Weet niet zeker of deze topic in dit gedeelte van het forum past, maar wist niet zo goed wat anders te plaatsen. Man en ik zijn nu zo'n 12,5 jaar samen en hebben 3 kinderen (10-8-3). Oudste sport op vrijdag en middelste op maandag-woensdag-zaterdag ochtend. Ik zit op toneel op woensdag avond en man doet "niets". We werken beiden 32 uur dus zo'n 1 dag door de week en het weekend vrij. Nu heb ik zwaar overgewicht en vroeg en vriendin of ik niet met haar op zondag ochtenden naar de sportschool wilde.... zelf wil ik daar op donderdagavond nog een dansles gaan volgen. Ik vroeg mij man toen of hij dat ok vond en die werd toen een beetje boos... dat hij ook (vanaf het voorjaar) wil gaan sporten op zaterdag of zondag en dat ik al zoveel weg ben! Ik schrok hier wel van en twijfel nu dus of ik hiermee door moet zetten...toneel wil ik niet mee stoppen, daar haal ik echt zoveel plezier uit...maar sporten is ook echt wel een must voor mijn gezondheid eigenlijk. Hoe doen jullie dat?
Hoezo ben je nu al zoveel weg? Alleen op woensdagavond? of regel jij al het sporten van de kinderen? Gaat het om weinig tijd samen thuis wat hij vervelend vind?
Ben vergeten te vermelden dat er voor de zomer een dag met de PV weg geweest is en afgelopen week van werk ons team uitje. Vorig weekend heb ik de jongens een dag meegenomen naar een pretpark waar ze graag heen wilden. Dus het voelt nu alsof ik al veel weg ben misschien, maar dat was toevallig nu en niet iets wat standaard gebeurd. Ik vraag me af hoe dat in andere gezinnen gaat? Zodra onze dochter naar school gaat volgend jaar zou ik ook op mijn vrije dag overdag kunnen gaan sporten. Misschien dat ik dan ook een dansles kan volgen ipv de donderdagavond... maar die zondag ochtend doen we nu vaak toch niets... hij is bang dat door die "vast" te zetten we niets meer kunnen doen met het gezin... ik denk dat dat wel me gaat vallen, nu doen we ook niks bijvoorbeeld... Maar goed daarom vroeg ik me af hoe andere gezinnen dit doen. Hoe manage je de tijd voor je gezin, je partner en jezelf.
Ik ben daar dan miss redelijk egoistisch in, maar ik sport elke dag in het weekend. (En op mn vrije woensdag) Ik loop hard. Als we een keer wat hebben, sla ik weleens over, maar dat komt weinig voor. Ik vind sporten belangrijk, voor mn lijf, voor mn hoofd. Vriend is ook weleens weg. Vorig weekend was ik zaterdag wandelen, hij zondag hele dag naar een koiwedstrijd. Tja, dan zien we elkaar dat weekend wat minder. Dat is dan zo.
Volgens mij is het goed om te vragen aan je man wat hij precies vervelend vindt. Dat jij veel weg bent en hij jou mist, dat hij quality Time als gezin mist, dat hij tijd voor zichzelf mist, dat hij het vervelend vindt om in zijn ogen veel alleen voor de kinderen te zorgen? Pas dan kun je in gesprek over een oplossing. Wij hebben beiden 2 vaste avonden in de week dat we de kinderen op bed leggen. De avond dat mijn man 'de klos' is kan ik dus doen en laten wat ik wil. Dat zorgt al voor 2 avonden dat ik kan hardlopen. Al is daar nu op 1 avond een studie bij gekomen. Mijn man idem, die avonden gaat hij vaak hardlopen of werken. Bij ons is de afspraak dat zondag gezinsdag is, dan sporten we niet, dan zijn we met zijn zessen bij elkaar en gaan een eind wandelen of fietsen, doen spelletjes etc. Op zaterdag gaat het in overleg. Vaak staat mijn man vroeg op, en gaat dan meteen hardlopen. Als de jongens dan naar sporten zijn ga ik. Maar vooral die 2 'vrije' avonden in de week zijn voor ons belangrijk. Dan is overleg niet nodig (al is het ook prima om een keer in overleg te wisselen van avond) maar kunnen we gewoon gaan sporten of naar vrienden.
Dus er zijn hobby's van de kinderen op maandag, woensdag, zaterdag en vrijdag. Jij hebt een hobby op woensdag en wil daar graag nog zondag en donderdag ook bij. Dat wil dan zeggen dat er enkel dinsdag geen activiteiten zijn? Zou het dat niet eerder zijn? Dat er dan gewoon amper dagen zijn dat jullie gewoon thuis zijn?
Ik lees nergens in jouw planning dat jij veel voor jezelf doet eerlijk gezegd. De dingen die je noemt hebben met je gezin te maken. Dat is hier eigenlijk net zo. Ik breng ze grotendeels naar school, haal ze weer op, sportlessen etc breng ik als ze niet zelf kunnen gaan, doe dingen na schooltijd met de kinderen, eigenlijk staat alles in het teken van hen. Sporten doe ik niet eens want ik zou niet weten wanneer ik dat moet doen. Ja, overdag als iedereen weg is/naar school is, maar dan doe ik het huishouden, want "hij werkt en ik niet". Tsja, loondienst tegenover freelance - dat is blijkbaar geen werk. Ik krijg elk jaar rond de zomer mijn lesdagen toegewezen en dit jaar moest ik andere beschikbare dagen aangeven omdat zijn werk veranderd is waardoor ik mijn vaste maandagavond moest opgeven. Dus andere dag doorgegeven maar ineens moest er een cursus ingepland worden en vond hij dat ik mijn werk (wat ik al 20 jaar doe) maar af moest zeggen. Dat heeft ons de nodige discussie opgeleverd. Net als vorige week toen ik een aanvraag kreeg voor een ochtend, laat dat nou net zijn ouderschapsverlof dag zijn... Geen mogelijkheid want dan had hij geen 'vrij' meer als hij de ochtend (lees: van 8-12) op de baby moest passen. Hij wilde dan rijlessen gaan volgen dus ik moest wederom maar nee verkopen wat betreft werk. Dat heb ik dus niet gedaan, hij gaat maar in de middag voor zijn vrijwilligerswerk dat rijbewijs halen... (verder is het een schat hoor, maar soms - vandaag ook - wil ik hem wel achter het behang plakken met zijn zwart-wit-egocentrische denkwijze) Eerlijk, als ik jouw post lees denk ik: plan gewoon je sportschooldagen in, laat hem er maar omheen plannen. Het is niet zo dat je de hele dag weg bent, hooguit twee uurtjes toch? Als hij nu verder niks doet, dan heeft hij tijd zat om op andere momenten wat voor zichzelf te plannen... Jij lekker je donderdag en zaterdag, kan hij op de zondag.
Mijn kinderen zijn nu op een leeftijd dat ze zelf naar hun sport kunnen fietsen, dus het is nu makkelijker. Maar vroeger hadden we ook heel veel gekibbel en geplan hierom. Streven is dat man en ik ook minimaal 2x p week kunnen sporten. Tegenwoordig komen we makkelijk aan de 3-4 keer. Bij ons is er iedere avond wel iemand een uurtje sporten. Zijn we alleen op zondagavond allemaal thuis. Is dat erg? Vaak ben je toch niet de hele avond weg? Bijv op woensdag gaat met mijn man met de jongste naar training van 6-7 en ik ga sporten van 7-8 en dan heb ik daarna nog zeeen van tijd om met mijn man op de bank te zitten. Het werkt vooral goed als je dingen kan kiezen die niet tever weg zijn. Man en ik lopen allebei hard, dat kun je vanuit huis een uurtje doen. Ik ga hardlopen in mijn pauze als ik een dag thuiswerk. Toen de kinderen kleiner waren nam ik ze op de fiets mee. Ik zit bij een bootcampgroep een paar straten verderop.
Wat is de reden dat je man al vanaf het voorjaar in t weekend wil gaan sporten maar dat dan nog niet is gaan doen? Is er niet de mogelijkheid dat hij ook op een moment in het weekend kan sporten en jij ook?
Ik zou samen eens praten en kijken waar nu echt het probleem zit. Jullie week klinkt voor mij ook vrij vast en strak , jullie hebben zo elke dag verplichtingen zeg maar, ik zou dat hier ook niet trekken. De zondag is hier 'heilig' als in, dan is het tijd voor het gezin thuis, zonder verplichtingen. Je wordt zo geleefd de hele week anders. Maar er moet natuurlijk ruimte zijn voor beide om te sporten en hobbies. Dus praat met je man. Vind samen uit waar de pijn zit. (Hebben jullie genoeg samen tijd, echt ff tijd voor elkaar? Kan hij makkelijk weg in het weekend? Waarom is dat nog niet gelukt? Etc etc).
Maar qua gevoel kan het wel een groot ding worden dat er geen 1 ochtend in de week meer vrij is. Ik snap je man hier wel in. Even los van hoe laat en hoe lang je zou gaan dan.
Zou het lekker gaan doen als de jongste naar school is. Snap je man ook, een dag familie time. Vind dat zelf ook belangrijk, je wordt de hele week geleefd.
Ik snap het probleem niet zo dat hij vanaf het voorjaar ook wil sporten, waarom nu nog niet?? En jullie kunnen beide toch sporten ? Als de 1 terug is dan de ander? Maar daar ben ik ook heel makkelijk in. En als je man het echt zon probleem vind zou je denk ik moeten kiezen voor jezelf of donderdagavond of zondagochtend sporten. Brengt je man de kinderen ook wel eens naar sport? Misschien moet hij dat ook eens doem zodat hij ook weg is?
Ik snap het wel, maar vind het ook niet eerlijk van hem, dus een beetje dubbel. Mijn man sport al een aantal jaar heel vaak, eigenlijk elke dag en vaak is hij in het weekend een heel groot deel van de dag weg. Toen de kinderen nog klein waren voelde dat voor mij ook best benauwend, kwam het weer op mij neer zeg maar. Vond het allemaal al druk genoeg. Toen ik stopte met werken en de kinderen ouder werden, was het geen issue meer, maar ik snap wel een beetje denk ik waar het vandaan komt. Maar... als iemand die ook flink overgewicht heeft vind ik ook dat hij je absoluut moet steunen in je voornemen om te gaan sporten. Dus ik zou vragen wat hem nu precies dwarszit en zou idd proberen wat onder schooltijd te gaan doen als je jongste naar school gaat, maar ik zou niet gaan afwachten tot die tijd.
Bedankt voor jullie reacties! Het probleem zit hem idd in het samen zijn en dat hij dan nog minder ruimte zou hebben om te sporten. Hij wil vanaf t voorjaar gaan roeien, dat is nu nog niet mogelijk kwa inschrijven. Maar zoals jullie hier ook al aangeven, misschien dat hij of ik ook na 't sporten van de Kids nog kan gaan sporten om een avond samen te houden.
Hij wil dus over een half jaar ergens mee beginnen, en dus is het nú al een probleem als jij wil sporten? Ik vind ‘t echt gezeur eerlijk gezegd…
Dan kun je toch in ieder geval tot het voorjaar sporten in het weekend? Een andere optie is om te gaan hardlopen/ wandelen tijdens het sporten van de kinderen. Dus naar de sportclub rijden, kind afzetten en in die omgeving hardlopen en daarna samen met kind naar huis rijden. Dan ben je geen extra tijd kwijt aan het sporten.
Of tijdens het sporten van de kinderen? Een kind wegbrengen naar sport, zelf tijdens zijn training de sportschool in, en dan het kind weer halen. Moet dat wel dicht genoeg bij elkaar liggen. Zelf heb ik heel wat rondjes om voetbalvelden waar zoon trainde gerend. Ons schema op dit moment: Ma avond, do avond heeft zoon training. Zaterdag overdag wedstrijd. Ma avond en vr avond heb ik muziekles. En 2 of 3 keer in de week ga ik hardlopen. Man wil nog gaan tennissen, maar dat wil hij persé met mij doen en die lessen vallen samen met mijn muziekles. Dus nu zoekt hij een andere partner.
Is het niet zo omdat dan bijna alle dagen al vol zitten met dingen doen? Wij hadden beide een abonnement op de sportschool. Maar het is ook niet zo dat je heel de avond dan weg ben. Meestal Max 1,5/2 uurtjes. Is er geen mogelijkheid om ‘s ochtends vroeg al te gaan sporten? Of is je man dan vroeg weg voor werk? Als ik op zaterdag ga. Dan ga ik gelijk om 8.00. Ben dan rond 9.30 thuis, man chilt dan lekker met de kids en daarna eten we met z’n allen en heb je nog een hele dag om dingen samen te doen!
Ik ben echt geen hardloper, nooit geweest...zelfs toen ik de sportopleiding deed haalde ik een 1 met hardlopen! Training van de middelste is maar een uurtje en is net afgelopen als ik met oudste naar toneel ga op woensdag. Dan blijft maandag (1uur sport middelste) en vrijdag (2uur sport oudste) over om tegelijk met kind weg te zijn.... dat zou met zondag ochtend met vriendin samen misschien ook nog wel gaan! Plan is om 8:30 met de opening er te zijn en dan 9:30 weer weg te gaan.. ik neig naar toch het te doen. Ik ken mijzelf en zonder iemand die me af en toe er doorheen trekt geef ik te makkelijk weer op om te sporten, terwijl ik het heerlijk vind in de sportschool als ik er ben! Zal eens kijken of ze op die tijd ook leuke lesjes in de sportschool hebben!