Dreumes linkshandig. Afleren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kleinliefje, 17 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinliefje

kleinliefje Niet meer actief

Dochter is nu 18 maanden en we dachten het al langer, maar ze is echt overduidelijk links. Kan ik haar nu beter zo veel mogelijk stimuleren om alles met rechts te gaan doen?

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zou eigenlijk niet weten waarom je dat zou moeten doen? ::(

Is linkshandigheid totaal verkeerd dan? Finley doet ook nog steeds veel met links, masr ik zie niet in waarom ik dat zou moeten gaan "verbieden"? Moet en kun je linkshandigheid afleren dan of is zoiets juist aangeboren?

Maar mijn moeder is dan ook linkshandig en die heeft dat nooit zo erg als probleem gezien, dus wellicht ben ik ook niet zo objectief dasrin.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Nee waarom? Dat is wel heel ouderwets tegenwoordig is linkshandig zijn geen probleem meer hoor!

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Euh. Nee.

Het is de jaren '50 niet meer....

5. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Nee, niet doen hoor! Dat is echt slecht voor de ontwikkeling. Er zijn zelfs kinderen die gaan stotteren omdat het veel te inspannend is om alles altijd met de 'verkeerde' hand te moeten doen.

6. sandramarije

sandramarije Bekend lid

17 jan 2013
    665
    1
    18
    Ik ben ook linkshandig en ze hebben me vroeger geprobeerd rechthandig te maken... niet gelukt, want het is gewoon zoals het is

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Over het algemeen wordt je geboren als links of als rechtshandige... Heeft iets te maken geloof ik met hoe je hersenen zijn aangelegd.

Zeker je kind laten doen wat het prettigst/makkelijkst vindt. Bovendien kan het het nog veranderen in de toekomst, in principe kun je nog 'twee-handig' zijn tot kleuterleeftijd, dan pas definitief een keuze in voorkeurshand hebben gemaakt.

Mijn oudste was al vroeg overduidelijk links, mijn middelste overduidelijk rechts, de jongste neigt ook naar rechts, maar zie haar ook nog regelmatig dingen met rechts doen. Statistisch gezien zal we wel rechts worden, we zullen het zien :p...

8. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Nee hoor!
    Haal me meteen het lijstje voor de geest met beroemde linkshandigen:

Leonardo da Vinci
    Albert Einstein
    Beethoven
    Picasso
    Barack Obama
    En er zijn ook aardig wat tennissers en muzikanten linkshandig :D

9. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Nee, ik zou het niet "afleren". Overigens kan je met 18 maanden nog niet zeggen dat een kind echt links is.

Mijn dochter heeft altijd alles met links gedaan, maar nu ze naar school gaat pakt ze haar schrijfwaar toch ineens altijd met rechts.

10. tuc

tuc Niet meer actief

haha dit dus....zo vreselijk dat ze dat bij mij nog geprobeerd hebben

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik vraag me allereerst ook af waarom je in vredesnaam je kind rechtshandigheid aan zou willen leren?

Sluit me verder aan bij de rest: eigen voorkeur laten volgen en voorkeurshand ligt pas echt vast als ze op school zitten. Kan nu altijd nog vanzelf wisselen.

12. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Afleren?? Alsof het een slechte gewoonte is ofzo ;)
    Waarom in vredesnaam?

13. Bailief

Bailief Niet meer actief

Nee niet afleren, ik vind dat zoiets vreemds. Onze dochter doet eigenlijk altijd al veel met links, dit viel het cb ook op. Zij hebben mij toen gezegd dat ik rechtshandigheid moest stimuleren omdat links zijn niet prettig zou zijn voor haar.... Mijn vriend is linkshandig en het gaat prima met hem :p dus ik heb natuurlijk niks met dat advies gedaan. Volgens mij is iedereen gewoon links of rechts en is het de grootste onzin om dat te moeten veranderen.

14. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik moet dus nog beginnen bij het confrontatie bureau, maar ik lees idd af en toe van die verhalen, alsof ze ze zien vliegen!?!?!?!!!

Ben zelf ook linkshandig, en er is niemand die mij heeft kunnen aanleren met rechts dingen te doen. Er is me vroeger wel door mn eigen moeder (!!) verteld dat ik niet kan knippen en dat ik lelijk schrijf. Ik schrijf mooier dan de meeste rechtshandigen!.

Ps aan een linkshandige schaar moet je niet beginnen. Alle scharen zijn rechts, deal with it ;).

het enige waar ik echt last van heb, is de plastic vorkjes met snijkant in de snackbar (voor frikadel ofzo). Als dat nou het ergste is?

15. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee joh, fijn zo laten!

16. Bailief

Bailief Niet meer actief

Haha, er zijn ook goede cb's hoor ;). Die van mij geeft wel vaker vreemde adviezen.

Nou dat snackbar vorkje is geloof ik wel iets om overheen te komen :p.

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je kan rechts wel wat stimuleren, maar alleen als ze rechts echt nu al bijna niet meer gebruikt. Dat is echter zelden het geval bij kinderen. Hier zagen we ook al vrij vroeg dat onze jongste naar links neigde. Hoewel ik er zelf niet zo blij mee was (heb zelf dus wel in mijn jeugd flink gebaald/frustraties gehad om mijn linkshandigheid) , kan ik er toch niets aan doen.

Ik vond en vind het echter wel handig en belangrijk als ze beiden handen gebruikt. Een beetje in de trant van het leren voetballen: Als je het met 2 benen kán, is dat alleen maar handig ;) . Maar dus niet om het om te wisselen zeg maar.

18. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Waarom zou je dat doen???

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Daar valt toch niet mee te snijden, ook niet door rechtshandigen :D