Kinderfysiotherapie bij langzame ontwikkeling, werkt het?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Loesie1982, 10 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoi hoi,

Zoals sommige van jullie vast al eens hebben gelezen is ons kereltje niet een van de snelsten.
    Hij tijgert om zijn as en rolt, maar dat was het wel zo'n beetje qua grove motoriek. Zitten kan hij heel goed, maar alleen als je hem neerzet. Dan kan hij zich ook zo 20/30 minuten vermaken.
    Zijn fijne motoriek is ook best goed.

We leggen hem veel op de grond en als hij moppert pakken we hem niet direct op. We gaan wel bij hem zitten, doen kruipen voor (weet ik, raar gezicht:D) leggen hem op onze buik enz enz, maar hij lijkt het nog niet echt te snappen. Wel merken we dat hij erg gefrustreerd is dat hem iets niet lukt.

Nu moet ik donderdag naar het CB en zit zelf te denken of het niet verstandig is om eens te vragen of kinderfysio geen optie is.
    Ik maak me niet druk hoor, maar als zij tips hebben of ons verder kunnen helpen, dan doen we dat graag.

Wie heeft er ervaring met kindjes die niet zo snel waren en hebben ook kinderfysio gehad?! Heeft het het gewenste resultaat geleverd, of bracht het voor jullie niks op?

Alvast bedankt!

Liefs Loesie

2. Miekje1979

Miekje1979 Fanatiek lid

23 aug 2010
    4.266
    2
    38
    NULL
    NULL
    Ik zie dat hij 10 maanden is! Je hoeft je absoluut nog geen zorgen te maken. Hij kan zitten en rollen, dat is wat hij moet beheersen op zijn leeftijd. sommige kinderen zijn vlot en sommige niet. Overleg met CB is natuurlijk nooit weg. Maar die brengen ook een advies uit. Mijn dochter was ook niet snel. Ik ben zelf kindertherapeute en oefen veel met haar.

3. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Dankje Miekje voor je antwoord.

Hij is idd 10 maand. Ik maak me ook niet echt zorgen, maar krijg toch veel reacties in de omgeving over wat hij kan en vooral wat hij niet kan. Dus ik dacht, misschien zijn wat tips en trucs nooit weg.

Mag ik vragen welke 'oefeningen' je met je dochter deed? Kan nog wel wat tips gebruiken denk ik!

4. adi

adi Niet meer actief

Met 10 maanden is therapie echt niet nodig, rollen en tijgeren is dan echt voldoende.

Mijn kinderen hebben fysio gehad vanwege vroeggeboorte en de beste advies dat ze ons gaf was om ze NOOIT op hun billen neer te zetten. Vooral niet in de periode dat ze zich motorisch snel ontwikkelen. Vanuit de zithouding is verder ontwikkelen heel moeilijk, en die houding beperkt kinderen dus in de ontwikkeling.

Dus, als wij ze neerlegden, was dat altijd op de buik. Als ze daaruit verder wilden, konden ze nog alles met hun lichaam. leren zitten, leren kruipen, leren optrekken.
    En dan een beetje uitdagen met speeltjes net buiten hun bereik. Met 10 maanden is dat voldoende. Overstap van tijgeren naar kruipen gaat meestal vanzelf, en gaat meestal gepaard met veel frustratie.

5. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Adi, bedankt voor je reactie.

Onderaan schreef je dat het van tijgeren naar kruipen vanzelf gaat, maar hij tijgert ook nog niet echt. Tenzij je het draaien om zijn as tijgeren kunt noemen. Hij komt er niet mee vooruit, laat ik het zo zeggen.

Over het kindje nooit neerzetten. Tja...ik snap dat wel dat de ontwikkeling dan stagneert op dat moment qua grove motoriek, maar als hij op het kleed zit met allerlei speeltjes om hem heen pakt hij ze en 'onderzoekt' ze....dat is toch ook goed?

En het zitten doen we alleen als hij eerst minimaal een kwartier tot een half uur op zijn rug/buik heeft gespeelt! Maar op een gegeven moment wordt hij dat zat en dan zetten we hem even neer. Ik laat hem wel eerst mopperen, maar als hij echt met tranen huilt dan zet ik hem neer. (ik doe dat dan wel door hem te helpen, dus als hij op zijn buik ligt dan mijn hand onder zijn borst steunen en dan trekt hij zelf zijn beentjes eronder, zodat hij komt te zitten, zoals dat hoort vanuit de kruiphouding)

En die speeltjes die liggen al een paar maand buiten zijn bereik, haha!

Heb hem trouwens net over mijn been gelegd en dan kan hij zich in de zithouding zetten...dan heeft hij wat steun onder zijn borstje, maar hij moet wel zijn armen gebruiken, anders zakt hij weg!

Liefs

6. YvonneT

YvonneT Lid

2 jan 2011
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoon is nu 15 maanden en was qua ontwikkeling ook niet echt vlot. Als we hem op de grond legden vond hij het eigenlijk wel best en ging ook niet zelf zitten terwijl hij heel goed bleef zitten als je hem neerzette. Ook doet hij nog geen poging om te staan laat staan te lopen.
    Begin augustus waren we bij het CB en hebben het er over gehad. Zij adviseerde toen wel kinderfysio. Deze is bij ons thuis geweest en heeft ons enkele tips gegeven hoe we hem konden stimuleren zelf te gaan zitten. Binnen enkele dagen had hij het in de gaten en nu gaat het prima. Gewoon op de buik op de grond leggen en met je handen z'n buik iets optillen en misschien een knietje een beetje proberen er onder te krijgen. Al snel had hij in de gaten dat de andere knie er ook bij moest en ging hij zitten. Nu ben ik afgelopen week weer geweest bij de fysiopraktijk. We 'oefenen' nu hoe hij ergens op en af kan komen. Hij is namelijk een billenschuiver en kruipt dus niet op handen en knieën. Hij zit ongeveer kleermakerzit en schuift dan met behulp van z'n handen heel snel door de kamer. Hem eerst op de knieën helpen, handjes op de dikke mat, een voetje goed neerzetten en hem aan z'n billen iets omhoog duwen zodat hij een beetje staat.

Voor ons heeft het dus goed geholpen, in ieder geval om hem nu zelf te leren gaan zitten.

Maar 10 maanden is nog vroeg hoor, dat valt allemaal nog wel mee.

Succes!!
    Yvonne

Deel Deze Pagina