kinderfysio

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mariska1976, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Beste mama's,

Wie heeft er ook heel lang een fysio voor zijn/haar zoontje/dochter gehad?
    Wij kregen bijna 7 maanden terug op advies van het cb een kinderfysiotherapeut voor de voorkeurshouding van Andy.
    Ik dacht mooi,als ze 6 maanden is,zijn we er vanaf.Nou mooi niet dus.......

Zij vind,dat ze te veel naar rechts op de buik draaid en niet naar links op de buik(dit deed mijn oudste ook niet)
    Ze gebruikt volgens haar,haar rugspieren niet.

Maandag waren we bij de arts van het cb en dit gaven we aan bij het cb.Die zei,dat Andy nog net geen 7 maanden maanden was en dat nog niet hoefde en de fysio er wel af kon.
    Dit hebben we aangegeven aan haar en dat we er ook geen zin meer in hadden,maar dit ziet zij anders.
    Nu hebben we 2 weken geen fysio en dan komt ze weer.Het ergste is,dat we vanaf die periode voor de prikkels van Enya(zit in de familie,ik heb dezelfde prikkels.Te snel afgeleid zijn,niet tegen nieuwe veranderingen kunnen)ook al hulp krijgen en ik krijg het dan ook niet bolgewerkt.ik krijg zo'n vermoeden dat ze tot tegen Oktober of langer aanblijft.

Wie heeft dit ook gehad???

2. Wennos

Wennos Actief lid

16 feb 2009
    103
    0
    0
    Hoi mariska1976,

Wij hebben voor onze dochter (nu 21 maand) ook een fysio gehad voor de voorkeurshouding. de fysio is echter max. 3 keer geweest hiervoor. Zij heeft bij onze dochter tips aangereikt hoe om te gaan met voorkeurshouding en haar hoofdje opgemeten (aan het begin voor 0-meting en na een x aantal weken als nameting/controle). Dit bleek binnen de verhoudingen te liggen. Waarna we gestopt zijn met de fysio.

Zelf weet je het beste wat goed voelt voor je kindje. Als je merkt (of denkt of vindt) dat de fysio niet meer nodig is, gewoon mee stoppen.

Momenteel heeft onze dochter nog steeds wel een bepaalde houding die ze fijn vindt. Maar ja, dat heb ik ook (lig altijd op mijn linkerzij).

Dus doe dat voor je kindje waar je jezelf goed bij voelt.

3. Mir1984

Mir1984 Fanatiek lid

8 aug 2010
    1.299
    0
    0
    Filiaalmanager, drogisterij
    Asperen (Gelderland)
    Hallo,

mijn zoontje krijgt ook fysio, maar dit omdat hij prematuur is en dus ee beetje achter loopt kwa motoriek. We hebben een stuk of 10x fysio gehad en ze komt nu eens in de 4 weken totdat mijn zoontje helemaal zelf kan rollen ed. Voorkeurshouding had hij ook maar mede door de tips van de fysio heeft hij dit nauwelijks meer.

Ik zou in jouw geval dit echt aankaarten dat je geen fysio meer wilt. Je mag toch zeker zelf wel beslissen of je dit wilt of niet???

4. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we hebben vanaf geboorte tot 4 maande oud fysio gehad. maar de voorkeurshouding was weg gewerkt door manuele fysio(3 keer geweest)daarna alleen de controles van de ontwikkeling en voor tips en paar keer.kijk, ik heb zelf om verwijzing gevraagd en ga daar graag naartoe voor advies en tips. bijvoorbeeld toen mijn jongen 3 maanden lang los liep wilde ik n controle om te kijken of hij symetrisch loopt of de spieren goed worden gebruikt. ik ga weer nadat hij goed kan rennen rond 2,5 jaar.
    ik zou zeggen, je moet gaan voor zover het nodig is en die beslissing neem je samen met de fysio. niet omdat de combinatie met je andere kind problemen geeft. misschien kun je leren wat je moet doen en thuis zelf doen. ik weet niet hoe vaak wil de fysio je zoontje zien en waarom het zolang duurt. vraag om uitleg. en probeer samen met fysio bepalen wat goed is voor je kindje.

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hoi!

wij hebben al manuele therapie gehad vanaf dat ze 5 weken oud was. Na 6 behandelingen was haar nekje weer goed (kiss syndroom) maar we lopen nog steeds bij de fysio ivm voorkeurshouding en afplatting hoofdje.

Ook blijven we hier voorlopig nog wel bij omdat kinderen met t kiss syndroom soms achter lopen in motoriek... We zijn bij elkaar nu een keer of 16 geweest alles in totaal...

7. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    De fysio komt elke weel dus 4 keer per week.Dit is nu al 28 keer.Als het nu 1 keer om de 2 weken is of 1 maal per maand,zou ik het niet erg vinden.

8. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Dit heeft een kennis van mij ook gehad.Zo ver ik me kan herinneren,zijn ze erg lang bij de manuele therapie geweest.

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja, hier ook druk mee met elke keer naar t ziekenhuis... Maar ik denk ook dat het afhankelijk is van wat jouw kindje heeft, en wat jouw kindje voor zorg nodig heeft. En zolang ze haar goed in de gaten houden ben ik daar alleen maar blij mee!

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

dat is heel erg veel voor alleen voorkeurshouding. die van ons kwam slechts 1 maande lang 1 keer per week daarna omde week een maand en daar na nog n paar keer.hier was t ook taks sydroom dus voorkeurshhouding die door loop tot aan de heupen. ik weet niet waarom je fysio zo vaak moet komen...

11. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Nou ik dus ook niet.En dan moet ik oefeningen met haar doen?
    Nu vind ik dat niet erg als ze dat doet,maar het arme kind wilt dat niet eens.Ook nog eens omdat ze sommige dingen niet kan en het moet doen volgens haar.

en ik weet dat kinderen niet allemaal het zelfde zijn.
    Neem nou bijv mijn oudste dochter(de jongste is ook een meisje)die kon met 4.5 maanden op de buik draaien,met 6,5 maand terug draaien en had met 6 maanden en 1 week 2 tandjes.
    Mijn jongste draaide met 4 maanden en 3 weken(1 week later,dan haar oudere zus) op de buik,draait nog niet terug en heeft met bijna 7 maanden geen een tandje.Nou moet ik zeggen,dat de oudste erg snel was.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ow bij ons was het niet de bedoeling dat zij er bij stond terwijl ik die oefeningen deed. ze deed haar ding en besloot samen met mij wat voor oefenengen moesten komen en waarvoor etc, ze leerde me, en ik deed het allemaal zelf thuis alleen, soms wel 2-3 keer perdag.sommige oefeningen waren 'zo vaak mogelijk' , dus wel zo gedaan. en zij kwam gewoon kijken wat de resultaat was.
    ik vertelde haar dan hoe t ging en zij aan mij wat t verschil is etc. ik snap niet waarom jij niet zo moet doen, maar met haar erbij?tja.

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik krijg ook steeds oefeningen mee en bij de volgende afspraak bekijkt ze hoe die kleine het doet en geeft ze nog meer tips e.d. En idd de oefeningen zo vaak mogelijk. als ze wakker is steeds met oppakken en spelenderwijs dingetjes aangeven enzo.

14. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Ik kom ook bij de fysio voor Lara haar voorkeurshouding naar links daardoor is de zijkant van haar hoofdje plat geworden, ik ben 3 keer achterelkaar geweest en nu kom ik er 1 keer in de 3 a 4 weken. ook heb ik z´n zijkussen in bruikleen nou dat ding werkt nu niet meer want ze is nu zo sterk dat ze zich gewoon omdraait in dat kussen.

aanstaande maandag wordt er een helmpje aangemeten om haar hoofdje weer mooi te krijgen.
    dacht dat het pas vanaf 6 maanden kon maar kan dus ook eerder des te beter is ze er ook weer eerder vanaf aangezien alles nu nog soepel is ipv wachten tot ze 6 maanden is.

15. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    @silvana: is haar hoofd opgemeten? En zo ja wat waren de uitslagen.
    Wij hebben een paar maanden geleden de eerste meting gehad en hebben met 5,5e maand de tweede meting, dan komt bij ons ook de keuze voor een helmpje. Vind je het niet moeilijk?

meestal krijgen ze een helmpje idd pas vanaf 6 maanden omdat ze dan sterk genoeg zijn om het helmpje te dragen.

16. Eefje070809

Eefje070809 Actief lid

2 mrt 2010
    111
    1
    0
    Wij zijn met Sem ook bij de Fysio geweest voor zijn voorkeurshouding, daarvoor zijn we 3 of 4 keer geweest.. Kregen tips mee en dat ging toen de goede kant op..
    Toen dat goed ging, gingen ze bij Sem ook allemaal andere dingen erbij zoeken.. Hij was te laat met rollen volgens het "boekje" en hij gebruikte zijn buikspieren nog niet en hij was je gemakzuchtig enz enz.. opeens lijkt er niets meer goed aan je kind..
    Ben toen inderdaad gewoon gestopt met de fysio.. Vond ik allemaal niet nodig.. Sem is inderdaad wat trager dan zijn leeftijdsgenootjes nou ja lekker belangrijk.. Hij heeft tijd zat.. Laat het hem lekker op zijn eigen tempo doen..

17. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Eefje: ja idd, zo kan je het ook bekijken! Het is maar net hoe je ermee omgaat.

Ons kleintje wordt extra in de gaten gehouden omdat kinderen met t kiss syndroom problemen kunnen krijgen met motoriek, dus ik ben er alleen maar blij mee. Ag en elk kindje komt er wel!

18. Eefje070809

Eefje070809 Actief lid

2 mrt 2010
    111
    1
    0
    ja tuurlijk dan is het wat anders als kindjes het kiss syndroom hebben, maar ik beschreef alleen even onze situatie, Met onze zoon is niets aan de hand en dat ze er toen allemaal dingen bij gingen zoeken zodat we maar bleven komen..
    Dat probeerde ik eigenlijk te vertellen haha.. Dat ze er ook allemaal dingen bij kunnen gaan halen, waar je helemaal niet op zit te wachten en waar je eigenlijk niet voor komt als je kindje verder "gezond" is..

19. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    @Eefje,ik herken mij in jou verhaal.De fysio gaat nu ook alles zoeken.En ja,Andy mijn dochtertje is wat trager met het doen van dingen,dan haar oudere zus.Die kon met 7 maanden omrollen,op de buik/rug draaien,had al 2 tandjes.En als het niet lukte huilen....
    Andy doet alles lekker op haar gemakje en ik voel me daar ook prima bij...

Deel Deze Pagina