werken in nl, wonen in belgie

Discussion in 'De lounge' started by mrien, Oct 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mrien

mrien Actief lid

Aug 24, 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zullen hier ongetwijfeld dames zitten die in belgie wonen.
    Wij hebben een huis op het oog in belgie. Nu ben ik een aardig eind met alles uit te zoeken w.b.t. de financiele gevolgen
    het enigste wat ik nog mis zijn de gemeentebelastingen.
    hoe worden die berekend? Ik hoorde dat dit verschilt per gemeente.
    Het huis staat in bazel ( kruibeke)

Hopelijk kan iemand me dit uitleggen dan ben ik compleet met de informatie.

2. Zonnetje80

Zonnetje80 Bekend lid

Apr 28, 2014
    630
    1
    16
    Belgie
    Hoi, ik ben Nederlandse en woon sinds een jaar in de buurt van Antwerpen. Ik werk in Roosendaal. Ik kan je met van alles helpen, maar ik heb nog steeds geen rekening gehad van de gemeentelijke belastingen. Mijn man betaalt al jaren ongeveer 30 euro per kwartaal. Dus bij ons is dat niet zo prijzig.
    Wat leuk dat je wilt verhuizen, wonen jullie nu al in de buurt van BE ?

3. mrien

mrien Actief lid

Aug 24, 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij wonen op ons schip en varen vast naar Willebroek. Met het oog dat de kleine over een jaar of 4 toch naar school moet willen we toch alvast een thuisbasis gaan creeeren. Dat het dan niet ineens een hele grote overgang is. Nu zijn we afhankelijk van mensen waar we kunnen logeren als we aan de wal iets moeten doen. Dat is uiteraard geweldig dat het kan maar zou toch graag een eigen stekkie hebben.

30 euro per kwartaal dat is een koopje hahaha.

4. Pikapaas

Pikapaas Actief lid

Jun 18, 2014
    126
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je in Nederland werkt en belasting betaalt, moet je toch ook in België belastingaangifte doen, je betaalt dan een inkomensafhankelijk bedrag, wat dan gemeentebelasting of persoonsbelasting wordt genoemd. In mijn geval komt dat bedrag op 700 euro. Afgezien daarvan betaal ik alleen onroerendgoedbelasting en afvalstoffenheffing, maar die laatste ligt beduidend lager dan wat ik in Nederland betaalde.

5. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Gemeentebelastingen is een zeker percentage bovenop je personenbelastingen. Dit percentage verschilt per gemeente, er is wel ergens een maximum (9% of zo?).
    Laat ons zeggen dat als je personenbelastingen 15000 Euro zouden zijn, dat je dan nog eens max. 1500 Euro gemeentebelastingen erbovenop betaalt.
    Als jij werkt in NL (het hele jaar door) betaal jij je belastingen in NL - soort belastingsafspraak dat je die betaalt in het land waar je het merendeel van de tijd gewerkt hebt, en in dat geval weet ik niet of je gemeentebelasting berekent zal worden op een soort fictieve personenbelasting zoals je die in BE zou betaald hebben, een forfaitair bedraf, of op de reëel betaalde belastingen in NL (kan me niet voorstellen dat je niks zou betalen omdat je in BE geen personenbelasting betaalt).

6. mrien

mrien Actief lid

Aug 24, 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel dames, Tja voor niets gaat de zon op dus zal ook in belgie gewoon moeten betalen. Maar nu weet ik in ieder geval een beetje hoe het zit.

7. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik woon in Belgie en ik heb een paar jaar geleden een paar maanden in NL gewerkt. Ik moest in beide landen belastingaangifte doen en mijn ziekenfonds betalen. Maar van de belasting kreeg ik mijn belasting terug. Ik weet niet precies, maar veel mensen vertrlden me dat brutoloon, mijn nettoloon werd. Verbeter me als ik het fout heb.

8. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Je betaalt altijd iets van belastingen maar afhankelijk van hoe hoog de afhouding was en hoeveel je overgehouden hebt, kun je een gedeelte terugkrijgen (de afhouding die onterecht afgehouden werd).

Share This Page