nu hebben wij zelf helemaal geen tablet, maar wel andere computers. Ik weet dat anderen daar anders over denken en dat mag ook. Maaaar de laatste tijd besef ik wel dat vanaf een bepaalde leeftijd het wel handig is dat een kind met dat soort apparaten om leert gaan. Maar goed, wanneer dan? Juist omdat ik zo kritisch ben wil ik ook niet zwart wit worden in mijn ideeen. Mijn oudste roept wel eens dat ze een tablet wil, maar tot voor kort wist ze niet eens wat het was. Opa en oma hebben er 1 en ze kent het idee nu. Ze is pas in oktober jarig dus heb nog genoeg tijd om te denken hoe en wat. Wil mij nu dus vast gaan inlezen. En ben er nog niet over uit of dit een verjaardagscadeau wordt of gewoon een gezinsaanschaf waar zij gebruik van mag maken. Wat doen jullie kinderen op de tablet, zijn er nog meer kritische ouders...is het puur filmpjes en spelletjes of zijn er vanaf groep 3 bv ook leuke apps die aansluiten op school. Om met letters/cijfers te oefenen ofzo of boeken die je erop kunt zetten? Vertel mij alle ins en outs.
Hier is de tablet voor fun. We hebben wel squla voor Thijmen, maar dat is op de laptop. Thijmen kijkt er dus dingen op en hij speelt spelletjes. Ik vind het zelf met squla en school al wel genoeg educatief gebeuren
Ik zie net dat er wel een squla app is: https://play.google.com/store/apps/details?id=air.nl.squla.SqulaQuizAndroid&hl=nl En er is er ook 1 voor jongere kinderen (deze is va groep 4).
Hier staan op de iPad zowel spelletjes als educatieve apps. Ik laat aan hen zelf over wat ze ermee doen. Veel zitten ze niet op de tablet. Ik vind het vooral handig als we ergens zijn en ze moeten rustig zijn. Bijvoorbeeld bij mijn bijna 95-jarige opa, voor wie veel drukte lastig is. Dan krijgen ze een koptelefoon op en je hebt geen kind aan ze. Of bij de logopedie van F, A. kreeg de iPad met koptelefoon. Of onderweg naar vakantie. Thuis 'mogen' ze van mij nauwelijks erop, wat dat betreft ben ik ook redelijk ouderwets. Ga je maar lekker vervelen, daar word je creatief van
Hier wordt op de tablet voornamelijk memory gespeeld, gepuzzeld en liedjes geluisterd (via een kinderapp). Ook een paar grappige spelletjes, maar heel beperkt. Wij zijn ook redelijk ouderwets, tablet hooguit 3X per week een half uurtje. Onze kinderarts heeft ons met klem afgeraden om filmpjes te laten kijken via tablet, de ogen moeten zich enorm inspannen om snelle beelden op zo'n korte afstand en zo'n kleine scherm te kijken. En met een smart-tv (youtube gewoon op tv) is dat ook totaal niet nodig.
Ik heb telekids en Zappelin erop staan en een huisdier app. Er zijn dagen dat kabouter er niet naar vraagt. Ik geef hem zelf niet 😇 Max een half uur als er naar wordt gevraagd en er niet net naar de tv is gekeken. Ik ben erg strikt daarin.
Onze dochter heeft voor haar verjaardag (7jr) een tablet gekregen. Ze kijkt huisje boompje beestje, heeft de app van zapp en telekids erop en wat kinder spelletjes. Veel zit ze er niet op. Hier mogen ze kiezen als ik eten ga koken of ze tv kijken op de ds gaan of onze dochter op haar tablet. Verder niet eigenlijk. Het is hier dus of of en niet en en.
Hier hebben we een tablet en een ipad mini. Ik had altijd zoiets van, 1 tablet is genoeg (ik ken mensen die vinden dat ze met 4 kinderen ook 4 ipads moeten hebben), maar toen kreeg ik dus die ipad mini van mijn werk . Ik gebruik 'm zelf niet, heb niets met tablets, gebruik veel liever mijn telefoon. Ze zitten hier ongeveer 2 uur per week op de tablet, tv kijken is juist wat minder geworden. De tablet en ipad blijven altijd thuis, gaat dus ook niet mee op vakantie of lange autoritten. Eva kijkt graag filmpjes erop (Telekids), Lisa speelt graag spelletjes, variërend van memory, temple run en bubble mania. Educatief gezien doen ze al genoeg op school en thuis, tablet/ipad is puur voor de ontspanning. En als ze dan wat educatiefs doen is dat mooi meegenomen
mijn zoon mocht zelfstandig vanaf 3 jaar oud(dus ik ben tegenovergestelde van jou) en vanaf 3 jaar 8 maanden heeft hij zijn eigen laptop met internet. hij kan mijn laptop met smart touch screen ook gebruiken. hij maakt tekeningen met paint, schrijft brieven met word, speelt spelletjes op smartgames live, kijkt filmpjes op you tube, googlet als hij iets wil leren, doet samen met mama-winkelen, kiezen wat hij vr kleding wilt) en we hebben al 3 jaar abonement bij oefenen.nl(junior Einsteins) waar hij taal, rekenen, begrijpend lezen etc kan oefenen en zelfstandig video uitleg kijken als hij iets niet begrijpt. hij googlet bijvoorbeeld afbeelding van kameel en hij maakt kijkend een tekening. hij had ook een camera zo kon hij fotos maken en deze op zijn computer zetten. hij kan met zijn laptop ook dvd's kijken. voor mijn zoon zijn computers tablets etc zijn hele normale dingen waarmee hij opgegroeid is. hij snapt die dingen, en zit daar niet de hele dag achter. meestal is het gewoon uit. ik hoop je niet schrikt. mijn zoontje raad het echt aan!
ik bedoelde met mijn reactie ook dat je beter een laptop kunt kopen. want een goede tablet is ook net zo duur. goedkopere versies zijn beperkt. vind ik.
Hier als it-er is de ipad al jaren niet meer uit huis weg te denken. Dochterlief mag daar af en toe op spelen. En regelmatig dat ze in het weekend 's ochtends op de ipad speelt terwijl wij nog slapen. (Ze weet mijn passcode... Dus dat is een koud kunstje) Als ik dan uit bed kom gaat de ipad weg en blijft de tv uit. Heeft ze enkel liggen lezen dan wil ik nog wrleens ontbijten met een film... Maar goed, die keuze maakt ze dan zelf in feite. Verder mag ze er weinig op eigenlijk.. Geen vaste momenten, tijdstippen of iets dergelijks. Ze heeft OOK een eigen tablet op dr kamer. Met kinderslot... Dus hij kan pas aan vanaf 7 uur en na 19.00 niet meer. Verder kan ze enkel muziek spelen, netflix en fotos maken. Die gebruikt ze heel veel... Maar met name als radio. En de spelletjes staan op mijn ipad.. Sommige edicatief, anderen absoluut niet. Maar dat is dus duidelijk gedoseerder Als it-er hebben we misschien wat last van beroepsdeformatie waardoor we toch vrij streng zijn mbt dat soort dingen. Terwijl we tegelijkertijd wel willen dat ze er mee overweg kan
Da's wel grappig, mijn vriend komt ook uit de IT hoek, maar hij is er niet heel streng mee Allebei niet. Het is gewoon onderdeel van het hele arsenaal aan speeldingen. Naast de tablet zitten we ook wel op de WII samen lekker te spelen, vind ik ook erg leuk
Hier hebben de jongens beide een iPad met daarop spelletjes (Verschilende Lego apps, Subway Surf, Angry Birds, Letter school, YouTube, Netflix, etc). Ene dag zitten ze er anderhalf uur op, andere dag helemaal niet. Ze liggen gewoon in de la en vragen eerst of ze erop mogen. Ze gaan mee met lange autoritten of bij bijeenkomsten met familie waarbij we gaan eten en er geen speeltuintje is. We hebben veel gadgets in huis en wij willen graag dat mijn kinderen ermee opgroeien. Hun wereld in de toekomst is straks zo anders dan de onze. Technologie blijft maar doorgaan.
Hier spelen ze op mijn smartphone. Oudste is weg van jufjannie om cijfers & letters te leren. Verder heb je ook apps om bv te leren kloklezen. De oudste van mijn broer is ook 5 - heeft een app waarop ie alle landen van Europa kan aanduiden op een blinde kaart... Dus er zijn meer dan genoeg educatieve spelletjes te vinden. Verder ook Bubble guppies, jongste speelt graag memory, of spelletjes waarmee ze over het scherm moet schuiven om vormpjes te passen en af en toe spelen ze op Candy Crush
Maar vind je dan niet dat ze ook moeten leren zichzelf te vermaken? Hier ook regelmatig lange autoritten, eerst kijken ze om zich heen of lezen of kleuren wat. Dan gaat onze muziek aan, dan hun muziek en dan spelletjes spelen (ik zie ik zie wat jij niet ziet, kentekenspelletjes, soort triviant) en dan eventueel een luisterboekje aan. Gisteren 2x 1,5 uur gereden en helemaal geen muziek of luisterboeken geluisterd En bij het uit eten gaan, waarom altijd die iPad mee? Ik zie het in de familie en vind het heel irritant! J
En waarom persé een eigen tablet of dergelijke? Voor die paar spelletjes en dergelijke dat ze spelen en dat half uur of uur per dag dat ze erop zitten ... waarom dan niet jouw laptop / tablet / ... laten gebruiken? Ik vind zelf dat een kind van 3 à 5 al die eigen spullen echt nog niet nodig heeft. Hier zijn zulke gadgets overigens sowieso niet in huis (ik vind het al luxe dat zowel ik als man onze eigen laptop hebben - de mijne is tweedehands). Dus als er kinderen zijn, komen die er ook niet speciaal voor hen en spelen ze maar effe op mijn laptop als ik ze er oud genoeg voor vind. Tegen dat ze 10 zijn, zal ik wel es denken over een eigen laptop of tablet voor hen . Wat is er overigens inderdaad mis aan een stel kleurtjes en wat tekenpapier meenemen op restaurant? Of een paar kleine autootjes? (Voor lange ritten van +6 uur kan ik een dvd-speler nog begrijpen.)
Ik heb een eigen tablet en de jongens ook. Ik vond het niet nodig om de andere 2 te verkopen als ik deze aan mijn jongens kan geven. (tablets hebben wij niet zelf aangeschaft maar zijn afgeschreven iPads van werkgever van mijn man). Wij hebben er geen probleem mee dat ze een eigen iPad hebben. Wij zitten er gewoon anders in qua meegaan met de tijd en technologie. Kleurtjes en kleurboeken hebben we ook mee en daar spelen ze ook even mee. Maar soms gaan ze samen met de grote neven en nichten (25+) een spelletje doen op de iPad. Mijn kinderen vermaken zich prima hoor. Gek altijd dat mensen gelijk denken dat je kind niet meer kan buitenspelen of met andere dingen kunnen spelen als ze ook wel eens op de iPad spelen.
Ahja hier ook heel soms op de playstation en ze heeft mijn oude ds... Maarja mijn nieuwe is natuurlijk leuker Maar eens zien met dr verjaardag... Maar dan nog is het geen onbeperkt spelen
Ik bedoelde voor in de auto en bij uit eten gaan. Ik vind het niet nodig om dan ipads mee te nemen. Hier gaan we ook gewoon mee in de tijd hoor, hier een iPad mini en een tablet . De oudste heeft zelfs mijn oude telefoon en dan appt ze wel eens met een klasgenootje of met mij en papa als we aan het werk zijn en opa en oma bij ons thuis oppassen . Maar die dingen hoeven niet overal mee naartoe vind ik.