Kindergebitten worden steeds slechter

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Polletjepiek, May 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik poets de tanden van mijn dochter alleen s'avonds voor het naar bed gaan, volgends het cb was dit voorlopig nog voldoende. Wel laat ik mijn dochter s'ochtens na het ontbijt zelf poesten en dat doet ze toch echt al wel redelijk goed :D

2. Assi

Assi Fanatiek lid

Mar 2, 2008
    4,519
    46
    48
    Meid, je bent niet alleen...
    Hier helaas ook zo een geval! :(
    Poetsen is hier een grote drama!!!!
    Ik moet haar echt op bed leggen, vasthouden zodat ze geen kant op kan en dan zet ze het echt op een huilen en krijsen. Lijkt bijna kindermishandeling....voel me dan zo naar, maar het moet maar.
    En dan nog ben ik blij als ik een paar tanden goed heb kunnen poetsen.

Bij de voortanden zie je een bruinige aanslag, net onder het tandvlees. Dus ik ga één dezer dagen een afspraak maken bij de tandarts.
    Het erge is dat ik me eigenlijk schaam daar langs te gaan, wat zullen ze wel niet denken? :(
    Daarom vond ik het heel erg fijn dat ik net dit onderwerp op TV zag want ik dacht echt: ik ben de enige!
    :)

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

1 van de redenen die vaak wordt genoemd is dat kinderen veel te vaak op een dag zoete dranken drinken. Waarom is het dan overdreven? Juist niet lijkt mij.

4. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

Nov 28, 2007
    2,362
    0
    36
    Female
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    #44 SyrianBeauty, May 19, 2011
    Last edited: May 19, 2011
    Hier was het eerst ook een drama. In het begin moest ik haar ook vasthouden elke keer maar ik poetste ze toch. Op een gegeven moment zag ze waarschijnlijk dat het geen pijn deed en liet ze het gewoon toe. Nu heeft ze soms ook geen zin (ze stribbelt niet tegen ofzo) en dan zeg ik: wil je pijn aan je tandjes? Waarop zij antwoord: Nee, dus dan zeg ik: nou dan moet mama ze poetsen. Ze heeft (nog steeds) super mooie witte tandjes :p ze mag altijd nadat mama gepoetst heeft ook nog even zelf poetsen. 2x per dag hier trouwens, s'ochtends en s'avonds

Ze mag gewoon van alles (bijna alles :p) drinken. En ze mag 2 lekkere dingen per dag (zakje chips, koekje, snoepje) :)

Ik heb ook 2 kindjes in mijn omgeving gezien die gewoon een vies zwart gebit hebben (ja heel het gebit) echt erg, het zijn nog jonge kinderen ook.

5. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Advies van de tandarts in het nieuws net: geef je kind gewoon weer water tussendoor. Dat is precies wat wij doen en waar ik ook helemaal achter sta - niets overdreven aan volgens mij.

6. Ladymistique

Ladymistique Bekend lid

Mar 5, 2008
    516
    0
    0
    Fulltime huismama
    Uithuizen
    ik las het vanmiddag bij mijn ouders in de AD.. schrok der wel van.. hele slechte zaak vind ik.. en het is puur vanwege de slechte gebits hygiene.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Precies. Op een vast moment een beker sap aanbieden lijkt me prima. Maar tussendoor kun je naar mijn inziens toch echt beter water geven.

Dat adviseerde ze op het CB vandaag trouwens ook.

8. Alieke

Alieke Fanatiek lid

Oct 10, 2007
    3,793
    157
    63
    Interessant om mee te lezen!!

Ikzelf geeft mij kinderen zo min mogelijk snoep. Puur omdat ik het ook niet nodig vind. Dan vind ik het ook niet erg als ze een dagje snoept op een verjaardag o.i.d. Wat dus heel weinig voorkomt.
    Ik heb alleen een leuke schoonmoeder die denkt dat mensen geboren zijn om continu te eten (is aan haar ook te zien). Zij past op donderdagochtend op. Ik betrapte haar vanmorgen erop dat ze een zak chips mee had genomen en dat tussen 8 en 1 toen ik aan t werk was op had gemaakt, he-le-maal leeg!! Ik wil daar heel graag wat van zeggen maar vind het erg lastig. Ook omdat ze vrijwillig oppast maar ik vind dit "gevreet" echt niet nodig!
    *zucht, schoonmoeders!!*

9. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

Jun 22, 2009
    847
    1
    18
    Ja, dat is dus precies hier het geval. Ik schaamde me ook, vooral toen de assistente ook zei van: nu al! Ik probeer het dan uit te leggen, maar echt begrijpen doen ze het niet.
    Maar vooral wel naar de tandarts gaan hoor, misschien heeft jouw tandarts wel de tip!
    Zelf heb ik al meerdere tandenborstels geprobeerd, ook meerdere tandpasta's. Van die zoete smaakjes ben ik niet zo weg, eet ze zo op en dan is het nut ook zo weg. Ik ga het nu eens proberen door haar te laten kiezen en door haar op mijn schoot te nemen.
    Liedjes zingen heb ik al geprobeerd, niet echt geslaagd.
    Ik zal ook nog proberen om een boekje voor te lezen.

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Iemand toevallig net EenVandaag gezien? Je zag een kleuter (met flink overgewicht ook) bij de tandarts. Die tanden....!! In zo'n beetje elke kies zat een vulling, en ik zag ook een soort vullingen achter haar voortanden zitten. Vreselijk voor zo'n klein meisje.

11. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Hier is poetsen ook een drama.
    Wij proberen op vaste momenten iets aan te bieden en geen drinken de hele dag door op de tafel. Zeker geen eten continu aanbieden.
    Maar elke keer is het poetsen een strijd. Ik maak me dan ook wel eens zorgen of het goed gaat met het gebitje van Evy. Misschien de volgende keer ook even laten checken door de tandarts.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,316
    2,598
    113
    gister bij de tandarts geweest voor het eerst
    Bij Emma zag het er helemaal mooi gaaf oud ( ze is nu 4 jaar)
    Hier krijgen wel limonade maar wel maar op vaste momenten.
    Poetsen gaat nu steeds beter.

13. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

Sep 20, 2008
    3,539
    0
    36
    hier idem

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vond het er vreselijk uitzien (was gisteravond op tv), die kleine kinderbekkies met die rotte tandjes en kiesjes erin. Dat meisje dat niet durfde te poetsen omdat het zo'n pijn deed in haar mond :(

Ik vind het helemaal niet overdreven streng om het aantal keer zoet drinken (inclusief alle vruchtensappen, of misschien wel juist) te beperken tot 1 of 2 per dag, en dan liefst op het moment dat je ook wat eet. Juist de hele dag door een beetje sap drinken is zoooooo slecht voor tanden, omdat je ze dan continu blootstelt aan een zuuraanval.

Ik vind het moeilijk om altijd goed te poetsen. 2 min haal ik ook niet bij m'n peuter (en bij mevrouwtje van 14 mnd met 6 tanden al helemaal niet). Bij m'n peuter leg ik wel altijd goed uit wat ik doe: binnenkant, buitenkant, bovenkant, van alle tanden en kiezen. Ook helemaal achterin. Hij poetst meestal eerst zelf, en ik poets altijd na (of papa natuurlijk).
    Dochterlief kauwt een tijdje zelf op d'r tandenborstel en ik poets alles.
    Ze gaan nu allebei mee als ik zelf naar de tandarts ga voor controle. Deed ik omdat het voor mezelf handiger was, en tandarts was er erg blij mee dat ze meekwamen. Oudste wordt zelf ook gecontroleerd, hij is nu 3. Gelukkig ziet het er allemaal nog goed uit.
    Ik merk alleen wel dat hij niet altijd even fris uit z'n mondje ruikt. Zal volgende keer aan de tandarts vragen of dat ook iets met poetsen te maken heeft. (een keelontsteking is het niet, daar kunnen ze ook van gaan ruiken)

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind het eigenlijk wel een heel goed idee, om 1 of 2 x per dag zoet drinken aan te bieden en de rest water, melk of thee.
    Wij gaan het doen! De oudste heeft geen problemen met tanden poetsen, hij vindt het zelfs leuk, en is al vaker bij de tandarts geweest en zijn tandjes zien er erg goed uit.
    Maar toch, het kan geen kwaad dat hij wat minder diksap drinkt.
    Hij drinkt graag 50/50, die houden we er gewoon in ( want ik drink dat ook heel veel ).

16. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    :)Vreselijk, mijn oudste is laatst met opa meegeweest naar de tandarts (ik moest werken) en die zei dat ze kon zien dat er thuis heel goed gepoetst wordt:D Stiekem ben ik daar dan wel een beetje trots op, ookal is het natuurlijk de normaalste zaak van de wereld, maar ik had zelf heel veel gaatjes in mijn melkgebit en heb me voorgenomen dat mij dat (voor mijn zoon) echt niet zou gebeuren. Dus dan ben ik wel blij met deze reactie van de tandarts.

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Of weer fluoridetabletjes invoeren?

En wij hadden vroeger op de basisschool ook fluorspoelen, weet niet meer hoe vaak en vanaf welke klas/groep dat was.

18. Meis85

Meis85 Fanatiek lid

Dec 27, 2008
    4,141
    1
    0
    de tabletje zijn achterhaald, want in tandpasta zit voldoende, en te veel fluoride is niet goed, wel als ze volwassen gebit hebben een fluoridebehandeling is aan te raden bij de tandarts.

19. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ja, maar weet je hoe ontzéttend slecht fluor voor de rest van je lijf is. Mijn zoontje heeft ook bewust tandpasta zónder fluor ivm doorslikkingsgevaar. Kiezen tussen twee kwaden en dan heb ik toch liever een gaatje denk ik.

20. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Share This Page