Nou de vraag zegt het eigenlijk al.. haha Ik heb een aquarium gekregen en zou hier graag een paar leuke guppies in willen, maar ik heb totaal geen verstand van vissen en aquaria dus vandaar dat ik jullie even om hulp vraag.. Het aquarium is 40x20x25 (bxdxh) en er zit een filter en lamp in.. Hoeveel guppies zou ik hierin kunnen doen? Wil er natuurlijk niet te veel in want dan hebben ze misschien niet genoeg ruimte en dat zou zielig zijn.. 8) En wat hebben ze verder nog nodig aan bodem (steentjes of zand) en beplanting? Alle tips zijn welkom, want ik ben echt een leek op dit gebied.. Eerst maar eens een beetje info winnen en dan gaan we pas visjes kopen..
Denk dat je net zo'n bakkie hebt als wij hebben. Wij hebben 2 platies, 2 zwaarddragers en 2 guppen erin en wat garnaaltjes. Een stukje kienhout en 3 plantjes. De plantjes waren eerst echten maar ze bleven maar groeien en ik bleef maar knippen en doen dus nu staan er neppers in. Op de bodem hebben we zwart grind liggen. Elke morgen een beetje voer en we zijn klaar. Onze platie's hebben zelfs al een paar keer jongen gehad, na de laatste lichting heeft moeders het loodje gelegd . Maar 2 van de jongen hebben het gehaald en zwemmen nu vrolijk met de groten mee zonder het risico om op gegeten te worden. Groetjes ANita
als je guppies koopt zorg dan wel dat je of alleen mannetjes of alleen vrouwtjes hebt want die dingen fokken als konijnen echt mega erg en je komt er niet meer vanaf !
Guppies mogen niet in een aquarium van 40,da's te klein en vinden ze niet prettig Maar hier is meer informatie! Heel leuk forum trouwens http://www.vissenpraatjes.nl/phpBB2/vpdb_viewmap.php
Ik heb zelf ook z'n klein auarium(aqua 40)alleen geen guppen maar garnalen. Je zou er endler guppen in kunnen houden,deze zijn kleiner dan de standaard gup. Zet het auarium niet op een zonnige plek want dan heb je zeer snel en ook veel algen groei.
Ik heb in mijn aqau 4o me baby guppen zitten en me vuurgarnaaltjes Ik zou even naar dat visserspraatjes forum gaan daar staat een topic over nano aqauriums in en die kunnen zeggen welke vissen WEL in zon bakje passen. Wel goed dat je eerst info zoekt en dan pas vissen koopt . Dat zouden meer mensen moeten doen .
Wij hebben ook zo'n aqua 40 dus, maar mijn guppen hebben nog nooit gejongt. De platie's dus wel. Groetjes Anita
Ik heb een aquariumpje dat ongeveer net zo groot is. Het aantal guppen regelt zichzelf. Als de bak te vol wordt dan sterven de zwaksten. Heb mijn bak nog nooit te lang overbevolkt gehad. En heb toch regelmatig jongen in de bak rondzwemmen. Maar ook van de baby guppen blijven de sterksten over. Ik heb er niet te veel planten in, want anders groeit de boel dicht. 2 nepplantjes, wat grind, schelpjes en hele kleine keien. En voor de rest een filter en een verwarmingselement. Het water is hier standaard zo'n 22 graden.
hoi k heb volgens mij ook een aqua 40 hij is vierkant als bodem en dan wel wat hoger.. ik heb er 2 goudvissen in 6 guppen en inmiddels in jong. dus geen probleem. heb steentjes als onder grond wat groen er in en een stronkspeciaal hout en oo wat gezellig.. dit allemaal in overleg met de dierenzaak.. dus suc6 ik vind het erg leuk om te hebben liefs yippie
Bedankt voor alle goeie tips! Hier kan ik zeker mee verder.. Dit vind ik niet meer dan normaal Kan wel ergens aan beginnen waar ik geen verstand van heb, maar dat schiet ook niet op he! Het aquarium staat inmiddels met water en steentjes, en de pomp, filter en verwarmingselement zijn ook aangesloten. Nu heb ik mooi nog even de tijd om te kijken welke visjes we willen en welke er ook in kunnen.. Het staat nu al gezellig haha Meer tips en adviezen zijn welkom hoor!
Ja ik wou net zeggen! Wij begonnen met 10 leuke guppies, man en vrouw.... En al heel gauw zat het aquarium bomvol! We hebben alle vrouwtjes weggegeven aan een vriendin en de mannetjes gehouden (kon net zo goed andersom, maar er waren zoveel vrouwtjes dat de bak anders te vol zou zitten). Dus let daar wel op want het is echt sneu hoe snel ze 'knijnen'
Yep guppen kunnen konijnen als de beste! ik had nog 5 gupvrouw over die mochten hun bejaarde leventje voorzetten in een meter aquarium. babys was ik niet bang voor aangezien ik 4 maanvissen had te logeren. nou je raad het al 4 maanvissen weer weg en wat komt er nu te voorschijn..... allemaal baby´s, baby´s en nog eens baby´s. nu ga ik de mogelijke mannen baby´s maar scheiden in mn 1,5 meter aquarium want dit moet echt ophouden. Mocht je dus geen baby´s willen-kunnen houden neem dan echt alleen maar mannen (mooier) of vrouwen.
hier een hele fanatieke aquarium houdster, Wij zijn met een klein bakje begonnen en dat is behoorlijk uitgegroeid tot een grote. Ik heb ook een aqua 40 naast het grote aquarium staan en daar zitten de jongen in. Guppen kunnen wel in de aqua 40 maar ik zou dan niet te veel doen. Wil je toch jongen krijgen dan moet je altijd zorgen dat je op 1 mannetje, 2 vrouwtjes heb staan. Ik persoonlijk vind kunstplanten echt uit den boze in een aquarium, de planten zorgen namelijk voor zuurstof in het water. Net wat al geschreven is zou ik ook eens op die site kijken, heel veel plezier met je aquarium, groetjes conny
Hier ook een fanatieke aquariaan. Ik heb zelf een aquarium van 1.60 met piranha's en een gezelschapsbak van 80 cm. Een ding kan ik je wel zeggen: zet er alsjeblieft geen goudvissen/sluierstaarten in! Dit is echt veeel te krap. Ik heb voor de piranha's in mijn bak van 160, sluierstaarten gehouden. Deze beesten kunnen echt ruim 30 cm worden, dus worden echt veel te groot voor jou aquarium. En het fabeltje dat ze klein blijven als je ze klein houd, wil alleen maar zeggen dat ze een flinke groeiachterstand krijgen waar ze veel problemen door krijgen en vaak niet oud worden... En nee, ik heb ze niet op laten eten door mijn piranha's!
Wij hebben een glazen en dat van die sluierstaarten klopt. Gelukkig hebben wij ook een vijver dus onze sluierstaarten en goedvissen zijn uiteindelijk heel gelukkig geworden. Groetjes Anita
Hallo, ik heb zelf ook een aquarium van 60L. Ik heb veel soorten visjes erin. Hier gaat 't om een 40L toch? Ten eerste is een voedingsbodem voor de plantjes met wat grind/steentjes erboven op belangrijk. Zo laat je het aquarium een poosje staan, met water erin en een draaiend filter. Ook het vermarmingselement doe je vast aan. Zorg ervoor dat het water rond de 22 graden blijft. Na twee weken zet je wat plantjes in de voedingsbodem. Een stuk kienhout erbij is ook leuk, maar is wel duur... Nu laat je het aquarium nog eens twee weken staan, zodat er een ecosysteem kan ontstaan. Wil je een bruissteentje erin? Die kan er nu ook bij. Na deze twee weken laat je het water testen bij de dierenwinkel. Als het water in orde is, kan je er nu visjes bij doen. Als het niet in orde is, moet je eerst nog een deel van het water verversen. Eventueel kun je Aqauasafe gebruiken om het water in de juiste aquarium-staat te brengen . Een kwestie van geduld allemaal, maar het uiteindelijke resultaat loont de moeite! Als je het aquarium schoon gaat maken haal je ongeveer 1/3 deel van het water eruit. In dít water maak je het filter ook schoon: nooit onder kraanwater, want dan verwijder je alle goede bacterien. Het ecosysteem komt dan nooit echt goed op gang en de vissen worden daar niet gelukkig van. Over voeren gaan verschillende verhalen de rondte. Maar mijn ervarin is dat het 't beste werkt iedere dag 's ochtends een piepklein beetje te voeren. Op 40 L kun je ong. 7 visjes houden. Misschien is het leuk niet alleen guppy's, maar ook andere visjes te doen. Bij de dierenwinkel kunnen ze je precies vertellen wat bij elkaar in kan. Als je nog vragen hebt, mag je me ook wel een pb sturen. Succes ermee. Groetjes!
hier nog een fanitieke aquariaan. met name me man is dat zijn grote hobby. we hebben een 120cm bak van zo,n 240 liter met discus vissen. als we straks groter gaan wonen dan komt er een grotere aquarium te staan en willen we ook gaan kweken. me man heeft in een aquariumzaak gewerkt en wilt er ooit zijn beroep van maken. hebben jullie vragen pb gerust maar